اقتصادی

مالیات، گمرک و اختیارات، ۳ مشکل عمده مناطق آزاد/ زیر بار حذف گمرک نرفتیم

گزارشگر یک / هرمزگان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در تعریف منطقه آزاد ، مناطق با ویژگی های خاص و فضای محدود که ممکن است به نفع اقتصاد ملی باشد صریحاً بیان شده است. اما آیا در روند صدور دستورالعمل ها و قوانین و مقررات کنگره و دولت ، آیا اصلاً مشخص نیست که چنین منطقه ای مورد نیاز است؟

حمیدرضا مومنی در جلسه با نمایندگان کمیته اقتصادی شورای اسلامی گفت که ایجاد مزایای متنوع در یک منطقه کوچک بدون توانایی تعمیم می تواند منطقه آزاد را بیش از سایر مناطق حاکم برجسته کند. مالیات ، مقررات ویژه گمرکی و ویزا و قوانین کار برای خارجی ها تنها مواردی است که می تواند بخش عمده ای از نیازهای اقتصادی کشور را برطرف کند.

وی با بیان اینکه بحث زیرساخت ها یکی از مهمترین موضوعات در منطقه آزاد است ، افزود: پس از تعیین تکلیف ، باید زیرساخت های لازم برای دستیابی به ماموریت و اهداف فراهم شود. مهمانان را نمی توان به خانه دعوت کرد. اما شام را برای آن آماده نکنید!

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه با انتقاد از کمبود زیرساخت ها در همه مناطق آزاد به جز کیش ، گفت: منطقه آزاد قشم در ابتدا با 50 میلیون تومان و مجتمع با بودجه و زیرساخت ها راه اندازی شد. بدون حمایت علمی ، برنامه ای و عملیاتی ، رقابت با مناطق آزاد در کشورهای همسایه که تحت تسهیلات ، اختیارات و قوانین ثابت اداره می شوند غیرممکن است.

وی از “قشم” و “جبل علی” به عنوان دو منطقه آزاد در همان سن ، اما به عنوان دو منطقه آزاد با قوانین و مقررات مختلف ، زیرساخت ها ، اختیارات و مدیریت “برای برآوردن انتظارات ما از مناطق آزاد در سطح مناطق مختلف” یاد کرد. فقط وقتی می توانی “به من یادآوری کنی. شما آزاد هستید که روز جهانی را با همسایگانی که درآمد و منابع برابر دارند مقایسه کنید. در غیر این صورت ، قشم اولین دانشجویی بود که دارای وضعیت دولت و تحریم ها ، و همچنین زیرساخت ها ، امکانات ، قوانین و تغییر مداوم تجارت بود!

مومنی تأکید کرد که اگر ما منطقه آزاد می خواهیم ، باید تجهیزات تهیه کنیم تا صادرات بیش از واردات باشد. قوانین مالیاتی به واحدهای تولیدی اعمال می شود ، اما انگیزه تولیدکنندگان برای ترک مرکز کشور در همه بازارها ، سهولت سفر ، آب و هوای بهتر و منطقه آزاد جزایر قشم چیست؟ سرمایه گذاری و تولید؟

“در جبل علی ، مردی 20 سال است که به عنوان مدیر عامل کار می کند ، و در همین حال ، مأموریت ، زیرساخت ها و قوانین موجود است و در نتیجه می توانید ببینید که این منطقه به پایتخت بسیاری از مناطق آزاد کننده تبدیل شده است.” ؛ اما به دلیل تغییر در قوانین و مقررات در سطح مدیر عامل و در زمینه زیرساخت ها ، بیشتر عملیات پس از تغییر مدیر عامل متوقف یا فراموش شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین تصریح کرد: شما باید فرایندی را ایجاد کنید تا صادرات بیش از واردات باشد. در حال حاضر ، در بیشتر مناطق آزاد کشور ، حتی یک ماموریت معین نیز مشکلات زیادی دارد.

وی همچنین از تفویض اختیار بدون بودجه به منطقه آزاد انتقاد کرد. “اگر بودجه ای با این هیئت فراهم شود ، تفویض اختیار برای منطقه آزاد مفید است. اما در واقع ، در حوزه تفویض اختیار ، یک بخش مقرون به صرفه به یک منطقه آزاد منتقل شده است ، یا انتقال اختیار بدون انتقال بودجه انجام شده است.

مومنی اظهار داشت: “این یک چالش جدی است که حتی مکان منطقه آزاد نیز به درستی انتخاب نشده است. یک منطقه آزاد جهانی موفق با تختخواب مناسب می تواند گل سرسبد فعلی در چین باشد.

وی این س raisedال را مطرح کرد که آیا ما منطقه آزاد در آمریکا می خواهیم؟ او اضافه کرد: “اگر منطقه آزاد را با مزایا و امکاناتی که باید داده می شد و نمی توانست داده شود ، با کشورهای حاشیه خلیج فارس مقایسه نکنیم ؛ اما با مقایسه همین امکانات با فضای داخلی کشور ، به راحتی می توان فهمید که منطقه آزا بسیار موفق بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: سال آینده بودجه ملی و محلی هرمزگان 100 میلیارد تومان است که فقط 140 میلیارد تومان برای مناطق آزاد قشم و کیش است.

وی دلایل ممنوعیت مناطق آزاد این ایالت در زمینه های مختلف را ارزیابی کرد و گفت: نخست اینکه دولت ها باید با شناخت و پذیرش مناطق آزاد منابع مالی این مناطق را تأمین کنند. از آنجا که با فروش زمین نمی توان منطقه را مدیریت کرد ، یک روز سرانجام این منابع ناپایدار تخلیه می شوند.

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد قشم همچنین گفت: برنامه ریزی و درآمدزایی با تغییر قوانین و مقررات درآمد که هر روز تابع قوانین و دستورالعمل های جدید است غیرممکن است. به عنوان مثال ، در چند سال گذشته ، به ویژه امسال ، واردات گمرک و عوارض واردات به مدت هشت ماه از سال بسته شده است و در صورت عدم تأمین بودجه دولت برای مناطق آزاد ، پایان گلوگاه واردات می تواند این منطقه را به فروش زمین تبدیل کند. به خاطر اینکه. پیروزی منجر به پدیده اشتباه فروش زمین.

وی تأکید کرد: “از منابع پایدار نمی توان برای کار استفاده کرد و کنگره و دولت ها نباید منابع پایدار درآمد را برای کمک به این مناطق و اقتصادهای ملی حذف کنند.” علاوه بر آسیب رساندن به ساختار منطقه آزاد ، مردم و اقشار در این منطقه نیز آسیب های جبران ناپذیری خواهند دید.

مقامات افزودند که تغییر قوانین و مقررات یکی از مشکلات جدی مناطق آزاد این ایالت در نظر گرفته شده است ، قوانین مناطق آزاد از قوانین ایالت جدا بوده و قوانین نیروهای مسلح از قوانین ایالت معاف است. آنچه انتظار می رود با مجموعه ای از ویژگی ها امکانات قابل توجهی ایجاد کند ، آنچه در حال حاضر با مالیات ، گمرک ، واردات کالاهای گروه 4 ، ثبت سفارش و غیره اشتباه است.

وی از مسئله ساختاری به عنوان یکی از مشکلات اساسی مناطق آزاد یاد کرد و گفت: “در حال حاضر 7 کشور منطقه آزاد در کشور وجود دارد ، بیش از 34 منطقه ویژه اقتصادی و 8 منطقه آزاد وجود دارد و تعدادی از مناطق ویژه اقتصادی نیز با تصویب وجود دارد. Shaz به 60 مکان می رسد. اما متأسفانه هیچ مستندی در این زمینه حتی پس از سالها منتشر نشده است!

مومنی گفت که از زمان تاسیس منطقه آزاد در قشم ، 60 درصد از این 300 کیلومتر مربع دارای اسناد و مدارک است ، 40 درصد باقیمانده باید مستند شود و ما در یک منطقه 1200 کیلومتری در منطقه ویژه هستیم که فقط ما می توانیم زمین را به افراد اجاره دهیم. شما باید کار را روشن کنید.

مناطق آزاد متعلق به دولت نیستند!

وی از دولت به دلیل نداشتن مالک و میز تحریر در مناطق آزاد انتقاد کرد و باید ساختاری در این ابعاد با همه این مناطق ویژه و آزاد به کار گرفته شود یا نماینده ای به نام مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تحت سازمان برنامه و بودجه یا نهاد ریاست جمهوری اداره شود. با اشاره به. هرچه گسترش آنها افزایش یابد ، ما دبیرخانه شورای عالی منطقه آزاد را یک سطح پایین تر خواهیم داشت تا به یکی از واحدهای فرعی وزارت اقتصاد تبدیل شویم!

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه گفت: “متأسفانه ، در مواجهه با راهنمایی و تفسیر ، هر زمان که ما به قوانین و مقررات شورای اسلامی مراجعه کنیم ، حرفی در دولت نداریم. به همین دلیل دولت قطعنامه شورای اسلامی را رد می کند و کسی وجود ندارد. از طریق استدلال از حقوق این مناطق محافظت کنید.

ما مسئولیت خلاص شدن از گمرکات منطقه آزاد را نداشتیم.

وی حذف تعرفه ها در مناطق آزاد را یک دستورالعمل دولتی خواند و گفت: “مناطق آزاد باید تعرفه های مستقلی داشته باشند که البته با سیستم تعرفه ایران مرتبط هستند. طبق قانون شورای اسلامی اسلامی ، ما مسئولیت جمع آوری گمرکات منطقه آزاد را نداشتیم.

مومنی همچنین ثبت سفارش کالا در منطقه آزاد را به عنوان یک استثنا در نظر گرفته و “هدف از این کار ترویج و تسهیل این امر است که ما سیستم مورد نظر را ایجاد کرده و کلیه درخواست ها و ملاحظات مقامات را برآورده کرده ایم تا در روند کارهای گمرکی دخالتی نداشته باشد. گفتم. ، اما آیا مشخص نیست که چرا این قطعنامه هنوز معتبر است؟
وی افزود: پرداخت 1.5٪ از درآمد منطقه ای آزا به دبیرخانه شورای عالی بدون ارتقا جایگاه این دبیرخانه به سطحی كه بتواند تأثیرات لازم را در سطوح مختلف داشته باشد ، اشتباه بود و این امر نیازمند تغییرات جدی در این زمینه بود.

ما همه کاره هستیم و هیچ چیز نیستیم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اذعان داشت: “علیرغم طول عمر نسبتاً طولانی مناطق آزاد در سالهای اخیر ، هنوز مشخص نیست که ما مجری هستیم یا سیاستگذار. در واقع ، ما قادر مطلق و قادر مطلق هستیم ، که تأثیر زیادی در نحوه کار و رویکرد ما داشته است.

وی اظهار نظر کرد و به نرخ بیکاری 5/10٪ در منطقه آزاد قشم افزود. فجر دارای چندین کارخانه و پروژه ساختمانی است که بیش از 10 سال کار می کنند ، امیدوارم که این درصد در پایان دولت به 10/4٪ برسد.

سه باور غلط در مورد قاچاقچیان ، واردکنندگان ، منابع فرار مالیاتی و مناطق آزاد

این مقامات افزودند که آنها از عباراتی مانند قاچاقچیان ، واردکنندگان و منابع برای فرار مالیاتی به عنوان دیدگاه های گمراه کننده در مورد این مناطق استفاده می کنند ، افزودند: “این وظیفه ما نیست که با قاچاق مبارزه کنیم و نیروی انتظامی وظیفه دارد با چنین رفتاری مبارزه کند. همچنین ، هیچ ابزار دیگری در منطقه آزاد برای مقابله با قاچاق وجود ندارد.

وی ادامه داد: “در حقیقت به دلیل عدم وضوح و مزیت های اقتصادی قوانین و مقررات ، واردکننده نامیده می شویم ، اما امکانات تولید و صادرات به هیچ وجه در دسترس نیست. علاوه بر این ، وضعیت کشور ، تحریم های بانکی و … در این زمینه بیش از هر زمان دیگری است. بسیاری از مناطق آزاد دست بسته اند.

آداب و رسوم خراب است

مومنی افزود: وضعیت تعرفه در مناطق آزاد بی نظم است و رویه های مناسب در این مناطق وجود ندارد. وی افزود: “تمام این فشارها برای دستیابی به اهداف و مأموریت های منطقه آزاد توسط ابزارهای قانونی ، اختیارات و حتی دیپلماسی خارجی غیرقابل قبول است.” منطقه رایگان نیست.

وی با تأکید بر این واقعیت که با تهیه تختخواب مورد نیاز خود ، خروجی مناسبی خواهید داشت ، افزود: “ما دو ماه است که مستقیماً به جزیره برق می رسانیم ، اما در صورت قطع برق در واقع برای کمک به این بخش همکاری می کنیم. شما قانون را بستید و بسیاری از واحدهای تولیدی تا سال گذشته نمی توانستند در این جزیره سرمایه گذاری کنند. 1 مگاوات برق در همین حال ، ظرف شش ماه آینده ظرفیت تولید برق قشم به 1316 مگاوات می رسد و قشم منبع برق می شود.

وی با اشاره به اینکه برجسته ترین موارد قشم طی 5 سال ظرفیت تختخواب و هتل را از 2890 به 10،000 افزایش داده و کیفیت نیز بهتر شده است ، افزود که در پایان دولت این تعداد به 13،000 خواهد رسید. پشت سر گذاشته خواهد شد

مدیرعامل منطقه آزاد قشم تأکید کرد: طی این پنج سال در برخی از بخشها به اندازه تمام سالها بیش از دو بار اقداماتی در بخشهای مختلف انجام شد اما تداخل در کار باعث شد آنها به طور کامل کار خود را انجام ندهند. انجام دادن.

وی ادعاهای عمومی را یکی از فاجعه های بزرگ منطقه آزاد اعلام کرد و گفت که “موضوع فرار از پرداخت مالیات ناپایدار است و تنها موردی که پیدا شده این است که مراحل قانونی را طی کرده است.”

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد قشم گفت: منطقه آزاد قشم تنها دستگاه اجرایی در کشور است که امکان دسترسی آنلاین به اطلاعات سازمان منطقه آزاد قشم را برای شفافیت فراهم می کند.

وی تأکید کرد: به دلیل این وضعیت مالیاتی اصناف و حقوق و مزایای کارکنان نمی توانید انتظار زیادی داشته باشید. این راهی برای بالا بردن پرچم نیست زیرا هزینه های زندگی در منطقه آزاد بسیار سنگین تر از سایر مناطق است.

اولین تعیین دانشجو / مالیات ، مرجع و گمرک

مومنی گفت: “با در نظر گرفتن همه این شرایط و انواع سو abuse استفاده ها ، روش های تصمیم گیری ، اختیارات ، تغییر در قوانین و ممنوعیت های دولت برای تخصیص بودجه ، باید بگوییم ما اولین دانش آموزانی هستیم که عملکرد منطقه آزاد را بررسی می کنیم!”
وی در بخش دیگری از سخنان خود در جمع اعضای شورای اسلامی گفت: “ما می خواهیم سه ماده قانونی را تصویب كنیم. اگر قانون مالیات منطقه آزاد ، تخلفات ماده 48 و موارد تعرفه اصلاح شود ، می توانیم به منطقه آزاد امیدوار باشیم.” .

بانک مرکزی هر روز صبح دستورالعمل های جدیدی صادر می کند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم همچنین با انتقاد از گردش شبانه افزود: رئیس کل بانک مرکزی شب ها می خوابد و صبح برای همه مناطق کشور بخشنامه صادر می کند و در نتیجه فشارهای تجمعی و اقتصادی در 15000 کلاس قشم ایجاد شده است. و این شامل 45000 نفر از 140،000 جمعیت قشم بود.

وی در پاسخ به این سال که چرا برخی مقامات باعث ناآرامی در کشور می شوند ، گفت: “هدف قرار دادن مردم و بازارها ، مشاغل و بازرگانان به ویژه در منطقه آزاد بود که باعث بحران در دوره ای شد که کشور تحت شدیدترین تحریم ها قرار دارد.” .

در پایان گفت: من از اعضای شورای اسلامی می خواهم که یک سال بعد منطقه آزاد جدیدی اضافه کنند ، ابتدا زیرساخت های لازم را ایجاد کنند و اجازه ندهند بحران های دیگری به جای توسعه ایجاد شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا