اقتصادی

مصرف گاز به نقطه هشدار رسید

علی رغم اینکه توسعه فاز پارس جنوبی ظرفیت تولید گاز کشور را به 1 میلیارد متر مکعب در روز افزایش داده است ، مصرف بیش از حد گاز کشور در یک نقطه هشدار قرار دارد و نیاز به مدیریت مصرف بیش از گذشته را نشان می دهد.

به گزارش گزارشگر یک ، در اولین روز زمستان امسال (24 ساعت گذشته) ، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ، 55 میلیون متر مکعب به 740 میلیون متر مکعب افزایش یافته و محمدرضا جولایی – مدیر اعزامی شرکت ملی گاز ایران سهم خود را از بخش داخلی اعلام کرد. در حالی که این میزان صنایع تجاری و غیر عمده 565 میلیون متر مکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش داشته است.

به گفته وی ، مصرف صنایع عمده 120 میلیون متر مکعب ، نیروگاه ها 55 میلیون متر مکعب بوده و گازرسانی به نیروگاه های داخلی به دلیل افزایش مصرف خانوار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد کاهش یافته است. علاوه بر این ، میزان گاز تزریق شده به شبکه سراسری در روز اول زمستان امسال 810 میلیون متر مکعب بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10.8 درصد افزایش داشت.

به گفته مدیر تفویض شرکت ملی گاز ایران ، مصرف عمده گاز طبیعی اکنون در استان های شمالی از جمله گلستان ، مازندران و گیلان ، خراسان شمالی ، آذربایجان غربی و تهران است که مصرف گاز طبیعی رکورددار در کشور و وجود دارد.

مصرف گاز طبیعی در اولین روز زمستان سال گذشته 685 میلیون متر مکعب بود ، اگرچه افزایش تعداد مشترکان گاز این روند را تحت تأثیر قرار داده است ، اما به گفته کارشناسان ، مصرف گاز نباید آنقدر افزایش یابد.

به گفته مقامات ایالتی ، از آنجا که منابع تولید گاز محدود است و بیش از یک پارس جنوبی وجود ندارد ، زمستان آغاز می شود و دما به طور قابل توجهی کاهش می یابد ، توجه بیشتر مردم به صرفه جویی در این انرژی پاک ، به ویژه در شهرهای کوهستانی و روستاها ، نیاز دارد.

با این وجود ، اگرچه در حال حاضر گازرسانی به مشترکان داخلی پایدار است ، اما رعایت نکات ایمنی و کاهش مصرف گاز طبیعی برای همه مصرف کنندگان ضروری است تا زمستان امسال بدون خاموش شدن بنزین در هر شهر یا شهری سپری شود. شرکت ملی گاز ایران همچنین اعلام کرد که اگر مشترکان گاز 10 تا 15 درصد در مصرف صرفه جویی کنند ، این مجموعه اهداف پایدار تأمین گاز را برآورده می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا