مستربچ براق کننده چیست و چه انواعی دارد؟

مستربچ براق کننده پلیمری پرکاربرد است که جهت کاهش زردی محصولات و افزایش سفیدی و شفافیت به کار می‌رود. سطح سفیدی که حاوی ایـن مستربـچ است مـی تواند نور مرئـی بیشتـری را نسبت به آنچه بـر روی آن می تابد ساطـع کنـد و روشـن تر به نظـر بـرسد. بنابرایـن مستربچ‌هـای براق کننـده نـوری در صنـایع مختلـف بسیار کاربردی هستند. مناسب بودن قیمت مستربچ براق کننده از دیگر عواملی‌ست که در استفاده گسترده تولیدکنندگان از این مستربچ، تاثیرگذاشته است. در ادامه این مقاله از شرکت سی وان پلیمر همراه ما باشید تا مستربچ…

به گزارش هاناخبر ، مستربچ براق کننده پلیمری پرکاربرد است که جهت کاهش زردی محصولات و افزایش سفیدی و شفافیت به کار می‌رود. سطح سفیدی که حاوی ایـن مستربـچ است مـی تواند نور مرئـی بیشتـری را نسبت به آنچه بـر روی آن می تابد ساطـع کنـد و روشـن تر به نظـر بـرسد. بنابرایـن مستربچ‌هـای براق کننـده نـوری در صنـایع مختلـف بسیار کاربردی هستند. مناسب بودن قیمت مستربچ براق کننده از دیگر عواملی‌ست که در استفاده گسترده تولیدکنندگان از این مستربچ، تاثیرگذاشته است. در ادامه این مقاله از شرکت سی وان پلیمر همراه ما باشید تا مستربچ براق کننده نوری و مزایای آن را بررسی کنیم.

مستربچ براق کننده چیست؟

مستربچ براق کننده، از خانواده optical brightenerها است که برای افزودن خواص درخشندگی و جلای بیشتر به محصولات رنگی استفاده می‌شود. این ماده با جذب نور زرد و مات و بازتاب نور سفید، باعث ایجاد براقیت در محصولات نهایی می‌شود. تولیدکنندگان این افزودنی را به محصولاتی از جمله پلاستیک و کاغذ اضافه می‌کنند تا سطح درخشان‌تر و براق‌تری داشته باشند. مزایای مستربچ براق کننده نوری در بهبود رنگ و درخشندگی محصولات پلاستیکی است. همچنین، این ماده می‌تواند بهبود رنگ در پلیمرهای بازیافتی را نیز به همراه داشته باشد. اساس عملکرد مستربچ‌های شفاف کننده چندان پیچیده و دشوار نیست. این دسته از مستربچ‌ها طیفی از نوری که به آنها تابیده می‌شود (طیف فرابنفش) را جذب می‌کنند و نور را در طیف مرئی منتشر می‌کنند. به این ترتیب شکل ظاهری مستربچ درخشان‌تر به نظر می‌رسد و اصطلاحا حالت نسبتا سفیدی برای نمای شی به وجود می‌آید.

انواع مستربچ براق کننده

انواع مختلفی از مستربچ براق کننده موجود است که هر کدام خواص و مزایای منحصر به فرد خود را دارند. برخی از رایج‌ترین آنها عبارتند از:

مستربچ براق کننده بر پایه پلی اتیلن

این نوع مستربچ براق‌کننده برای استفاده در محصولات پلی اتیلن طراحی شده است و معمولاً در کاربردهای قالب‌گیری بادی استفاده می‌شود.

مستربچ براق کننده مبتنی بر پلی پروپیلن

این نوع مستربچ براق کننده برای استفاده در محصولات پلی پروپیلن طراحی شده است و معمولاً در کاربردهای قالب‌گیری تزریقی استفاده می‌شود.

مستربچ براق کننده یونیورسال

این نوع مستربچ براق کننده برای استفاده در طیف وسیعی از محصولات پلاستیکی طراحی شده است و می‌تواند هم در قالب گیری بادی و هم در کاربردهای قالب گیری تزریقی استفاده شود.

ویژگی‌های مستربچ براق کننده

مستربچ براق کننده متشکل از افزودنی‌هایی است که به پلیمرها درخشندگی و براقیت می‌بخشند و باعث تشدید درجه درخشندگی آنها می‌شود. این افزودنی‌ها بر اساس اثر فلورسنت عمل می‌کنند، به این معنا که نور را در طیف UV جذب می‌کنند و سپس نور را در ناحیه آبی طیف مرئی منتشر می‌کنند تا به قطعه پلاستیکی ظاهری روشن‌تر و درخشنده‌تر بدهند. این افزودنی‌ها، خواص بصری پلیمرها را تغییر می‌دهند و باعث بهبود رنگ پلاستیک‌های مختلف می‌شوند، همچنین از کدر شدن محصول نهایی جلوگیری می‌کنند. گفتنی‌ست، قیمت مستربچ براق کننده بسیار مناسب بوده و توجه تولیدکننذگان را به خود جلب کرده است. در بازار ایران، مستربچ براق کننده با رنگ زرد فسفری عرضه می‌شود که خواص و کاربردهای آن با مستربچ شفاف کننده متفاوت است.

از نظر فنی این دسته از مستربچ‌ها نور نامرئی در گستره طیف 360 تا 365 نانومتر را به خود جذب می‌کنند و در مقابل نور آبی در گستره طیف مرئی 400 تا 440 نانومتر را از خود ساطع می‌کنند. این فرآیند در نهایت باعث سفید به نظر رسیدن سطح ظاهری محصولات می‌شود و میزان درخشندگی آنها را در برابر دیدگان افراد افزایش می‌دهد.

کاربرد مستربچ براق کننده

این افزودنی‌ها معمولاً در صنایع مختلفی مانند فیلم‌های پلیمری، قطعات تزریقی، قطعات قالبگیری بادی، ورق‌های پلاستیکی، انواع پروفیل‌ها و غیره استفاده می‌شوند. استفاده از مستربچ براق کننده به تولید کنندگان امکان می‌دهد تا محصولات پلاستیکی خود را با کیفیت و درخشان‌تر به بازار عرضه کنند و خواص بصری و کیفیت آنها را بهبود بخشند. این دسته از مستربچ‌ها در عمل کدری ظاهری محصولات پلیمری که رنگ خاصی ندارند یا به رنگ سفید هستند را از بین می‌برند و موجب براق‌تر شدن سطح ظاهری آنها می‌شوند. از جمله مهم‌ترین کاربردهای مستربچ شفاف کننده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:‌

  • در تولید نایلون‌های بسته‌بندی و فیلم‌های چندلایه به وفور از این مستربچ‌ها استفاده می‌شود.
  • تولید ورق‌های پلاستیکی و همچنین تزریق پلاستیک
  • در تولید بسیاری از محصولات پلاستیکی از پلیمر بازیافتی استفاده می‌شود. به سبب این که مدت زیادی از عمر پلیمر گذشته است، به احتمال زیاد جلوه ظاهری این مواد افت می‌کند. در نتیجه با افزودن مستربچ شفاف کننده، کدری سطح آنها را برطرف می‌کنند.
  • در تولید ظروف یکبار مصرف هم نیز این محصولات به طور گسترده استفاده می‌شود.

استفاده از مستربچ براق کننده

برای استفاده حداکثری از مستربچ براق کننده ، مهم است که از آن به طور موثر استفاده کنید. این به معنای استفاده از مقدار مناسب افزودنی برای محصول خود و اطمینان از توزیع یکنواخت آن در سراسر پلاستیک است. همچنین مهم است که اطمینان حاصل شود که پلاستیک به درستی قبل از افزودن مستربچ براق کننده آماده شده است، زیرا هر گونه آلودگی یا ناخالصی می‌تواند روی پرداخت نهایی تأثیر بگذارد. علاوه بر این، مهم است که اطمینان حاصل شود که فرآیند قالب گیری اکستروژن یا تزریق به درستی کنترل می‌شود، زیرا هر گونه تغییر در دما یا فشار می‌تواند بر پایان نهایی محصول تأثیر بگذارد.

با انجام این مراحل، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که محصولات شما دارای یک پایان با کیفیت بالا و ثابت است که مطمئناً تحت تأثیر قرار می‌گیرد. گفتنی‌ست، مستربچ براق کننده را می‌توان در طیف گسترده‌ای از محصولات پلاستیکی استفاده کرد. می‌توان به موارد قطعات خودرو، مانند داشبورد و تزئینات داخلی، لوازم الکترونیکی مصرفی، مانند قاب تلفن همراه و پوسته لپ‌تاپ، لوازم خانگی مانند لوازم آشپزخانه و ظروف نگهداری، بسته‌بندی، مانند بطری و ظروف و نیز اسباب‌بازی‌ها مانند اکشن فیگورها و قطعات بازی روی تخته اشاره کرد.

مزایای مستربچ براق کننده نوری

مستربچ براق کننده به دلیل توزیع مناسب مواد افزودنی و کاهش زردی طبیعی پلاستیک‌ها، بهبود مقاومت و ماندگاری محصولات پلاستیکی را تضمین می‌کند. استفاده از این مواد افزودنی در فیلم‌های شفاف و مات سفید، شیت‌ها و ورقه‌های پلی اتیلنی، قطعات تزریقی، و محصولات پلاستیکی ساخته شده از مواد بازیافتی می‌تواند به دستیابی به محصولات با ظاهری جذاب و ماندگار کمک کند. از دیگر مزایای مستربچ براق کننده نوری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود زردی پلاستیک و رنگ اولیه آن
  • از بین بردن سطح کدر محصول و ایجاد سطحی براق و شفاف
  • بهبود رنگ سفید پلاستیک
  • تولید نایلون با سطح براق و صاف
  • بهبود خواص ظاهری محصولات تولیدشده با گرانول بازیافتی

خرید مستربچ براق کننده

قیمت مستربچ براق کننده و نیز اثربخشی آن، تحت تاثیر عوامل مختلف است. برای اینکه از اثربخشی این دسته از مستربچ‌ها در فرآیند تولید محصولات پلاستیکی اطمینان حاصل کنید، لازم است تا به نکاتی توجه کنیم. در ابتدا، باید دقت داشته باشید که پلیمر پایه مورد استفاده در تولید مستربچ براق کننده با پلیمر پایه مورد استفاده در تولید محصولات پلاستیکی سازگاری داشته باشد. توجه شود، درصد ترکیب مواد تشکیل دهنده مستربچ در کیفیت نهایی آن بسیار اثرگذار است. همچنین باید دستگاه‌ها و همچنین شرایط تولید محصول باید با قابلیت‌های این مستربچ مطابقت داشته باشند.

قیمت مستربچ براق کننده

قیمت مستربچ براق کننده تحت تاثیر عواملی نظیر کیفیت و نوع مواد اولیه تشکیل دهنده آن و همچنین میزان سفارش خرید این محصول است. این مستربج‌ها به طور گرانول در بازار عرضه می‌شوند. توجه داشته باشید که استفاده از آنها تنها برای تولید محصولات پلاستیکی بی‌رنگ یا سفید رنگ توصیه می‌شود. شما می‌توانید با مشاوران ما در تماس باشید تا پس از مشاوره رایگان، مستربچ براق کننده مورد نظر خود را بسته به نیازهای خود و صنعتی که در آن مشغول به کار هستید، سفارش دهید.

جمع بندی

به دلیل از دست دادن رنگ و خصوصیات اولیه محصولات پلاستیکی، پس از گذشت زمان، به پلیمرها مستربچ براق کننده را اضافه می‌کنند تا محصول نهایی، سطحی درخشان‌تر و براق‌تر داشته باشد. بنابراین، از مزایای مستربچ براق کننده نوری می‌توان به تغییر خواص بصری پلیمرها، بهبود رنگ پلاستیک‌های مختلف و جلوگیری از کدر شدن محصول نهایی اشاره کرد. همچنین قیمت مستربچ براق کننده بسیار مناسب بوده و در نتیجه، مستربچ براق کننده نه تنها به زیبایی محصولات شما کمک می‌کند، بلکه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. در این مقاله از سی وان پلیمر سعی کردیم تا به طور جامع به بررسی مستربچ براق کننده بپردازیم.

دکمه بازگشت به بالا