بین الملل

قطعنامه 2231 هرگز تحریم تسلیحاتی علیه ایران اعمال نکرده است/ملاحظات 3 گانه روسیه برای فروش سوخو-35

روزنامه نیویورک تایمز در تاریخ 26 آوریل گزارش داد که با وزیر امور خارجه ایالات متحده و گروه مشورتی وی برای تهیه اسناد قانونی برای حمایت از ایالات متحده به عنوان یکی از شرکای تجاری هسته ای خود و گرفتن تحریم های تسلیحاتی همکاری می کند. شورای امنیت دائمی کاخ سفید دو سال پیش رسما از متحدین اروپایی ترامپ کناره‌گیری کرد.

یکی از مهمترین موضوعاتی که در جریان مذاکرات هسته ای توسط گروه 1 + 5 مورد بحث قرار گرفت ، PMD (PMD) یا “بعد نظامی احتمالی” برنامه هسته ای کشور ما بود. در همین راستا ، غرب برای اطمینان از تجارت اسلحه ایران خواستار محدودیت پنج ساله مطابق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئیه 2015 شد.

براساس قطعنامه ای که در واقعه بروجام به تصویب رسیده است ، از کشورهای جهان خواسته شده است که انواع و اقسام صرافی ، مالی و لجستیکی تجهیزات مسلح سنگین را به مدت پنج سال یا تا زمانی که ایران پس از کلید Borjam ، تجارت و آماده سازی کند. مرجع نظارتی (آژانس بین المللی انرژی اتمی) از ارائه “گزارش خلاصه تفصیلی” که توسط شورای آژانس انرژی هسته ای آژانس انرژی هسته ای انجام شده است امتناع می ورزد. این قطعنامه همچنین شامل لیست مجازات ها شامل هلیکوپترهای تهاجمی ، سیستم های موشکی ، جنگنده ها ، کشتی ها ، تانک ها ، اسلحه های سنگین ، لیست سلاح ها و قطعات یدکی موجود در سازمان ملل ، و برنامه های آموزشی و خدماتی از جمله موارد و خدمات ممنوع است. محاسبه شده است

بیشتر بخوانید:

آیا همکاری اروپا و آمریکا ممنوعیت صادرات اسلحه در ایران را تکرار می کند؟ / شریک و رفقای دزد!

این ممنوعیت بطور خودکار در 18 اکتبر سال 2020 (27 اکتبر 1999) برداشته می شود. برخی از دیپلمات های غربی می گویند ایالات متحده تلاش می کند برای دستیابی به توافق بین روسیه و چین برای گسترش تحریم ها و حتی غیرممکن باشد. روسیه و چین به زور یا تحریم اعتراض کردند.

روسیه اتهامات را رد کرد

معاون وزیر امور خارجه روسیه در میخائیل اولیانوف وین تأکید کرد که یک “خیال” وجود دارد که ایالات متحده با وجود خروج از شورای امنیت “توافق هسته ای” را انجام دهد. اولیانوف در توییتر گفت: “ایالات متحده معتقد است كه موضع یکجانبه خود ، همچنین شورای امنیت سازمان ملل و حقوق مربوط را حفظ كرده است.” [این] این یک توهم است. دادگاه لاهه (1971) ، دیوان بین المللی دادگستری ، توصیه كرد: “نمی توان گفت كه طرفی كه به تعهدات خود عمل نكرده یا عمل نكرده باشد ، از این حق برخوردار است.”

میخائیل اولیانف

سازمان بین المللی روسی میخائیل اولیانوف

وزیر امور خارجه روسیه ، سرگئی لیاكف گفت: با وجود فشار و تلاش ایران ، ممنوعیت تسلیحات ایران قابل تمدید نیست. ریابکوف در مصاحبه ای با ریانووستی ، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل را عامل جلوگیری از تمدید ممنوعیت تسلیحات ایران توصیف کرد.

وی توضیح داد: “در ارتباط با گسترش رژیم ویژه (تحریم ها) ، ایران تجهیزات نظامی تسلیحات اسلامی را تهیه کرده و اسلحه های ایران را می فروشد.” [باید بگویم] پرونده در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بسته شد. “این رژیم ویژه ، پنج سال بعد در اکتبر 2020 منقضی می شود و هیچ تفاوتی با این تصمیم ندارد.”

وزارت امور خارجه ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه ساووس عباس مصبی در پاسخ به بیانیه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در نظر دارد همکاری با ایالات متحده را برای گسترش ممنوعیت های تسلیحاتی در نظر بگیرد ، گفت: “ما لازم نیست در مورد آنها فکر کنیم.” گفت آنها حدود دو سال در فکر چگونگی مقابله با یکجانبه گرایی و زورگویی در آمریکا بودند. بعد از این همه سال ، من واقعاً نمی دانم در مورد رفتار ضعیف آنها چه بگویم. اوضاع در این شماره برای همه از جمله شورای امنیت سازمان ملل روشن است و کشورهای اروپایی باید به عنوان اعضای شورای امنیت سازمان ملل پاسخ دهند.

کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی وزارت امور خارجه

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه

او اضافه کرد. وی ادامه داد: ما هنوز منتظر پاسخی از سوی آنها هستیم اما در گذشته ما از اظهار نظر و سخنرانی راضی بودیم. به هر حال ، مثبت یا منفی ، دیگر نمی توانیم روی اروپا حساب کنیم و ضمن تعامل با اروپا به اقدامات خود برویم. نه. ما از آنها می خواهیم تحرک نشان دهند و عزت تاریخی خود را حفظ کنند. دولت مدعی یک بار الهام گرفته شد ، اما اکنون تحت فشار رژیم آزار و اذیت قرار دارد که خواستار نقض قطعنامه های شورای امنیت است. در این مرحله هیچ اقدام ویژه ای صورت نگرفته است ، در این مرحله آمریکایی ها به دنبال نوعی آنارشیسم هستند و اتحادیه و سکوت با کشورهای اروپایی که در معرض این آزار و اذیت قرار دارند ، غافل نخواهد شد.

جاگاریان: روسیه به نفع توسعه همکاری های نظامی فنی با ایران است

سفیر روسیه در لبنان ، ایران ، در پاسخ به سؤال خبرنگار سیاست خارجی گروه بین الملل آنا ، گفت: ایران پس از انقضای ممنوعیت تسلیحات ایران در ماه اکتبر ، همکاری های نظامی خود را از سر خواهد گرفت. وی گفت: “وزارت امور خارجه روسیه قبلاً موضع خود را اعلام كرده است.”

سفیر روسیه تهران لبنان ذاکریان

وی افزود: اگرچه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل هیچگونه ممنوعیت سلاح علیه ایران را در نظر نگرفته است ، اما ایران موقتاً صادرات و واردات انواع خاصی از سلاح ها را که از 18 اکتبر 2020 منقضی می شود ، ممنوع اعلام کرده است.

“ایران همسایه و شریک سنتی ما در زمینه فناوری نظامی است. چرا با ایران همکاری نمی کنیم؟ ما این حق را داریم و تهران برای تأمین نیازهای امنیتی و دفاعی حق قانونی دارد.

سفیر روسیه گفت: سه موضوع زیر برای فروش جنگنده های سوخو -35 به ایران بسیار مهم است که گمانه زنی ها را در رسانه ها و فضای مجازی برانگیخته است.

اولین: همه بازدیدهایی که دوستان ایرانی بعد از 18 اکتبر انجام می دهند توسط روسیه مورد بررسی دقیق قرار خواهد گرفت.

دومین: بر خلاف رفتار آمریکا ، روسیه همیشه به قوانین بین المللی احترام گذاشته و عمل کرده است.

سوم: روسیه طرفدار توسعه همکاری های فنی نظامی با ایران است ، اما این همکاری باید روندی سودمند داشته باشد.

انتهای پیام / 4106 /

دکمه بازگشت به بالا