استان ها

محیط زیست و خبرنگار – گزارشگر یک

امسال ما روز خبرنگار را جشن می گیریم و محیط ایران هنوز در سوگ مرگ دو روزنامه نگار جوان به نام های مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی است که در یک مأموریت خبری در سانحه رانندگی جان باختند. آنها روزنامه نگاران را با تمام وجود از آتش سوزی و سیل تا گرد و غبار و خشکسالی پوشش می دهند.

در حین کار در آژانس حفاظت از محیط زیست ، همیشه رویای من بوده است که خبرگزاری های رسمی ، روزنامه ها ، رادیو و تلویزیون توجه ویژه ای به مسائل زیست محیطی داشته باشند. این نباید موضوعی جانبی ، تزئینی یا زیاده خواه باشد و باید به همان اندازه به اهمیت محیط توجه کند که گویی با اخبار یا رویدادهای ورزشی سروکار دارد.

بحران زیست محیطی ، تغییرات آب و هوایی و دست اندازی به طبیعت که آن را آزار داده بود ، خیلی زود توجه همه را به خود جلب کرد و روزنامه نگاران طرفدار اخبار اجتماعی ناگهان متوجه شدند که منظور از “محیط زیست” حیوانات وحشی نیست ، بلکه محیط همه جا زندگی است. به عبارت دیگر ، وقتی آلودگی هوای شهری به سطحی برسد که نفس شهروندان را از بین ببرد ، مشخص می شود که توسعه بی رحمانه چه پیامدهای وحشتناکی خواهد داشت ، یا اینکه رشد اقتصادی ساده جیب ها را پر کرده و هوا را از اکسیژن خالی می کند.

با تبدیل شدن سیل به یک تهدید دائمی ، برخی رسانه ها گمانه زنی کردند که جنگل زدایی ، چرای بی رویه ، چرای بی رویه و کشاورزی بدون چارچوب علت این انفجار است. وقتی گرد و خاک شهر را مانند یک پتو می پوشاند ، تخریب و دستکاری تالاب ها باعث بلند شدن خاک از زمین و …

بدون تلاش روزنامه نگاران ، محیط زیست تا این حد تبلیغ نمی شد. اگر افکار عمومی امروز نگران محیط زیست باشند ، در برابر ظلم به حیوانات واکنش شدیدی نشان می دهند.، جریان تخریب کنندگان آغاز شده است ، مخالفت با شکار غیرقانونی ، به چالش کشیدن مدیران و کارکنان دولت با مسائل زیست محیطی ، حمایت از فعالان محیط زیست … همه به لطف تلاش روزنامه نگاران در شبانه روز. با حداقل دستمزد و مزایا ، ما از طبیعت ایران حمایت می کنیم و به دوستداران محیط زیست و فعالان کمک می کنیم.

ما می خواهیم از تک تک روزنامه نگاران خود به خاطر زحماتی که از دور و نزدیک با نقد صریح و دلسوزانه خود در اداره امور حفاظت محیط زیست استان اصفهان کشیدند تشکر کنیم ، کاستی های ما را برطرف کرده و ما را به سمت کیفیت بهتر سوق داد. ما می خواهیم از همکاران محترم به خاطر زحماتی که امروز برای ادامه تلاش های کوشا برای تحقق چالش ها و ماموریت های متنوع و متنوع سازمانی خود می کشیم تشکر کنیم.

* مدیر حفاظت محیط زیست ، استان اصفهان

48

دکمه بازگشت به بالا