فرهنگی

قلعه «شهراب» زواره پس از ۶۰ سال جان تازه می گیرد

گزارشگر یک / اصفهان این قلعه در روستای شهراب توسط صاحبان مناطق کم روستایی زاویه تعمیر و بازسازی می شود.

یکی از قدیمی ترین مکان های روستای شهرب ، این قلعه به قلعه محمدحسین خان معروف است و نارنج قلعه یا نارین قلعه است.
در همین راستا ، مدیر فرهنگ ، فرهنگ و گردشگری و صنایع دستی شهر اردستان از برنامه ریزی برای بازگرداندن قلعه شهرباب تاریخی در بافت تاریخی روستای شهرباب در شهر تاریخی زاواره پس از 60 سال خبر داد.
به گزارش گزارشگر یک ، مهدی مشهدی اظهار داشت:
او اضافه کرد. “در هفته های اخیر ، مالکان دیوارها را با صاف کردن سطل زباله و زباله در اطراف قلعه بنا کرده اند. این به اشتباه در فضای مجازی تخریب قلعه شهرب بازتاب یافته است.
مدیر میراث ، گردشگری و صنایع دستی اردستان گفت: در دهه 50 ، خانواده امیری ادعای مالکیت این قلعه تاریخی توسط دستگاه قضا را داشتند و از آن زمان این قلعه تاریخی متعلق به بخش خصوصی است.
وی با اشاره به تلاش برای احیای این قلعه تاریخی در این دفتر با اشاره به موارد زیر تأکید کرد: وی ادامه داد: با رها کردن قلعه شراب ، این مکان به تدریج به محل دفن زباله برای روستائیان تبدیل شده است و هفته گذشته یک دفتر و ولسوالی زواره ، صاحبان این قلعه برگزار شد و صاحبان خصوصی قلعه از قسمت تاریخی قلعه گرفته تا روستای شهرباب یا اداره میراث شهری 3 آنها موافقت کردند که هزار متر مربع را جابجا کنند و طبق سایر توافقات ، در هفته های اخیر صاحبان قلعه زباله ها و ساختن زباله های ساختمانی از ویرانه های قلعه را رها کردند و این تصویر به عنوان “تخریب مجدد قلعه شاراو” در فضای مجازی قرار گرفت. منعکس شد
مشهدی گفت که وی با مراجعه به برنامه این دفتر ، این قلعه را زنده می کند. توسعه یافت ، بنابراین پس از ترمیم فوری و رفع ریسک ، با تشویق سرمایه گذاران ، این قلعه تاریخی به یک مجموعه گردشگری تبدیل می شود.

به گزارش گزارشگر یک ، واقع در روستای شهرباب ، در قلب منطقه فرعی زوارا ، قلعه شهاب یکی از بزرگترین روستاهای زاواره ، بعد از روستای تالک‌آباد است. این شهر در فاصله 30 کیلومتری زارکه از مسیر آنارک – زواره قرار دارد.
بیشتر روستاهای سطح پایین Javare دارای قلعه ها ، برجها و قلعه ها بودند و دلیل آن محافظت از روستاییان و ساکنان بود ، بنابراین در حقیقت بیشتر روستاها قلعه بودند و مردم در آنجا زندگی می کردند.
روستای شهرب زواره یا قلعه محمدحسین خان حاوی ناران قلعه و نارین قلعه ، همه قنات ها و مایحتاج روزانه است. در جنس مخالف یک عمارت باشکوه و یک نیکاب (تونل زیرزمینی) وجود داشت که در صورت اضطراری راهی برای خروج از آن شده است.
ارتفاع دیوارها و برج حدود 20 متر است که یک سطح بی سابقه است ، سن این قلعه دقیقا مشخص نیست و نیاز به بازرسی متخصص دارد.
قلعه شهرب زواره ، با شش برج خود ، زمانی مکانی امن از خائنین تا روستائیان و افراد آنجا بود. قلعه ششهراب ، مانند قلعه مزدآباد زواره ، مکانی برای مدیریت ستارگان ، گاوها ، گله ها و گونه ها دارد. بازسازی و مرمت این قلعه در کنار طبیعت زیبای این روستا می تواند گردشگران را به خود جلب کرده و این روستا را رونق بیشتری بخشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا