اجتماع

ماموریت مرگبار خبرنگاران/ پیگیری‌ها ادامه دارد

حدود یک ماه از واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست می گذرد. فقدان باورنکردنی مهشاد کریمی خبرنگار گزارشگر یک و ریحانه یاسینی خبرنگار ایرنا و حدود 20 روزنامه نگار و عکاس زخمی شدند ، اما متأسفانه مقصران اصلی عاملان بودند ، به ویژه ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان محیط زیست و همچنین دوستان و همسفرانی که در حال نبرد بودند. وی با تشخیص سهل انگاری خود علی رغم از دست دادن ، این پرونده را تکرار می کند تا مقصر را در برابر خدا و خانواده عزاداران ، روزنامه نگاران و عکاسان ، که نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند و بی تفاوتی رسانه ها می کند ، ادعا کند.

به گزارش گزارشگر یک در تاریخ 2 ژوئیه قرار بود ستاد احیای دریاچه ارومیه خبرنگاران را برای بازدید از آخرین اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه به ارومیه ببرد. پس از ویروس کرونا ، حدود 5 خبرنگار برای اعلامیه دعوت شدند و آنها بر پایبندی به حداکثر قوانین بهداشتی تأکید کردند ، اما در پایان ، تعداد روزنامه نگاران و عکاسان به 23 نفر افزایش یافت!

از همان ابتدا ، گزارشگر یک با اعزام خبرنگاران برای محافظت از جان روزنامه نگاران مخالفت کرد و موضوع را به مشهد کریمی اطلاع داد ، اما مهشاد مسئولیت کار خود و مشروعیت آلودگی به ویروس کرونا را در نظر گرفت.

روز اخراج و پس از ورود خبرنگاران به ارومیه ، مشهد کریمی با دبیر خود در تهران در تماس بود. در ساعات اولیه خبرنگاران به دیدار ارومیه رفتند ، اما به جای اینکه آنها را برای استراحت و جوان سازی از فرودگاه به هتل برسانند ، برای مشاهده اقدامات احیای دریاچه ارومیه با اتوبوس مرگ سوار شدند. از یکی از این برنامه ها دیدن کنید تونل زاب در دست ساخت است این بازدید در شرایط خطرناک و غیر ایمن انجام شده است.

در بازگشت از این بازدید بود که حادثه دلخراش اتوبوس خبرنگار واژگون شد. این حادثه بار سنگینی بر دوش خانواده ها و مجامع رسانه ای کشور است اما ستاد احیای دریاچه ارومیه به سرپرستی عیسی کلانتری هنوز عذرخواهی نکرده و کلانتری گفت: اگر رئیس جمهور یا معاون اول رئیس جمهور بیاید ، آن را با شما می آورد ، نمک بر زخم عزاداران بریزید.

داستان به اینجا ختم نمی شود. در بیانیه ای که پلیس شش روز پس از حادثه (28 ژوئیه) توسط پلیس صادر کرد ، پلیس سهل انگاری و سهل انگاری هماهنگ کنندگان سفر به دلیل کمبود وسایل نقلیه مناسب گرچه ستاد توانبخشی ارومیه یکی از دلایل این حادثه را ذکر کرد ، اما باز هم قصور را نپذیرفت و مسعود تجریشی ، نماینده تمام عیار پلیس در حادثه اتوبوس روزنامه نگار ، تعجب کرد !! به جای عذرخواهی و حمایت از خبرنگاران او از نظر قاضی استفاده کرد ، نه از نظر کارشناس پلیس. با این حال ، در تاریخ 13 ژوئیه ، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه نظر کارشناسی را در مورد این پرونده صادر کرد. با توجه به این “ 50٪ تقصیر عوامل و سهامداران مختلف بود.»

از طرف دیگر ، این نظر وجود داشت که اقدام پیگیری خبرنگار محیط زیست اخیر گزارشگر یک لغو شد ، زیرا تاجیری شهر ، رئیس دبیرخانه ستاد احیای دریاچه ارومیه ، از اظهار نظر خودداری کرد.

چهار هفته پس از واژگونی اتوبوس خبرنگاران ، ستاد بازسازی دریاچه ارومیه نه تنها اجتناب ناپذیر است ، بلکه وظیفه دارد به بسیاری از سوالات در مورد انتخاب اشتباه اتومبیل پاسخ دهد و عمل جاب تونل و سهل انگاری آن را تأیید می کند. “انسانی” به جای یک دادخواست ، اما فعالان محیط زیست که مسئول مستقیم این حادثه ناگوار بودند هنوز هم بی تفاوت هستند. این اتفاق افتاد و او آن را به مردان جوان تحویل داد و او هیچ مسئولیتی نداشت.

این بی توجهی گروه های زیست محیطی و ستاد توانبخشی ارومیه نسبت به این حادثه بود که مستقیماً مسئول این حادثه بود که گزارشگر یک سکوت آنها را شکست و خواستار درخواست آن پس از چند روز و یک گروه اعتماد فرستاده شده توسط رسانه ها و خانواده ها شد. سازمان و ستاد که به آنها تفویض شده است ، این اعتماد را به نزدیکانشان منتقل نکرده و آنها تصمیم به پاسخگویی نمی گیرند !!!

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا