اقتصادیگزارشگر کسب و کار

مشکل تقه زدن گیربکس اتوماتیک 206

یکی از سؤالات رایجی که معمولاً برای مردم پیش می‌آید این است که علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک چیست؟ دلیل این مشکل را می‌توان با بررسی دقیق سیستم گیربکس اتوماتیک پیدا کرد. به طور کلی می‌توان ادعا کرد که ضربه زدن گیربکس اتوماتیک یکی از علائم خرابی در سیستم گیربکس است؛ به همین دلیل با مشاهده چنین مشکلی بهتر است نزد تعمیرکار رفته و برای تعمیر آن اقدام نمایید. در ادامه قصد داریم مطالب مفیدی را در رابطه با علت تقه زدن گیربکس و راهکار‌های تعمیر آن ارائه دهیم تا انتها همراه ما باشید. جهت اطلاعات بیشتر از تعمیر گیربکس اتوماتیک 206 تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک چیست؟

ضربه زدن گیربکس اتوماتیک به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد؛ به طور کلی هر گیربکسی دارای تعداد قفس سیاره‌ای است که می‌توانند دو ضریب مشخص یا دنده را ایجاد کنند. گیربکس ماشین با استفاده از مدارات هیدرولیکی، که توسط بلوک هیدرولیک کنترل می‌شود، می‌تواند صفحات ضریب خود را انتخاب کند. خود این بلوکه‌ها نیز با استفاده از گاورنر مکانیکی یا ECU کنترل می‌شوند.

در حالت کلی گیربکس اتومات شرایط خود را بر اساس شرایط و نوع رانندگی انتخاب می‌کند. این فرایند انتخاب، معمولاً به آرامی و با نرمی خاصی انجام می‌شود. در صورتی که مشکلی در سیستم گیربکس وجود داشته باشد ممکن است عملیات تعویض دنده با تقه یا ضربه همراه باشد.

علل و دلایل دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک

به طور خلاصه علت تقه زدن گیربکس اتوماتیک را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

یکی از رایج‌ترین و ساده‌ترین دلایل تقه زدن گیربکس اتوماتیک اشکال در رانندگی است. یکی از نکاتی که معمولاً برخی از رانندگان هنگام رانندگی به آن دقت نمی‌کنند این است که عمل تعویض دنده یا تغییر سرعت را، به شکل ناگهانی انجام می‌دهند. این موضوع باعث می‌شود که بخش کامپیوتری گیربکس دچار اختلال شده و به مرور زمان کارایی خود را از دست بدهد. به طور کلی فشار‌های غافلگیر‌کننده‌ای که به سیستم گیربکس وارد می‌شود می‌تواند یکی از دلایل ضربه زدن گیربکس اتومات باشد.

یکی از نکاتی که باید هنگام کار با گیربکس‌های اتومات به آن دقت کرد، خنک بودن محیط کار آن است؛ به همین دلیل به یک سیستم خنک‌کننده نیاز دارد. دمای محیط کار گیربکس اتومات، با استفاده از شیر رادیاتور کنترل می‌شود. در صورتی که این شیر دچار خرابی یا اشکال شود کار خود را به درستی انجام نداده و در نتیجه باعث بالا رفتن حرارت گیربکس می‌شود؛ بنابراین ممکن است هنگام رانندگی با صدای تقه مواجه شوید.

همانطور که می‌دانید معمولاً برای گیربکس‌های اتومات از روغن مخصوص استفاده می‌شود. این موضوع می‌تواند به عملکرد صحیح و روان گیربکس کمک کند. در صورتی که در روغن این قطعه مشکلی پیش بیاید یا آلوده شود، روانکاری گیربکس از بین رفته و در نتیجه باعث ضربه زدن گیربکس اتوماتیک می‌شود.

خراب شدن سوپاپ‌های جعبه دنده یکی از از دلایل مهم تقه زدن گیربکس اتوماتیک است. در واقع زمانی که این قطعات دچار مشکل شوند باعث می‌شود که به گیربکس فشار وارد شود و در نتیجه کار خود را به درستی انجام ندهد. شنیدن صدای تقه زدن گیربکس می‌تواند نشان دهنده خراب شدن سوپاپ‌ها باشد.

یکی از مشکلات رایجی که معمولاً برای خودرو‌ها به وجود می‌آید این است که خودرو با گذشت زمان دچار شل شدگی اتصالات می‌شود. این شل شدگی اتصالات خودرو می‌تواند یکی از دلایل مهم ضربه زدن گیربکس اتوماتیک باشد.

رفع مشکل قفل شدن گیربکس اتومات

زمانی که با مشکل تقه یا ضربه زدن گیربکس ماشین مواجه شدید بهتر است برای سریعاً به یک تعمیرکار مطمئن مراجعه کنید. اما اگر این امکان وجود نداشت می‌توانید طبق دستورالعمل‌های زیر اقدام کنید و مشکل را برطرف نمایید.

  1. سر باتری را جدا کرده و خودرو را حدود ۲۰ دقیقه در همین حالت ر‌ها کنید.
  2. پای خود را روی پدال ترمز قرار داده و سپس سر باتری را به حالت اولیه بازگردانید؛ سپس دنده را از حالت p به R منتقل کنید.
  3. ۲ تا ۳ ثانیه صبر کنید سپس دنده را به حالت N تغییر دهید.
  4. بعد از ۲ ثانیه دنده را از حالت N به حالت D تغییر دهید.
  5. ۲ ثانیه منتظر بمانید و سپس همه این مراحل را در وضعیت رفت و برگشتی تکرار کنید.
  6. در آخر دنده را در وضعیت D قرار داده و با شروع شدن حرکت ماشین سرعت آن را افزایش دهید. توجه کنید تمام دنده‌ها پر باشند.
  7. سرعت ماشین را کاهش دهید تا ماشین به حالت‌ ایست در بیاید.

نکات نگهداری از گیربکس اتوماتیک

برای داشتن یک رانندگی سالم و بدون مشکل بهتر است که به طور دائم از سالم بودن گیربکس اتومات مطمئن شوید. بدون شک تقه زدن گیربکس حین رانندگی می‌تواند این کار را به یکی از کار‌های سخت و آزاردهنده تبدیل کند. برای اینکه یک ماشین اتومات سالم داشته باشید بهتر است به نکات زیر دقت کنید.

  • هنگام رانندگی به علائمی از جمله ضربه زدن گیربکس، تغییر صدا، تغییر سرعت و تعویض دنده دقت کنید. در صورتی که این موارد را نادیده گرفته و به رانندگی خود ادامه دهید، ممکن است آسیب بیشتری به گیربکس خودرو وارد شده و در نتیجه خسارت‌های مالی و جانی به وجود بیاورید؛ بنابراین توصیه می‌کنیم برای رفع این مشکل به تعمیر کار حرفه‌ای مراجعه کنید.
  • سعی کنید در بازه‌های زمانی مرتب، روغن گیربکس را تعویض کنید. همانطور که اشاره شد کم شدن سطح روغن یا آلوده شدن آن می‌تواند، یکی از دلایل اصلی تقه زدن گیربکس خودرو باشد.
  • تا حد امکان سعی کنید رانندگی را با دقت و ملاحظه بیشتری انجام دهید. رعایت این نکات کوچک می‌تواند باعث افزایش طول عمر گیربکس خودرو شما شود.

گاهی کسانی که تجربه استفاده از خودروی دنده‌ای داشتند، کارهایی که انجام آن‌ها در ماشین دنده‌ای مشکلی نداشت را روی خودروی اتوماتیک خود اعمال می‌کنند؛ غافل از اینکه ساختار و نحوه عملکرد قطعات در این دو خودرو متفاوت است و اگر کاری را بدون آگاهی انجام دهید احتمال آسیب دیدن ماشین وجود دارد. هل دادن خودروی اتوماتیک در حالت عادی امکان‌پذیر است اما نباید برای مسافت طولانی انجام شود. در واقع این کار می‌تواند به گیربکس خودرو آسیب برساند. با این حال هل دادن خودروی اتومات، همزمان با روشن کردن آن توصیه نمی‌شود؛ زیرا آسیب جدی متوجه خودرو خواهد بود.

 

دکمه بازگشت به بالا