عمومی

متهم شماره یک در تداوم آلودگی هوای تهران!

در میان منابع متحرک ، نسبت اتومبیل های سواری و موتورسیکلت در تولید آلاینده های گازی 59.2 درصد و در تولید ذرات معلق 24 درصد است. این آمار باعث می شود که بیشتر مردم تصور کنند که بیماری همه گیر Covend 19 ، مدارس ، دانشگاه ها ، اوقات فراغت ، هنر ، مراکز فرهنگی ، کنفرانس ها ، هتل ها ، بیشتر گردشگری و سفرهای هوایی بسته است و تعداد زیادی از کارمندان دولتی و خصوصی از خانه کار می کنند . انجام می دهند؛ دیگر نباید نگران آلودگی هوا باشیم. متأسفانه ، نه تنها این اتفاق نیفتاد ، و طبق گزارش اخیر شهردار تهران در دسامبر 1999 ، تعداد روزهای پاک فقط 15 روز بود. این یعنی 10 روز کمتر از سال گذشته و 13 روز کمتر از 1397. اگر بیشتر به آن فکر کنید ، تا 5 ژانویه 2017 ، 85 روز ناسالم و خطرناک بود ، اما در سال گذشته ، 61 و دو سال پیش ، این رقم فقط 59 روز بود! چگونه این اتفاق افتاد؟

به نظر می رسد سه م importantلفه مهم در این شرایط مثر هستند.
اول ، مصرف روغن سوخت در مراکز صنعتی و نیروگاه ها به طرز چشمگیری افزایش یافته است ، و در نتیجه مقادیر کمتر از 2.5 میکرون ترکیبات گوگرد و ذرات معلق بسیار خطرناک در جو تهران ، اراک ، کرج ، اصفهان ، مشهد ، قم ، قزوین و سایر شهرهای بزرگ وجود دارد. . کشور خود را افزایش دهید.
ثانیاً ، به دلیل عدم صلاحیت وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی ، در مترو و اتوبوس های منفرد عملاً شکاف های جسمی وجود ندارد و بسیاری از شهروندان با وجود انگیزه های پنهان ، ترجیح داده اند از وسایل نقلیه شخصی خود استفاده کنند تا از خطر بیماری عروق ویروس کرونا قلب جلوگیری کنند. آنچه باعث شد امسال با مشکل حمل و نقل و اتلاف وقت برای شهروندان روبرو شویم.
سرانجام ، تحریم ها کیفیت تولید گازوئیل و بنزین را کاهش داده است ، حداقل موضوعی که برای گازوئیل مورد تأیید سازمان حفاظت محیط زیست است و باعث افزایش انتشار می شود.

چه کاری باید انجام دهیم؟
در کوتاه مدت ، دولت مجبور است گاز لازم را به نیروگاه ها و مراکز صنعتی و تعطیل کردن شهرهای دارای شاخص آلودگی بیش از 150 تأمین کند و مصرف روغن سوخت را به خصوص در صورت وارون سازی مجاز نگذارد.
در میان مدت ، تقویت حمل و نقل عمومی ، افزایش خطوط و واگن های مترو ، نوسازی اتوبوس ها و مینی بوس ها ، افزودن وسایل جدید و تسریع در تبدیل مبلمان شهری از خودرو محور به بوم محوری ضروری است. خوشبختانه شهرداری های وزارت امور داخلی اوایل سال جاری خبر خوبی را به کلیه شهرداری های سراسر کشور صادر کردند و مسیر تاج را برای دوچرخه سواران در دستور کار قرار دادند ، اما در واقع تهران ، یزد ، شیراز ، مشهد ، کازبین و اصفهان این کار را انجام دادند. این رهنمودها جدی گرفته شده اند و جای تعجب بیشتر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه کاملاً منفعل و بدون برنامه است.
سرانجام ، در طولانی مدت ، طبق مفاد برنامه پنج ساله ، لازم است ماهیت انرژی و انرژی استخراج تغییر یابد و به جای نیروگاه های حرارتی و برق از طریق انرژی خورشیدی ، بادی و زمین گرمایی برق تولید شود.

بیاد داشته باشیم: رسانه ملی ایالت با کاهش دمای خانه ها ، استفاده از روکش های گرمتر ، کاهش تولید زباله و تفکیک زباله از منبع خود برای آگاهی شهروندان ، یک کلیپ کوتاه جذاب از روند سوزاندن و دفن زباله ها در شهرهای بزرگ تولید و پخش کرد. شاید. مonلفه هایی که باعث افزایش آلودگی هوا با استفاده از دوچرخه در شرایطی می شوند که شاخص آلودگی کمتر از 150 است و متوقف کردن کار ساخت و ساز ، به ویژه تخریب و حفر خانه های قدیمی برای کاهش آلودگی در شهر ، موثرتر و با مسئولیت بیشتری عمل می کنند.

* رئیس کمیته بهداشت اجتماعی یونسکو ، رئیس کمیته محیط زیست
* ارسال شده در روزنامه ایران در تاریخ 6 ژانویه
99

دکمه بازگشت به بالا