قیمتگذاری دستوری مهمترین مانع توسعه خودروسازان
مقام معظم رهبری سال جدید را “سال تولید” می نامند. نام “پشتیبانی ، موانع” ؛ بر این اساس ، کارشناس صنعت خودرو وضعیت صنعت خودرو در سال جهش تولید را تشریح کرد ، بر رفع موانعی مانند قیمت تأکید کرد و دستور داد شعار 1400 را که سال گذشته جاده جهش تولید محسوب می شد ، تحقق بخشد. مهمترین مانع دستیابی به جهش تولید سودآور در صنعت خودرو قیمت اجباری بوده است.
به گزارش گزارشگر یک ، در یادداشت حسن کریمی سنجری آمده است: در سال 1999 ، بارها بر لزوم افزایش تولید که “جهش در تولید” نامیده می شود و تأثیر منحصر به فرد آن در بهبود تعادل بازار و قیمت ها تأکید شد. غیرقابل انکار است که جهش های تولید در برخی از مناطق صنعت خودرو بخوبی انجام شده است. با این حال ، نکته مهم در صنعت خودرو در کشورهایی که دولت بیش از 90٪ آنها فعالیت می کند این است که این شرکت ها غالباً شرکت های زیان ده هستند. بنابراین ، با افزایش تولید ، میزان تلفات نیز افزایش می یابد. در حقیقت ، اگر دولت قیمت های فروش را ساماندهی کند و قیمت اجباری را دور بزند و به خودروسازان اجازه دهد با سودآوری فعالیت کنند ، مطمئناً اثربخشی استراتژی های جهش تولید بیش از تعادل در بازار و بهبود شرایط خودروسازان خواهد بود.
در حقیقت ، دولت از دیدن نعمت جهش تولید به جلو جلوگیری کرده است. نکته مهم این است که تولید غیرانتفاعی هیچ ارزش افزوده ای در کشور ندارد ، بنابراین جهش در تولید واقعی زمانی منطقی است که سودآور باشد. بنابراین ، اگرچه صنعت خودرو تولید خود را اندکی افزایش داده است ، اما می توان گفت که نام امسال “افزایش تولید سودآور” است زیرا تولید این شرکت ها با سودآوری همراه نبود. “، محقق نشده است.
قیمت سفارش مهمترین مانع توسعه خودروسازان است.
بنابراین ، در سال جدید ، مهمترین مانع توسعه شرکت های خودروسازی قیمت گذاری اجباری است. با عبور از قیمت گذاری اجباری ، این شرکت ها از حاشیه ضرر حذف شده و راه انتقال به بخش خصوصی را باز می کنند. در حقیقت ، اگر بپذیریم که خصوصی سازی مهمترین اقدام دولت برای توسعه صنعت خودروی کشور است. پس باید بپذیریم که تا زمانی که این شرکت ها سودآور نیستند و به زیان های انباشته خود اضافه می کنند ، انتقال آنها نمی تواند به نفع اقتصاد کشور و مردم آن باشد. درآمدزایی برای خودروسازان مهمترین حمایت دولت از صنایعی است که تحت تحریم ها بیش از 5٪ از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهند.
با این حال ، مشکلی که طرفداران قیمت گذاری دستوری بر آن تأکید می کنند ناآرامی در بازار و افزایش قیمت ها پس از آزادسازی قیمت است. برای درک اینکه این فرضیه نمی تواند درست باشد ، کافی است بدانید که قیمت خودرو تحت تأثیر دو مجموعه پارامتر در بازار حرکت می کند. نخست تغییرات در شاخص های اقتصادی مانند تورم و نقدینگی و همچنین تغییرات مکرر ارزش ریال در برابر ارز خارجی و دوم عدم تعادل در عرضه و تقاضای خودرو.
این دو پارامتر نقش مهمی در افزایش قیمت خودرو در بازار دارند. ناگفته نماند که تأثیر دو پارامتر دیگر ، یعنی تغییر در شاخص های اقتصادی و قیمت گذاری منظم خودرو ، مانند عدم تعادل عرضه و تقاضا ، تأثیر عمده ای در بازار و تعیین قیمت ها در این محیط ها ندارد. و بازارها مشخصات اصلی ترین و بی نظیرترین عامل در تعیین قیمت خودرو است. البته سیستم کارگزاری برای افزایش قیمت نیز مثر است ، اما اتفاقاً این تأثیر برای هر دو نرخ بهره بیشتر است. به عبارت دیگر ، کارگزار از اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار سود بیشتری می برد. اگر هیچ اختلاف قیمتی بین کارخانه و بازار وجود نداشته باشد ، در ابتدا سیستم واسطه سعی در ایجاد این اختلاف داشت ، اما از آنجا که این بخش مهمی از تقاضای بازار است ، تنها از تفاوت قیمت خودرو بین کارخانه و بازار به دنبال سود است. بازار. با خاموش شدن بازار و کسری کسری از یک سو ، تولید و عرضه خودروسازان تقویت می شود و بلافاصله پس از آزادسازی قیمت های کارگزاری مطمئناً تضعیف می شود.
علی رغم افزایش تولید خودرو ، رویای بیش از 1 میلیون دستگاه بدون شریک خارج از کشور همچنان یک رویا بود.
ما معتقدیم قیمت های تنظیم شده مهمترین مانع دستیابی به جهش سودآوری تولید در صنعت خودرو است ، اما وجود موانع دیگر را نباید به راحتی نادیده گرفت. سال گذشته ، دولت و م agenciesسسات شبه دولتی مقرراتی را در سایت های تولیدی وضع کردند تا صنعت خودرو کشور بیش از 1 میلیون واحد تولیدی را متوقف کند که این امر اقتصاد ملی را تحت تأثیر قرار می دهد و سال گذشته ، از یک میلیون واحد فاقد شرکای خارجی ، هنوز یک رویا است .
در یک سال گذشته ، سازمان های مختلف دولتی ، از جمله بخش خاموش ، گوان سبو ، وزارت اقتصاد ، گروه بانکی و برخی از سازمان های غیر دولتی ، قوانین متناقضی را برای صنعت ، به ویژه اتومبیل تهیه کرده اند. البته یکی از اقدامات م ofثر دولت در این زمینه ایجاد ستادی برای ارتقا and و رفع موانع تولید کشور بود که هم به افزایش قدرت ستاد و هم به افزایش قدرت اداری آن در سال جدید نیاز دارد. به عنوان مثال ، علی رغم تصویب ستاد تسهیل برای پشتیبانی سیستم بانکی ایالت از برخی شرکت های تولیدی فعال اما بدهکار ، برخی از بانک ها با وجود تصویب ستادهای تسهیل محلی و ملی با این شرکت های تولیدی همکاری نکرده اند.
علاوه بر این ، سختگیری گمرکات ملی در مسیر گمرکی مواد اولیه و محصولات نیمه تمام مانع اصلی جهش تولید در سال گذشته بود. شناسایی دقیق کالاهای دارای ترخیص کالا از گمرک که برای توزیع اقتصاد و صنعت یک کشور مفید هستند بسیار دشوار است ، اما مهمتر از همه ، مقررات مختلف تعرفه ای است که برای دستیابی به این تشخیص دقیق وضع شده است. دولت ها نباید وقت و هزینه زیادی در این شرکت ها سرمایه گذاری کنند و نباید توجه کافی به مواد اولیه و قطعات مورد نیاز شرکت هایی داشته باشند که تولید آنها قسمت قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد. در عین حال ، جلوگیری از درآمد غیرضروری نباید مانعی برای جهش تولید سودآور باشد.
انتهای پیام