بین الملل

لاوروف: بریکس به کار بر روی مکانیسم‌های مالی مستقل از غرب ادامه می‌دهد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز جمعه گفت، وزرای خارجه عضو بریکس به کار بر روی مکانیسم‌های مالی مستقل از غرب ادامه خواهند داد.

به گزارش گزارشگر یک، سرگئی لاوروف در نشستی گفت: «ما [بریکس] طبق دستور رهبران در اجلاس سال گذشته ژوهانسبورگ، توجه ویژه‌ای به توسعه توصیه‌هایی درباره ایجاد مکانیسم‌های چندجانبه داریم که به اقدامات غیرقانونی غرب وابسته نخواهد بود.»

لاوروف گفت که سازمان بریکس عمدتاً بر روی راه حل‌های جمعی برای چالش‌های جهانی و وظایف توسعه بین‌المللی تمرکز دارد.

به گزارش اسپوتنیک، وزیر خارجه روسیه افزود: «چنین کاری در حال حاضر توسط بانک‌های مرکزی و وزارت‌های دارایی انجام می‌شود و با توجه به اهمیت ژئوپلیتیکی این موضوع، از جمله با مشارکت فعال وزارتخانه‌های خارجه ادامه خواهد یافت.»

در ماه آوریل، لاوروف گفت که ایالات متحده، همراه با سایر کشورهای غربی، نگران احتمال ایجاد سازوکارهای مالی بریکس هستند. در اواخر فوریه، اکثر کشورهای بریکس از ایده ایجاد یک مکانیسم تسویه مالی مستقل بین‌المللی و همچنین اکثر آنها از ایده کنار گذاشتن دلار و انتقال به تسویه با ارزهای ملی حمایت کردند.

بریکس در سال ۲۰۰۹ به عنوان یک پلتفرم همکاری برای بزرگترین اقتصادهای نوظهور جهان تأسیس شد که برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی را گرد هم می آورد. در اول ژانویه ۲۰۲۴، مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی نیز به این سازمان پیوستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا