اقتصادی

محصولات کشاورزی ما آلوده نیست، این فتنه دشمن است

معاون وزیر کشاورزی و جنگلداری گفت: محصولات کشاورزی ما آلوده نشده است و دشمن می‌خواهد در این شرایط همه چیز را به هم بزند و به هر طریق ممکن ایجاد آشوب کند.

به گزارش گزارشگر یک، علیرضا مهاجر معاون وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه ویژه نهاده های کشاورزی گفت: “

وی افزود: زمانی که محصولاتی را به کره وارد می کنید، برای جلوگیری از آلودگی باید گواهی سلامت داشته باشید. اگر محصول ما در زمان ارسال آلوده باشد، بازگردانده می شود و این طبیعی است.

مهاجر افزود: از 600 هزار تن سیب زمینی که امسال صادر کردیم 50 تن برگردانده شد چون خاک سیب زمینی آنجا بود و خاک هم آلوده نبود. این بدان معناست که سیب زمینی تولید شده آلوده نیست.

وی گفت: هیچ یک از محصولات ما آلوده نیست و دشمن در این شرایط می خواهد همه چیز را به هم بزند و به هر وسیله ای فتنه انگیزی کند.

معاون زراعت جهادکشاورزی گفت: میلیون ها تن محصولات کشاورزی صادر می شود اما این صادرات هیچ سفارشی ندارد.

به گفته وی، اگر فردی بخواهد صادرات داشته باشد باید از 0 تا 100 با کشاورز هماهنگ کند.

وی با بیان اینکه اجازه تولید و مصرف سموم بی کیفیت در داخل کشور داده نمی شود، گفت: امیدوارم روزی بتوانیم تمام سموم مورد نیاز خود را در داخل تولید کنیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان کود و سم ایران نیز در این مراسم گفت: کشاورزان باید بهترین کودها و سموم را داشته باشند و تنها به چند نوع از این نهاده ها محدود نشوند. ما بهترین کود، سموم و بذر را در داخل کشور وارد می کنیم. ما هیچ بار مالی بر دوش دولت نخواهیم داشت و تنها چیزی که می خواهیم این است که مسیرهای درآمدی خود را سنگ فرش کنیم.

شاهپور علایی مقدم در ادامه این مراسم خاطرنشان کرد: کشاورزی در کشور ما دارای مزیت نسبی است که بسیاری از کشورها از آن برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: «امنیت زمانی به امنیت دفاعی تقلیل یافت و آنهایی که سلاح بیشتری داشتند از امنیت بالاتری برخوردار بودند. اما امروزه رویکرد تغییر کرده و امنیت غذایی بسیار مهم است. دعا کنید همه کشورهایی که می توانند مردم خود را به طور سالم و کامل تغذیه کنند، امنیت بیشتری داشته باشند.

رئیس گروه حفظ نباتات نیز در این سخنان به اهمیت ثبت محصولات کشاورزی و نظارت از محل تولید تا سفره مصرف کننده اشاره کرد.

وی با بیان اینکه 98 درصد سموم مصرفی در کشور وارداتی است، خاطرنشان کرد: یک درصد از سموم تولید شده در دنیا را مصرف می کنیم و سرانه مصرف سموم برای هر ایرانی 400 گرم است. جهان چهار برابر بیشتر از ما سم مصرف می کند، پس چرا سم باقی مانده بحث برانگیز است؟

او گفت: “ما از آموزش، ترویج و ارتقای مهارت ها و دانش کشاورزان غفلت کرده ایم. ما باید ارزش مهندسی کشاورزی را فعال کنیم.” تاثیر آفت کش ها بیش از 70 درصد به نحوه مصرف آن ها بستگی دارد و در صورت وجود مشکل به دلیل مهارت و دانش کم مصرف کنندگان است. انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ما چقدر تولید محتوای تخصصی داشته است؟ چه محتوایی ایجاد می شود تا کاربران بدانند چگونه از سم استفاده کنند؟

علایی مقدم همچنین گفت: برای محصولات تولید شده در انبارها برای صادرات با موافقت سازمان غذا و دارو، گمرک و … گواهی سلامت صادر می شود. سامانه سمک (سامانه مجوز الکترونیک کشاورزی) نیز قرار است به زودی راه اندازی شود.

رئیس گروه حفظ نباتات افزود: پس از بازدید روسیه از کارخانه های تولیدی ما، قصد داریم صادرات به روسیه را از سر بگیریم. روسیه واردات 21 محصول از 16 کشور را محدود کرده است و این محدودیت ها در کشور ما نیز وجود دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا