مدیرکل راهداری خراسان رضوی: برای جابجایی زائران اربعین کمبود ناوگان داریم

گزارشگر یک/خراسان رضوی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: میانگین مسافت مشهد تا مرزهای غربی ۱۸۰۰ کیلومتر است و اتوبوسی که از مشهد خارج می‌شود ۴ روز زمان می‌برد تا مجددا به مشهد بازگردد، بنابراین با محدودیت شدید ناوگان روبرو هستیم.

جعفر شهامت امروز ۲۱ مردادماه، در نشست خبری اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات استانی و ملی داشتیم که در مجموع هزار و ۶۵۶ میلیارد تومان آن در قالب وجه نقد تخصیص پیدا کرد. در حوزه نگهداری راه‌های شریانی بیش از ۶۳۸ میلیارد تومان، نگهداری راه‌های روستایی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان، در حوزه‌های فنی و نگهداری تاسیسات زیربنایی بیش از ۲۸۵ میلیارد تومان، در حوزه ایمنی بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان، در حوزه بازسازی و خرید ماشین‌آلات راهداری ۹۸ میلیارد تومان، در حوزه پل‌های استان بیش از ۹۲ میلیارد تومان و در حوزه مرکز مدیریت راه‌های خراسان رضوی بیش از ۵۰ میلیارد تومان در سال گذشته هزینه کردیم.

وی افزود: امیدواریم مجموع تخصیص اعتبارات استانی و ملی در سال جاری به ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد. ارزش زیرساخت‌هایی که دولت در راه‌ها، پل‌ها و پایانه‌های مرزی برآورد کرده ۳۱۲ هزار میلیارد تومان است. اگر بخواهیم به تمام نیازهای استان پاسخ دهیم به ۱۲ هزار میلیارد تومان نیاز داریم، این درحالی است که در حالت خوش‌بینانه ۲هزار و۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار معادل ۲۰ درصد آن چیزی که نیاز داریم به ما اختصاص پیدا خواهد کرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: با اقدامات خوبی که بر روی اصلاح عوارض سازمان راهداری انجام شده، اعتبارات عمده راه‌های روستایی از منابع استانی و اعتبارات راه‌های شریانی، ماشین‌آلات و ساخت و سازها از اعتبارات ملی تامین می‌شود.

رتبه نخست خراسان رضوی در حمل‌ونقل کشور با جابجایی ۲۲ میلیون مسافر

شهامت با اشاره به اینکه در سال گذشته با جابجایی بیش از ۲۲ میلیون مسافر، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص دادیم خاطرنشان کرد: در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی رشد ۳۰ تا ۸۰ درصدی را در پایانه‌های مرزی داشتیم. امسال با بیش از ۱۱۰ هزار و ۶۰۰ دستگاه در ۳ ماه اول رشد ۲۱ درصدی را در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه ۲ آیتم مهم در پروژه‌های عمرانی مورد توجه قرار می‌گیرد، تصریح کرد: طرح تحول بهسازی‌ها راه‌ها از آیتم‌های با اهمیت در این حوزه است. در قالب این طرح سال گذشته بیش از ۹۸۷ کیلومتر لکه‌گیری و روکش راه‌های خراسان رضوی انجام شد. امسال نیز ابتدای سال لکه‌گیری و روش ۲۵۸ کیلومتر از راه‌های استان انجام شده است. همچنین ۱۵۸ کیلومتر از راه‌های روستایی در سال گذشته لکه‌گیری شده است. از ابتدای سال جاری ۵۳ کیلومتر لکه‌گیری شده و حداقل ۱۱۰ کیلومتر دیگر در ۳ ماه آتی از راه‌های روستایی لکه‌گیری خواهد شد.

مجتمع‌های بین‌راهی خراسان رضوی در ۳ سال آتی به ۱۰۰ مورد خواهد رسید

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در خصوص وضعیت استراحت‌گاه‌های بین راهی عنوان کرد: در حال حاضر از ۶۱ مجتمع در حال بهره‌برداری ۴۵ مجتمع در حال ساخت داریم که ۴۰ مورد آن توسط بخش خصوصی و ۵ مورد توسط اداره‌کل راهداری تامین اعتبار شده است. با اتمام مجتمع‌های بین راهی در حال ساخت، در ۳ سال آتی مجتمع‌های بین راهی خراسان رضوی به ۱۰۰ مورد خواهد رسید.

برای جابجایی زائران اربعین با کمبود ناوگان روبرو هستیم

شهامت در خصوص عملکرد ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در ایام اربعین افزود: با حجم سفرهایی که در استان تقاضا شده است، به ۱۱۰۰ دستگاه که می‌توانند مسافت بالای ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کنند نیاز داریم. میانگین مسافت مشهد تا مرزهای غربی ۱۸۰۰ کیلومتر است و اتوبوسی که از مشهد خارج می‌شود ۴ روز زمان می‌برد تا مجددا به مشهد بازگردد، بنابراین با محدودیت شدید ناوگان روبرو هستیم. ۶۵۰ ناوگان فعال داریم و ۴۵۰ دستگاه کسری خواهیم داشت، اما با این وجود حداکثر امکانات را پای کار آورده‌ایم.

وی اضافه کرد: با کشور افغانستان نیز مذاکراتی داشته‌ایم که مقرر شد حداقل ۲۱۰ دستگاه اتوبوس در مرز دوغارون مستقر کنند و زائران خود را از همانجا به مرز چذابه منتقل کنند. زائران اتباع افغانستانی ساکن خراسان رضوی نیز در صورت کسری در ناوگان، به وسیله ناوگان داخلی جابجا خواهند شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به کسری ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس در کل کشور عنوان کرد: اکثر تنش‌هایی که در پایانه مسافربری بابت کمبود اتوبوس به وجود می‌آید به این دلیل است که ۷۰ تا ۸۰ درصد از اتوبوس‌هایی که مسافران خود را به مشهد می‌آورند، پس از بازگشت از مشهد دیگر به دنبال زائران خود نمی‌آیند و مسیرشان در شهر مبداء خود تغییر می‌کند. از همین رو ما ناچاریم به زائران و مسافرانی که توسط ناوگان سایر استان‌ها به مشهد منتقل شده‌اند، خدمات داده و برایشان ناوگان اختصاص دهیم.

۴۰۰۰  کیلومتر از راه‌های خراسان رضوی خراب است

شهامت در خصوص میزان خرابی‌های راه‌های خراسان رضوی گفت: مطابق آخرین برآورد ما در ۲ سال گذشته ۳۰۰۰ کیلومتر از راه‌های استان خرابی شدید داشته که نیازمند اقدام و تعمیرات بوده است. وقتی زمان می‌گذرد این خرابی‌ها بر اثر ترافیک، باران و یخ‌زدگی افزایش پیدا می‌کند.

ترافیک خراسان رضوی بیش از ۲ برابر میانگین کشوری است

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: به عنوان مثال در سال گذشته ترافیک خراسان رضوی نسبت به سال قبل آن ۱۱ درصد افزایش داشته است، این درحالی است که میانگین افزایش ترافیک در کل راه‌های کشور ۴.۵ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: از ۳۰۰۰ کیلومتر راه‌های خراب و مشکل‌دار استان، ۱۶۵۰ کیلومتر از راه‌های استان مورد تعمیر قرار گرفته است. مابقی آن نیز اقدامات اضطراری روی آنان شکل گرفته است تا به شکل موقت قابل گذر باشد. البته با توجه به اینکه طول خرابی‌ راه‌های خراسان رضوی افزایش پیدا کرده، می‌توان ادعا کرد که ۵۰ درصد خرابی‌ راه‌های خراسان رضوی تعمیر شده است. برآورد ما این است تا زمانی که خرابی این ۳۰۰۰ کیلومتر برطرف شود، ۱۰۰۰ کیلومتر راه خراب دیگر به آن اضافه شود.

سیل‌های اخیر ۲۱۵ میلیارد تومان خسارت به راه‌های استان وارد کرد

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: یخ‌بندان شدید به خرابی راه‌ها اضافه می‌کند. در زمستان گذشته یخ‌بندان شدید در خراسان رضوی داشتیم. در بهار امسال نیز بارش‌های زیادی داشتیم. سیل‌ها نیز ۲۱۵ میلیارد تومان خسارت به راه‌ها و ابنیه فنی وارد کرده است.

شهامت اضافه کرد: ۵ تا ۶ کیلومتر از ابتدای باغچه به سمت مشهد مقداری تخریب دارد که قرارداد جدید برای آن بسته‌ایم. پس از بارش‌های امسال تخریب آن بیشتر شده، قرارداد جدید برای تعمیر آن بسته‌ایم. ورودی و خروجی شهرها به دلیل اینکه ترافیک بیشتری دارد تاکید کرده‌ایم که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

وی در خصوص زمان احداث آزادراه مسیر قوچان به مشهد اظهار کرد: سال‌ها است در این مسیر گره ترافیکی داریم. تعریض محور گلبهار به مشهد، ناقص انجام شده بود و ۱۰ کیلومتر از سمت گلبهار به مشهد باقی مانده بود که با تامین اعتباری که صورت گرفت، ۶ کیلومتر از آن تعریض شده است. خط اصلی انتقال گاز به شمال کشور از این مسیر انجام شده است. انتقال خطوط برق و آب را در این مسیر داریم. تعریض پل‌های آن نیز از دیگر مشکلات است، اما با تمام این وجود اگر مشکلات اعتباری نداشت، ۱۰ کیلومتر ابتدایی از گلبهار به مشهد را می‌شد، افتتاح کرد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی افزود: طرح آزادراه چناران به مشهد با سرمایه‌گذاری آستان قدس رضوی و دولت مصوب شده و تاکنون حدود ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. این آزادراه از کمربندی چناران شروع می‌شود و تا مشهد ادامه دارد. اگر مشکل تامین سرمایه از سوی دولت مرتفع شود، مسیر آن باز شده و در آینده‌ای نزدیک افتتاح می‌شود.

شهامت اضافه کرد: اگر ۳ تا ۴ پروژه کلیدی انجام نشود، مشکلات ما در راهداری خیلی زیاد خواهد بود. یکی از این پروژه‌ها آزادراه چناران به مشهد و در آینده قوچان به مشهد است. پروژه بعدی محور تربت‌حیدریه به مشهد است. یکی دیگر از پروژه‌ها آزادراه حرم تا حرم در قطعه خراسان رضوی است. اگر قرار باشد آزادراه حرم تا حرم ساخته نشود، باید ۵ تا ۶ سال دیگر مانند امروز که در شهر از گوگل‌مپ و نشان استفاده می‌کنیم تا مسیرهای خلوت را به ما نشان دهد، در جاده‌ها هم باید از نشان استفاده کنیم تا از مسیرهای با ترافیک کمتر عبور کنیم. این وضعیت خیلی دور نیست و اگر با همین فرمان جلو برویم ۵ سال دیگر به همین ترافیک خواهیم رسید.

وی ادامه داد: در سال گذشته اگر یک روز در سال (زمان شهادت امام رضا(ع)) ترافیک سنگین داشتیم، این ترافیک به ۵ روز در سال خواهد رسید. اگر در ۲۰ روز سال تاخیر داریم، آن وقت تاخیر در مسیرهای ما به ۱۰۰ روز در سال خواهد رسید، به این معنی که حمل و نقل جاده‌ای ما ناکارآمد می‌شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا