قطاری که فارس را به ایستگاه توسعه نرساند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه منطقه ای: فارس یکی از استانهایی است که از لحاظ استراتژیک دارای موقعیت اقتصادی مهمی است. قرار گرفتن استان در راهروی اتصال جنوب و شمال کشور ، فارس را به یک استان مهم برای گرفتن نبض اقتصاد کشور تبدیل کرده است.

اما ویژگی جغرافیایی فارس که قسمت مهمی در حمل بار است ، ارزش افزوده خاصی برای استان ایجاد نکرد.

چند سال پیش در دهه 1980 ، هنگامی که صدای سوت قطار در پارس به صدا درآمد ، مقامات ادعا کردند که اتصال استان به شبکه ریلی ملی این استان را در چهارراه کشور قرار می دهد و این نقش مهم اقتصادی تأثیر بسزایی در پارس خواهد داشت من انجام دادم اما نزدیک به 20 سال از این وعده می گذرد و قطارهای ایرانی هنوز منطقه را به مقصد توسعه نمی رسانند.

تجارت از راه دور و منطقه ای و بین المللی بین المللی

مهدی غریب اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه در مصاحبه با خبرنگار آنلاین درباره نقش و جایگاه دولت فارس در تجارت منطقه ای اظهار داشت: از آنجا که فارس در یکی از مناطق استراتژیک کشور واقع شده است ، به عنوان استانی در کشور معرفی می شود که اقتصاد بر اساس تجارت شکل گرفته و توسعه می یابد.

وی افزود: “این یکی از راه های تجارت بین بازارها است.” بین المللی این بدان معناست که در کمترین زمان ممکن می توان به بازار هدف رسید و مسائل حمل و نقل نیز نقش مهمی در تجارت دارند. مصرف کنندگان احساس اطمینان می کنند زیرا کالاها سریعتر و تازه تر به مصرف کننده نهایی تحویل داده می شوند. افزایش محصول و در نتیجه بازار هدف یک بازار بزرگتر و سودآور خواهد بود.

به گفته این استاد اقتصاد در دانشگاه شیراز ، پارس در مجاورت دریا ، بین المللی در فرودگاه بین بین المللی منطقه فارس آینده درخشانی را برای تجارت بین المللی و منطقه ای در منطقه فارس فراهم می کند و فارس همچنین دروازه ای برای تجارت در بخش حمل و نقل ریلی است.

قطاری که پارس را به ایستگاه توسعه نمی رساند

گاریب می تواند معرفی کند: “اتصال راه آهن ملی از جنوب به شمال کشور در استان پارس است که هنوز متصل نیست.”

یک احتمال نادیده گرفته شده

سالهاست که احتمال تبدیل شدن استان فارس به چهارراه راه آهن کشور از نظر برنامه ریزان اجتماعی و سیاستمداران در استان فارس وجود دارد ، اما مشکل اصلی این است که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

از یک سو دسترسی استان به مناطق جنوبی و بنادر جنوبی کشور و از سوی دیگر دسترسی آسان و سریع استان به مناطق مرکزی و شمالی کشور از طریق راه آهن از ویژگی های بارز آن است. . استانهای کهگیلویه فارس و سایر استانها مانند بویراحمد ، کرمان و اصفهان نشان داده نمی شوند و این موضوع استانهای فارس را از سایر استانها متمایز می کند.

استان فارس سالهاست که منزوی شده و ماهیت این انزوا نوع مسیر حمل و نقل ریلی است و انتظار می رود از این پتانسیل در استان فارس استفاده شود.

یکی از اولویت های استان فارس موضوع پیوند دادن خطوط ریلی استان با خطوط ریلی ملی است. جعفر قادری ، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ، در مورد حمل و نقل ریلی در فارس به خبرنگار آنلاین گفت: امید است که برنامه های اتصال راه آهن فارس به شبکه ریلی ملی به اتمام برسد.

تأکید قادری: یکی از اولویت های استان فارس موضوع پیوند دادن خطوط ریلی استان با خطوط راه آهن سراسری ایالت است ، در این راستا اعتبارات دیگری نیز برای استان فارس در نظر گرفته می شود ، به طوری که خطوط ریلی استان فارس فعال است. شبکه ملی را در اسرع وقت اتصال دهید.

به گفته لی کنگره ، وی انتظار دارد که خط راه آهن اقلید یزد به زودی تکمیل شود و در بخش حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرد.

برای تکمیل لینک ریلی گمشده

تصمیم مدیریت فارس در ارزیابی پروژه های زیرساختی استان فارس منجر به جذب بودجه ایالتی و محلی به پروژه های اولویت دار استان شده است.

یکی از پروژه های اولویت دار در استان دور ، پروژه راه آهن اقلید به یزد است.

محمود رضایی معاون هماهنگی عمرانی استاندار پارس گفت: خط راه آهن در استان یکی از پروژه های اولویت دار در استان پارس است و در تلاش هستیم این پروژه را در زمان پیش بینی شده به اتمام برسانیم.

وی افزود: “با توجه به اینکه استان پارس از قابلیت های متعددی در همه بخش ها از جمله راه آهن برخوردار است ، استفاده از این پروژه ها منجر به افزایش قابل توجهی در تردد بار از طریق راه آهن خواهد شد.”

قطاری که پارس را به ایستگاه توسعه نمی رساند

وی در ادامه گفت: “یکی از م theلفه های توسعه اجتماعی می تواند سودمند باشد.” گیری با توجه به ظرفیت حمل و نقل بخش ریلی و راه آهن در استان فارس تاکنون با مشکل روبرو شده است ، ما امیدواریم که استان فارس با استفاده از این پروژه به تقاطع راه آهن کشور تبدیل شود.

برای انجام این پروژه ها ، جذب اعتبارات ملی و محلی ضروری است. در همین حال ، مسئولان برنامه و بودجه استان فارس از اختصاص تسهیلات جدید در سال 1400 برای این پروژه های توسعه ای خبر دادند.

چهارراه و چهارراه توسعه

محسن اسلامی ، استاد دانشگاه و اقتصاددان گفت: “حلقه گمشده در اقتصاد پارس راه آهن است و تا زمان حل این مشکل اقتصاد پارس به سرعت حرکت نخواهد کرد.”

وی گفت: “پارس ممکن است در برخی شاخص های اقتصادی مانند حمل و نقل هوایی و زمینی در مقایسه با برخی استانها دارای یک مزیت نسبی باشد ، اما از این نظر که در زمینه حمل و نقل ریلی داخلی تاثیری ندارد معنی دار است.” استان های کاروان تجارت اقتصادی با این پتانسیل از دست رفته اند.

حلقه مفقوده اقتصاد فارس مسیرهای حمل و نقل ریلی است و تا زمانی که این مشکل برطرف نشود ، اقتصاد فارس سریع حرکت نخواهد کرد. “اقتصاد یک امر چند بعدی است و بر نیازهای تولیدی نیروی کار تأثیر می گذارد. بنابراین ، از آنجایی که ما در شاخص های اقتصادی حرف اول را می زنیم ، اقتصاد محلی نیز باید توسعه یابد ، اما نمی توان تأکید کرد که باید متعادل باشد. وی تأکید کرد که توسعه ، “گفت اسلامی.” در همه شاخص های اقتصادی برای دستیابی به توسعه اقتصادی رخ می دهد.

این اقتصاددان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار آنلاین “آیا فارس می تواند به چهارراه راه آهن سراسری تبدیل شود؟” فارس به دلیل پتانسیل قابل توجهی که در استانها دارد ، می تواند به عنوان مرکز ثقل حمل و نقل ریلی ملی عمل کند ، اما س mainال اصلی این است: آیا با همه بوروکراسی اداری و مسائل مدیریتی ، آیا Creation فارس می تواند در مقابل بار تقاطع کشور مقاومت کند؟

حال س ،ال این است که آیا منطقه پارس می تواند به عنوان دوراهی برای راه آهن داخلی معرفی شود؟ پتانسیل موجود منطقه پارس تا چه اندازه توسعه و افزایش یافته است؟ اند در صورت معرفی منطقه پارس به عنوان چهار راه آهن داخلی ، آیا این کشور قادر به تأمین نیازهای کشور خواهد بود؟

در پاسخ به این س questionsالات می توان گفت که استان فارس با مساحت بیش از 123000 کیلومتر می تواند به یک استان پیشرو در زمینه حمل و نقل ریلی تبدیل شود ، این امر زمانی اتفاق خواهد افتاد که نگاهی به حمایت دولت از زیرساخت های آن بیندازیم. فعالیت ها. توانایی ایجاد زیرساخت برای تخصیص و جذب بودجه از استانها مناسب است.

قطارهای فارس پس از آماده شدن زیرساخت ها و اختصاص اعتبار مورد نیاز برای اتصال استان ها به خطوط ریلی دولتی ، به مقصد می رسند.

دکمه بازگشت به بالا