اقتصادی

لیر ترکیه در قعر تاریخی

ارزش لیر ترکیه بار دیگر به پایین ترین سطح تاریخ رسیده است.

به گزارش رویترز ، تنش ها بین ترکیه و کشورهای اروپایی به مشکلات مختلفی از لیبی و شمال آفریقا گرفته تا حفاری گاز در مدیترانه افزایش می یابد. برخی مقامات اروپایی در صورت ادامه روند فعلی نسبت به اعمال مجازات علیه ترکیه هشدار داده اند. رئیس هیئت اجرایی کمیسیون اروپا در گفتگوی تلفنی با رجب طائف اردوغان رئیس جمهور ترکیه به وی هشدار داد که ادامه وضعیت فعلی اروپا غیرقابل قبول است. اردوغان پیش از این تصمیم گرفت ترکیه را در زمره 10 کشور برتر جهان قرار دهد و گفت حتی از حملات جزئی به کشتی های شناسایی نیز چشم پوشی نخواهد کرد.

به دلیل مسائل ژئوپلیتیک اخیر ، لیر که در پایین ترین سطح هفته گذشته قرار گرفت ، به کمترین میزان رسیده و دلار در 7.4 لیر تثبیت شد.

در آخرین دور معاملات ارز استانبول ، هر دلار با افزایش 0.29٪ به 7.486 لیر رسید. لیر ترکیه در مقایسه با ابتدای سال ضعیف باقی مانده و در مدت هشت ماه 25٪ از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

بانک مرکزی ترکیه اکنون 23.2 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد که پایین ترین سطح از سال 2005 است. به گفته فعالان ارزی ، بانک مرکزی برای حفظ ثبات نسبی لیر از ابتدای سال جاری حدود 32 میلیارد دلار ارز وارد بازار کرده است. رشد اقتصادی ترکیه اکنون در پایین ترین سطح در یک سال و تولید در پایین ترین سطح در 9 سال گذشته است.

ارزش پول ملی ترکیه از سال 2018 تاکنون 46 درصد در برابر دلار آمریکا کاهش یافته است. برای سایر ارزهای اصلی ، نرخ ارز هر یورو 8.83 لیر و هر پوند 9.765 لیر اعلام شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا