فرهنگی

ماجرای راه‌اندازی سامانه «شناسا» چیست؟

اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران درباره راه‌اندازی سامانه «شناسا» واکنش نشان داد.

به گزارش گزارشگر یک، در بخشی از متن اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران آمده است:«اتحادیه مراکز فنی و پشتیبانی تولید سینمای ایران به راه‌اندازی سامانه‌ای موسوم به شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران توسط موسسه سینما شهر انتقاد دارد.» 

در بخشی دیگر آمده است: «راه اندازی این شبکه، سینماهای کشور را تبدیل به یک شبکه تلویزیونی بزرگ می‌کند که اختیار آن در دست دولت است و این مهم هم بر خلاف قانون اساسی و هم بر خلاف اسناد بالادستی مبنی بر کاهش تصدی‌گری دولتی است. 
همچنین امنیت و صحت کارکرد این سیستم و سرورهای مربوطه مورد سوال بوده و در بوته آزمایش قرار نگرفته‌اند و در صورت پیدا شدن هرگونه مشکل فنی امنیت فیلم‌ها با خطر جدی روبه‌رو خواهد شد. 
و در عین حال سینماداران بعد از راه‌اندازی سامانه سمفا امکان برقراری یا لغو هرگونه بلیت‌فروشی (بنا به هر دلیل) را از دست داده‌اند، با راه‌اندازی این شبکه حتی اختیار پخش یا عدم پخش یک فیلم را (بنا به هر دلیل) از دست خواهند داد.»
 

به گزارش گزارشگر یک، هاشم میرزاخانی مدیر موسسه سینماشهر در نشستی گفته است که با برنامه‌ریزی که انجام شد، توانستیم در همه بخش‌ها نتایجی کسب کنیم. بیش از ۱۵۰ سینما را به شبکه نوین ارتباطات سینمای ایران وصل کرده‌ایم و در نظر داریم در ۲۰ روز آینده سینمای کل کشور به این شبکه متصل شوند. این موضوع فواید مختلفی دارد که اولین آن امنیت فیلم‌ها است، با این طرح می‌توانیم بعد از تایید فیلم در شورای صنفی نمایش، فیلم را در اختیار سینماهای سراسر کشور بگذاریم تا همزمان در سراسر کشور اکران شود؛ این یکی از آرزوهای سازمان سینمایی بود که به سرانجام رسید. روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه هم آیین افتتاحیه این سامانه با عنوان «شناسا» را خواهیم داشت. بحث دیگر مربوط به سرور است، ما در کشور یکی دو کمپانی واردکننده سرور داشتیم؛ سینماداران به هر حال دغدغه‌های مختلف داشتند، ولی در ارائه فضا باید رقابتی باشد تا قیمت‌ها به شکل عجیب و غریب بالا نرود. با برنامه‌ریزی انجام شده، چند سرور دیگر وارد کشور شدند و در تلاشیم یک سرور داخلی را هم مورد استفاده قرار دهیم.

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا