عمومی

مردم دنیا چگونه چای می‌خورند؟

چای حالا خیلی وقت است که عضو جدانشدنی خانه های ایرانیان شده است. چای دیگر نه یک نوشیدنی محبوب، بلکه یک فرهنگ است. اما فرهنگ چای در کدام کشور قوی تر است؟

گزارشگر یک پلاس: گیاه اولیه به هزار سال قبل باز می شود اما سهم آن در سلامت، فرهنگ و توسعه اجتماعی و اقتصادی آن 5 باقی می ماند. غذای چای در 35 کشور جهان می‌شود و زندگی میلیون‌ها نفر از کشاورزان مخصوصاً کشاورزان خرده مالک به این صنعه. این بوته محبوب اولین‌بار در چین پیدا شد و به معنای خواص درمانی و رنگ‌آمیزی مورد استفاده قرار گرفت. چای راه زیادی آمد تا تبدیل به دومین نوشیدنی محبوب جهان شود.

چین، چای، عذرخواهی!

ف چ ای ر ب ای اپ آن اگ ا ای و یای آایی ماد ژ ژ ژ، ی ن ن ا و و و و و ا ف ف ات. طبق سنت چینی، نسل جوان باید با آوردن یک فنجان چای احترام خود را نسبت به نسل قدیمی و نشان دهنده برگتره. دعوت از بزرگانشان برای نوشیدن چای در رستوران ها یک فعالیت سنتی در تعطیلات است. در گذشته، طبقات پایین جامعه، چای را در بالای جامعه می‌کردند. برنامه با آزادسازی روزافزون جامعه چین، این قانون و مفهوم کمرنگ شده است.

در فرهنگ چینی چای ممکن است به عنوان بخشی از عذرخواهی رسمی عرضه شود. به عنوان مثال کودکانی که بدرفتاری کرده‌اند، ممکن است نشانه‌های پشیمانی و تسلیم شدن برای والدین خود را فراهم کنند.

مردم دنیا چگونه چای میخورند؟

روش‌های موجود از دم کردن چای چینی وجود دارد که برای موارد مختلف متفاوت است. به عنوان مثال چای‌های سبز ظریف تر از چای‌های سبوس دار یا چای‌های سیاه، بنابراین، سبز باید با آب خنک تهدیه باشد. غیرسمی‌ترین روش دم کردن چای، اضافه کردن برگ‌های چای به قوری حاوی آب گرم است. این روش معمولاً در خانه ها و رستوران ها انجام می شود. روش دیگر برای سرو چای استفاده از یک کاسه لیوانی کوچک به نام «گایوان» است.

ژاپن و یک فنجان چای شاعرانه!

مراسم چاینوشی یا مراسم چای که از آیین‌های اصیل سنتی و از عناصر مهم فرهنگی ژاپنی می‌شود، در زبان ژاپنی «چانویو»، «چادو» یا «سادو» نامیده می‌شود. در مراسم چای کسانی که چای را می‌کند «میزبان» یا «استادِ چای» خوانده می‌شود. میزبان، میهمان‌ها به محل برگزاری مراسم «اتاقِ چای» نامیده می‌شود و معمولاً عمارتی در داخل باغی دعوت می‌کند. کف اتاق چای مانند خانه های سنتی ژاپنی، ژ از جنس کفپوش حصیری «تاتامی» است. میهمان‌ها در روز مراسم، ابتدا در باغ یا در اتاق انتظاری می‌نشینند و منتظر اعلام میزبان می‌مانند.

مردم دنیا چگونه چای میخورند؟

پس از پاکیزه شدن اتاق چای و آماده شدن تزئینات آن «استاد» چای میهمانان را به داخل فرا میخواند. پ از آ که آن ج ای د ق ا ا، ا اساد هان ایزان یزاز ی ت ابا و ش ش ا ا از زاز زاه زاه زاه زاز. میزبان آب می‌جوشاند و پودر چای سبز موسوم به «ماچا» را در کاسه‌ای آب جوش حل می‌کند و برای این کار از فرچه‌ای چوبی ساخته شده از نی خیزران به نام «چاسن» می‌کند. وقتی آماده شد، در پیاله‌های بین میهمان‌ها دست به دست می‌شود و همه‌اندکی از آن می‌نوشند. معمولاً شیرینی مختصری نیز به همراه چای می‌شود.

بیفرمایید ماسالای هندی!

حتما نام «چای ماسالا» را شنیده‌اید. کی از چای ی ی یظ که ب ا ا ا ا اه هاچی چ د ا ه ، ج و و ی ی ی ا ام »ا ای چای در داخل کشور‌زایی خوبی دارد و به حضور «چای‌والا» در گوشه و کنار خیابان است. «چای‌والا» شخصی است که در شبه‌قره هند در خیابان‌ها یا مغازه‌های کوچک کنار جاده‌ای چای تهیه می‌کند، می‌فروشد یاکنار م.

مردم دنیا چگونه چای میخورند؟

آنها بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ شبه قره هستند. همان طور که «ماسالا» چای و والا نشان‌دهنده شخصی است که کار می‌کند، بنابراین «چای‌والا» یک فروشنده خیابانی چای است.

مراکش و یک چای کاملا مردانه!

در کشور مراکش روش تهیه چای سبز و نوشیدن آن معمولاً به همراه غذا شامل یک آداب ‌و رسوم سنتی است که «اچای» دنامیده است. «چای نعناع» مصوص مراکش اکنون در تمام جنوب آفریقا موقعیت ویژه‌ای دارد و به‌خصوص مراکش اکنون در عرب‌های علاقه‌مندی دارد و در این کشور چای در تمام ساعات روز در دسترس است. تهیه چای در مراکش به صورت سنتی فقط توسط مردان انجام می شود.

مردم دنیا چگونه چای میخورند؟

اهالی مراکش گاهی اوقات در منزل با میهمانان پذیرایی می‌کنند که البته آن را برایشان توهین آمیز می‌کنند. در مراکش برای ابتدا آن را با آب جوش نوشیدنی می‌دهند تا تلخی چای گرفته شود. بعد از چای را قبل از خشک شدن کامل، در آب جوش ریخته و می‌گذارند تا به‌خوبی دم بکشند. درآخر مقداری شکر و نعناع تازه به آن اضافه می شود و چای مراکشی آماده می شود.

«چای نعناع مغربی» یا همان چای مراکشی به شکل سنتی سه بار سرو می‌شود، هر لیوان از چایی خاص به فرد بادش. در مورد این چای یک ضرب المثل معروف وجود دارد: «لیوان اول به اندازه ملایم است، لیوان دوم به اندازه عشق قوی است و لیوان سوم به میزان تلخ است». و نشانه های مهمان نوازی بوده و به مهمانان تعارف می شود.

روسیه و چای سماوری!

یکی از نوشیدنی های محبوب روس ها، چای است. مردم روسیه این نوشیدنی گرم را در شرایط مختلف استفاده می کنند و در واقع چای جزئی از فرهنگ آنهاست. سرو چای در روسیه شبیه به ایران است و سماور معمولا در منزل هر خانواده روسی پیدا می شود.

سماور در سال ۱۸۲۰ میلادی در روسیه ساخته شد. کلمه سماور در زبان روسی به معنی خودجوش است. در ابتدا از سماور برای درست کردن قهوه و بعدها برای دم کردن چای استفاده شد. اولین سماورهای ساخته شده بسیار ساده اما بعدها در شکل‌ها و اندازه‌های متنوع، بسته به نحوه استفاده مردم از تولید دشند. یش اهاهای ک د خاه وات و اف آه فار ق اار و ب ز اد انازه ه ب ی ای اداه های جنس سماورا عموما از برنج، نیکل، آهن یا نقره بوده است.

مردم دنیا چگونه چای میخورند؟

در روسیه چای سیاه و شیرین نوشیده می‌شود. سیاه معمولی با قند شیرین می شود. در روسیه از مربا یا مارمالاد نیز برای شیرین کردن چای سیاه استفاده می‌کنند و آن را داخل فنجان چای حل می‌کنند.

چای انگلیسی یک عصرانه مطبوع!

کافه های لندن برای اولین بار چای را به مردم انگلستان معرفی کردند. یکی از بازرگانان معروف چای «توماس گاروی» که یک کافه در کوچه «اکسچنج» لندن داشت، نقش مهمی در این راستا داشت. او از سال ۱۶۵۷ چای دم کرده و چای خشک را به مشتریان عضه می‌کرد. ه ا ال ا او ت یغ د ش چ ای ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی: «« ن ر اپ »» »از »ای!

مردم دنیا چگونه چای میخورند؟

اما مراسم «چای عصر» برای اولین بار توسط یک شخص به نام «آنا» هفتمین بانوی دوک بدفورد انجام شد. در اوایل سال ۱۸۰۰ او این ایده را مطرح کرد که در فاصله بین شام و ناهار و بعد از ظهر می‌شود همراه خانواده چای نوشدی. این رسم به زودی در میان جامعه کارگر به این دلیل است که بعد از ناهار چیزهای زیادی نمی‌خوردند، مرسوم می‌شوند و در کل بریتانیا به عنوان یک فرهنگ مرسوم به کار می‌روند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا