عمومی

لبنان پس از انفجار – گزارشگر یک

تغییرات در لبنان تا پایان جنگ داخلی در سال 1989 ادامه خواهد یافت. این پیمان منجر به ایجاد قانون اساسی جدید شد که یکی از اصلی ترین بندهای آن پایان دادن به سیستم فرقه ای و اصلاح ساختارهای مبتنی بر دموکراسی مدنی بود. با این حال ، از آن زمان ، ماده 195 قانون اساسی هرگز در دستور کار نخبگان رسمی لبنان قرار نگرفته است.

خشم مردم لبنان ریشه در انفجار بندر بیروت ندارد. پیشینه آن را باید در سالهای اخیر پیدا کرد ، به ویژه هنگامی که اعتراضات در اکتبر سال گذشته آغاز شد. در حقیقت ، انفجار اخیر ، که باعث کشته شدن بیش از 200 نفر ، زخمی شدن 7000 نفر و ده ها نفر از بین رفت ، خشم مردم را نسبت به انبارهای باروت برانگیخت. انگیزه های اعتراض عمومی در لبنان و عراق از ماه اکتبر گذشته به آرامی در حال پرداخت و قبل از انتخابات ایالات متحده در ماه نوامبر است. منطقی نیست که بگوییم اعتراضات اکتبر در لبنان و عراق در حال پرداخت است. این ایجاد نظمی جدید در پی بی نظمی ساختار التهابی فعلی است.

استعفای نخست وزیر لبنان ، حسن دیاور و سقوط متعاقب آن دولت لبنان آخرین در یک سلسله از وقایع اخیر نه تنها در لبنان بلکه در خاورمیانه است. نظم جدید هنوز شکل نگرفته است ، اما راه را هموار می کند. مهد نظم نوین ، تغییر در نگرش دیرینه منطقه به ویژه در کشورهایی است که از دیدگاه غربی کانون چالش ها و ناامنی ها هستند. لبنان بخشی از معمایی است که به دنبال ایجاد نظم جدید است. از این رو ، امانوئل ماکرون در میان خشم مردم عصبانی ، غمگین و ناامید ، در مورد کمک های مشروط به لبنان در ویرانه های بیروت صحبت می کند ، نه این که به دنبال یافتن علت بمباران بیروت باشد. وی بر لزوم تغییر نظام سیاسی کشور به نمایندگی از متحدان خود در جامعه بین المللی تأکید می کند. وی به عنوان والی دولت استعمار ، وی مهلت رسمی را برای مقامات لبنانی تعیین کرده و تا اوایل ماه سپتامبر برای تأمین شرایط دریافت کمک های مالی از جامعه بین المللی به آنها خدمت می کند.

سقوط دولت حسندیاب و واگذاری نخست وزیر به نوا و بسمالم که موضع متفاوتی از پیشینیان خود دارند ، آغاز تحول در کشوری خواهد بود که پیش بینی می شود زمینه قومی-مذهبی داشته باشد که از سیستم سیاسی لبنان پس از سال 1943 مشخص شود. تاکنون امضا شده است. خوب یا بد؛ اجباری یا اختیاری. لبنان روند فعلی را خواهد پذیرفت. به گفته حسن دیاب ، این کشور برای رفع بسیاری از مشکلات حداقل به 25 تا 30 میلیارد دلار بودجه نیاز دارد. مشکلات مالی در اثر انفجار اخیر تشدید شده است. بندر بیروت قبل از ویرانی آن 400 میلیون دلار به طاق دولت اهدا کرد ، اما در حال حاضر تخمین زده می شود حداقل 5 میلیارد دلار خسارت وارد کند. صحنه به گونه ای شکل گرفته است که غیرقابل قبول است که الگوهای بیرونی به لبنان تحمیل شوند. بی اعتمادی مردم به ساختار سیستم سیاسی از کنترل مقامات خارج شده است و اوضاع به قدری گیج کننده است که مقامات یک به یک استعفا می دهند تا از این نبرد جان سالم به در ببرند.

در دو مرحله پیش از انتخابات ماه نوامبر ، بی نظمی ها مهار خواهد شد و مدیریت راه را برای تشکیل نظم جدید در خاورمیانه پر تلاش تر هموار می کند. کوتاه مدت خواهد بود که دامنه تحلیل را فقط به انتخابات نوامبر در ایالات متحده پیوند دهیم و از تأثیر بلند مدت بر ساختار سیستم سیاسی منطقه و پیوند زدن به دامنه تحلیل در چارچوب اجماع عمومی بین قدرتها چشم پوشی کنیم.

* در روزنامه افتخار منتشر شد

دکمه بازگشت به بالا