عمومی

مجسمه‌سازی که همایون شجریان را شوکه کرد!

«سلام همایون شجریان به مجسمه مهران مدیری!» ویدئوی دیدار همایون شجریان با مجسمه مهران مدیری را که اخیرا در شبکه های اجتماعی خبرساز شده است، حتما دیده اید. وقتی مجسمه مهران مدیری خواننده معروف و پسر خواننده و ترانه سرای ایرانی را می بینید آنقدر شبیه چهره واقعی یک بازیگر سینما و تلویزیون می شود که همایون به نشانه احترام دستش را روی سینه او می گذارد و به او سلام می کند. !

به گزارش گزارشگر یک، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: خواننده موزیک وقتی متوجه شد این چهره سرمازدگی است شوکه شد و جلو رفت و دستانش را روی سر و صورت مهران مدیری گذاشت و او را باور کرد! آیا می دانید چه کسی چنین مجسمه بزرگی را ساخته و چقدر شبیه چهره واقعی صاحبش است؟ نام این مجسمه ساز در این ویدئو ذکر نشده است، اما پس از بررسی های انجام شده مشخص شد که این مجسمه توسط یک هنرمند مشهدی ساخته شده است که تاکنون هیچکس آن را کشف نکرده است.

به سراغ حسین ایجادی سازنده این مجسمه رفتم و از همایون شجریان درباره ماجرا و محیطی که مجسمه کارگردان را شوکه کرد، چگونگی ساخت این مجسمه عجیب، کار و زندگی اش پرسیدم.

آموزش ساخت مجسمه با آزمون و خطا

حسین ایجادی متولد 1360 گفت: از سال 1360 در رشته گریم تحصیل کردم و از سال 1366 وارد گریم حرفه ای شدم و به تهران رفتم و با استاد جلال الدین معیریان چهره ماندگار گریم و طراح چهره کار کردم و در سال 1371 به مشهد بازگشتم و شروع به تحصیل کردم. از آنجایی که سوزاندن مرده در سینماهای مشهد چندان فعال نیست، از حرفه خود برای ساخت دست های مصنوعی و استفاده از آن در سالن های سینما برای سربریدن استفاده می کنند و در عین حال تا 4 سال پیش برای افراد قطع عضو آثار هنری تولید می کردند که اولین شرکتی را تاسیس کردند. تولید اندام مصنوعی با وضوح بالا در کره. علاوه بر اعضای مصنوعی، این شرکت به ساخت مجسمه و ساردین نیز علاقه مند بود: “من یاد گرفتم که آنها را با آزمون و خطا بدون آموزش بسازم و در سال 1996 توانستم اولین” را بسازم. ساردین سورئال یا خیلی واقعی.»

مجسمه یک مدیر که چند سال پیش ساخته شد

«اجادی» داستان ساخت مجسمه «مدیری» را می گوید: زمانی که در سال 1375 مشغول کار روی ساردین توسط کمال علوی هنرمند خراسانی برای اداره ارشاد مشهد بودم، یکی از کارمندان شرکت شاگرد من بود و از همکارانش برای تهیه ساردین بزرگ دعوت به همکاری کرد. در آن زمان فقط یک مدرسه مجسمه سازی وجود داشت و ما آنها را به خانه خود دعوت کردیم. وقتی کارمندان شرکت به مدرسه آمدند، مدیر عامل آنها به مجسمه استاد رضا کمال علوی نزدیک شد و گفت که ما به دنبال چنین مجسمه ای هستیم و دوست داریم چنین کاری بسازیم، اما پرینت سه بعدی فقط در مقیاس کوچک می تواند به ما کمک کند. نمی تواند جزئیات بالای صورت را ببینید. آن را روی قطعه قرار دهید. به زبان ساده، ساخت موزه و تصمیم گرفتیم مجسمه هایی از افراد مشهور و بزرگ طراحی کنیم. این همکاری شکل گرفت و مجسمه هایی هم ساختیم. مثلاً مجسمه ای از استیو جابز ساختیم که تصویرش در برنامه حالا خورشید پخش شد، اما به دلیل عدم تبلیغ نام خود را نبردیم. سپس تصمیم گرفته شد بازیگران ایرانی مانند مهران مدیری، رضا عطاران، فاطمه معتمدآریا، آل پاچینو و سالار عقیلی مجسمه ساز بسازند. گروه به خوبی شکل گرفته بود. 5 سلبریتی که هنوز مشخص نشده اند را آماده کرده ایم. تندیس مهران مدیری نیز به سفارش همین شرکت ساخته شده است.

روزی که همایون شازاریان غافلگیر شد

جالب بود بدانید همایون شجریان از کجا و چگونه مجسمه مهران مدیری را پیدا کرده و شگفت زده شده است. این هنرمند مشهدی می گوید: در آن زمان استاد شهزاریان زنده بود، اما سالم نبود. استاد ما و یکی از دوستانمان، برادرش احمدعلی شجریان، با یک شرکت خیریه کار می کند که در ازای کمک های خیریه هنرمندان، مجسمه هایی تهیه می کند. این خیریه از احمدعلی شجریان خواسته است که کار خلق چهره استاد محمدرضا شجریان را انجام دهد. استاد احمدعلی شجریان با همایون تماس گرفت و برای دیدن فضای کاری ما به مشهد آمد. وقتی همایون و احمدعلی شجریان وارد شرکت شدند، مجسمه کوچکی را دیدند و از آنجا وارد اتاق مجسمه سازی سورئال شدند که فقط مجسمه مدیری در آن نشسته بود. همایون شجریان فکر می کند آقای مدیری در اتاق نشسته و سلام می کند! در نهایت استاد شازاریان بدتر می شود و مجسمه او ساخته نمی شود. این فیلم مرا به یاد روزی می اندازد که اخیراً به موضوع داغ رسانه های اجتماعی تبدیل شده است.»

می خواهم بپرسم آیا حاشیه یا واکنشی برای اکران این فیلم وجود داشت؟ وی گفت: این مجسمه هنوز به صورت رسمی رونمایی نشده و مسئولیت آن بر عهده شرکت مشهدی سفارش دهنده است. بارها و بارها می پرسیدند چه کسی فیلم را پخش کرده است، اما هیچ کدام از ما نمی دانستیم. من هم اون روز نبودم حیف که اسم تهیه کننده ای در این فیلم نبود. چون در کل ایران فقط سه نفر چنین مجسمه هایی می سازند، دو نفرشان در تهران هستند و من هم در مشهد کار می کنم.

قیمت این مجسمه حدود 100 میلیون وون است.

از این هنرمند مشهدی پرسیدم تندیس مهران مدیری چقدر هزینه دارد؟ او گفت: “می توانید هزینه مواد مصرفی مجسمه را بگویید.” من نمی توانم هزینه دقیق را به شما بگویم زیرا ممکن است شرکت هایی وجود داشته باشند که بخواهند چنین مجسمه هایی را سفارش دهند یا بفروشند. قیمت فروش این مجسمه حدود 100 میلیون تومان است که مواد مصرفی آن حدود 35 تا 40 میلیون تومان است. مواد مصرفی برای ساخت قالب یا تزریق مواد سیلیکون. این به این دلیل است که سیلیکون طول عمر بسیار بالایی دارد و مواد اولیه فقط در 2-3 کشور تولید می شود. بقیه مواد از مجسمه ها و قالب ها اما با مواد داخلی تشکیل شده است. چشمان مجسمه از اکریلیک ساخته شده است و داخل آن دندان، مو و غیره است.

3 راه برای ساخت مجسمه وجود دارد.

این مجسمه چگونه ساخته می شود و از چه موادی استفاده می شود…؟ این هنرمند توضیح می دهد: «سه راه برای ساخت این مجسمه وجود دارد. این راهی است برای مجسمه سازی افرادی که در جهان وجود ندارند یا نمی دانند چگونه چهره خود را بسازند. برای بدست آوردن فرم بدن، رنگ، کاشت مو و موارد دیگر، به تصاویری از چهره و هر جنبه از بدن این افراد نیاز داریم. راه دیگر برای افرادی است که وجود دارند و صورت آنها را پلاستیک می کنیم و تمام صورت آن شخص را کپی می کنیم. حتی اگر لکه ها یا لب های خشکی روی صورت خود دارید، روی مجسمه حک شده اند. افرادی بودند که پدربزرگ و مادربزرگم آنها را آوردند و آنها را پلاستیک کردند، اما الان در قید حیات نیستند، اما مجسمه هایشان در کنار بافت بدنشان وجود دارد و ما توانستیم چهره آنها را ماندگار کنیم. تا به حال عروس و دامادهای زیادی به دیدن ما آمده اند و ما از آنها در زندگی واقعی عکس گرفتیم تا روز عروسی خود را به یاد بیاورند. همچنین روشی برای اسکن وجود دارد که نیازی به جراحی پلاستیک ندارد که بافت بدن فرد را اسکن می کند و با تجهیزات خاصی پوست ایجاد می کند. آناتومی بدن با فلس‌های دقیق چاپ می‌شود و بینی، گردن و حتی گوش‌ها متناسب با بافت بدن حجاری می‌شوند.»

ما در تولید پروتز با آلمان رقابت می کنیم.

حسین ایجادی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در مقایسه با هنرمندان تهرانی کمتر مورد توجه قرار می گیرم. وی ادامه داد: موزه مجسمه سازی در مشهد وجود ندارد و در مجسمه سازی نقاط ضعفی وجود دارد، اما ما عقب نیستیم زیرا کار ما برای ساخت پاهای مصنوعی بسیار طبیعی است و تنها شرکت داخلی هستیم که حتی با کشورهایی مانند آلمان رقابت می کنیم. فروش اندام پروتز در سراسر کشور نمایندگی داریم خوشبختانه مشهد قطب گردشگری است و مشتریان خارجی زیادی دارد. ما در حال حاضر با عراق و ترکیه کار می کنیم و قصد داریم در آینده به کشورهای دیگر نیز صادرات داشته باشیم. فعالیت های ما گسترده نیست و در حال حاضر در حال گسترش هستیم. “آزمایشگاه ما با 7 نفر اداره می شود و تعداد بیشتری نیز در این آزمایشگاه اضافه خواهد شد. در آینده نزدیک، دو ماه دیگر به 20 نفر خواهیم رسید.”

ما می توانیم بسیاری از مشکلات افراد دارای معلولیت را حل کنیم.

البته «ایزدی» هم گفت: «من در زمینه ساخت وسایل پزشکی کار می کنم، اما همه اینها یک فعالیت هنری است، همانطور که مجسمه های سورئال بسیار طبیعی و دارای اثر انگشت هستند، مجسمه های سورئال با جزئیات بسیار کوچک هم هستند. به شرکت هایی می رسد که پروتز می سازند، همه ما را به عنوان یک شرکت صنعتی در نظر بگیرند، شرکت ما یک شرکت هنری است و ما به دنبال یک پروتز زیبایی هستیم. وقتی دست کسی قطع می شود، می توانیم دست را با جریان خون مصنوعی، ناخن بازسازی کنیم. ، موی طبیعی و روانی آن را به حالت اولیه برمی گرداند.اما شرکت ما در حال گسترش است اما حمایت مالی وجود ندارد، فقط حمایت معنوی است، یعنی گاهی اوقات مقامات دولتی به شرکت می آیند و خدای ناکرده آنها را ترک نمی کند. برای ادو ناشناس: «وقتی مقامات بیایند، ساختن اندام مصنوعی بسیار جذاب تر از مجسمه یا مجسمه خواهد بود. زیرا بسیاری از مشکلات افراد دارای معلولیت را حل خواهد کرد.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا