سلامت و دانش

ماجرای واکسن حاجی‌های ایرانی – گزارشگر یک

با توجه به الزامات عربستان برای ورود مسافران و زائرانی که با یکی از چهار نوع واکسن تایید شده کرونا واکسینه شده اند، حج و سازمان زیارت ایران دستورالعمل جدیدی برای واکسیناسیون زائران صادر کرده است.

به گزارش گزارشگر یک، Pfizer/Modena/Johnson/Astrazenka چهار واکسن مورد تایید وزارت بهداشت عربستان برای مسافران و زائران خارجی هستند. بر اساس همین قوانین، عربستان سعودی برای اولین بار در یک سال گذشته با حضور زائران خارجی عمره را انجام داد. البته طبق مقررات سفر، مسافران و زائرانی که دو نوبت واکسن سینوفارم یا سینوواک را دریافت کرده اند، می توانند دوز تقویت کننده یکی از چهار واکسن تایید شده در عربستان را دریافت کنند.

اخیراً وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران با صدور بیانیه ای به افرادی که دارای مشکلاتی مانند اورژانس مسافرتی یا عدم دریافت واکسن دریافتی در کشور مقصد هستند، اجازه می دهد یک یا دو واکسن آسترازنکا دریافت کنند. برای دومین یا سومین عارضه احتمالی، هشدارهای لازم داده شد و پس از تایید، رضایت آگاهانه به فرد داده شد.

سپس آژانس‌ها و ادارات حج و زیارت به شرکت زائر و کارگزاران آن اطلاع دادند و به زائران توصیه کردند قوانین دولت عربستان را رعایت کنند که زائران را ملزم می‌کند برای تزریق دوزهای اضافی یکی از واکسن‌های مورد تایید وزارت بهداشت وارد کشور شوند. به خصوص نوبت سوم یا یادآوری.

اکبر رضایی معاون عمره سازمان حج و زیارت در گفت وگو با گزارشگر یک، درباره تصمیم برای واکسینه شدن زائران بر اساس این دستورالعمل و مقررات جدید عربستان صحبت کرد. با توجه به اینکه هنوز وضعیت حج و تاریخ برگزاری دیدار حج ایران و عربستان مشخص نشده است، استراق سمع و زائران از کسانی که قبلاً برای حضور در حج ثبت نام کرده اند دیدار خواهند کرد. وزارت بهداشت باید از شما بخواهد که از واکسن برای نوبت سوم یا همان اطلاعیه مورد تایید وزارت بهداشت عربستان استفاده کنید.

وی همچنین گفت: طبق اعلام گروه زیارتی قبلی، در حج پیش رو کسانی که در سال 1399 اقدام به زیارت حج کردند اما به دلیل کرونا و بیماری همه گیر فرصت را از دست دادند، در اولویت هستند. گفت. محدودیت‌ها در عربستان سعودی.» این افراد هزینه سفر انقلاب تابستانی را پرداخته‌اند، اما با توجه به اینکه سهمیه انقلاب تابستانی پیش رو هنوز مشخص نیست و چه تعداد از آنها به انقلاب ارسال می‌شود، اکنون تزریق دوز سوم توصیه می‌شود. برخی از گروه‌های سنی مجاز به ورود به کووید-19 هستند. حتماً قوانین کشور دریافت کننده را برای نوبت سوم واکسن در نظر بگیرید.

رضا الف افزود: برای کسانی که به دلیل زمان هنوز نوبت سوم را دریافت نکرده اند با وزارت بهداشت در میان گذاشته و بعدا برنامه ریزی می کنیم.

دستورالعمل هایی که نمایندگان و مؤسسات زیارتی دریافت کرده اند به شرح زیر است: عربستان سعودی و بر اساس قوانین فعلی، ورود اتباع سایر کشورها برای انجام مناسک حج یا عمره منوط به دو دوز واکسیناسیون مورد تایید وزارت بهداشت است. از آنجایی که بسیاری از مردم این کشور و سایر کشورها از جمله ایران از برندهای مختلف در برنامه‌های ملی ایمن‌سازی خود استفاده می‌کنند، دولت عربستان با دوزهای اضافی واکسن مورد تایید وزارت بهداشت وارد کشور شد.

از بین واکسن های تایید شده توسط وزارت بهداشت کشور میزبان، تنها واکسن آسترازنکا در سبد واکسیناسیون گنجانده شده است. لذا موارد ذیل را جهت اقدامات لازم و آگاهی لازم به اطلاع ثبت نام و متقاضیان حج می رسانیم.

افرادی که هر دو دوز واکسن آسترازنکا را تحت برنامه ایمن سازی کشوری دریافت کرده اند، نیازی به اقدامات خاصی نخواهند داشت و دستورالعمل هایی را که در این زمینه صادر می شود، رعایت می کنند.

به افرادی که دو دوز از واکسن خود را از واکسن دیگری دریافت کرده اند و در حال حاضر در گروه انتظار برای دوز تقویت کننده در وزارت بهداشت و درمان هستند، توصیه می شود که دوز تقویت کننده تحت واکسن آسترازنکا دریافت کنند. این شرطی است که وزارت بهداشت صادر کرده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تهیه واکسن های لازم به افراد فاقد شرایط واکسیناسیون تا فروردین 1401 با این افراد تماس گرفت تا نوبت سوم خود را در فروردین ماه سال آینده دریافت کنند.

به منظور مصون ماندن از بیماری قید در شرایط و زمان مناسب در حج و زیارت، از متقاضیان حج ۱۴۰۱ درخواست کرده ایم که از این پس به متقاضیان حج ۱۴۰۱ اطلاع دهند، از اماکن زیارتی و نمایندگان حج درخواست شده است. .

دستورالعمل همچنین بیان می کند که: اعزام متقاضيان حج تمتع در سال آينده منوط به انعقاد تفاهم نامه بين سازمان حج و زيارت و دولت حج و عمره عربستان با سهميه هاي توافقي و دستورالعمل هاي صادره خواهد بود. توسط وزارت حج و عمره. . »

رضایی، معاون حج و زیارت نیز در گفت وگو با گزارشگر یک، درباره زمان مذاکره با وزارت عربستان در حج گفت: هنوز تاریخ مذاکرات حج ایران و عربستان قطعی نشده است.

وی افزود: هیچ اظهارنظری در مورد تصمیم آتی بین حج و عربستان سعودی وجود ندارد.

رضایی درباره حضور ایران در عربستان با توجه به استقبال زائران خارجی به عمره گفت: بازگشایی عمره مستلزم حمایت کنسولی از زائران ایرانی است.

بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت در سال 98، حدود 74 هزار و 800 زائر برای حج سال 99 ثبت نام کردند و هزینه سفر خود را به طور کامل پرداخت کردند و حضور در مناسک آن سال و سال بعد نیز تحت تأثیر شیوع ویروس کرونا و قرنطینه عربستان سعودی قرار گرفت. پیوست به تمامی مسافران خارجی سازمان حج و زیارت اعلام کرده است که با از سرگیری سفر به حج، این افراد ترجیحاً تحت سهمیه ایران اعزام خواهند شد.

عربستان سعودی طی دو سال گذشته به صورت محدود و با حضور حجاج داخلی و بدون حجاج خارجی، به حجاج خارجی اجازه حضور در مراسم عمره را داده است که یکی از آنها چهار نوع آمپول دریافت کرده است. از واکسن کرونا ایران امسال به دلیل حل نشدن مسائل دیپلماتیک و کنسولی دوجانبه فرصت حضور در عمره را از دست داد، اما مشتاق حضور در حج 1401 است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا