عمومی

مهم‌ترین رویدادهای تاریخی سوم بهمن

دادگاه تجدیدنظر نظامی به ریاست سرلشکر احمد بارون حکمی علیه متهم صادر کرد. با توجه به آرای صادره[ه] طیفور بطحایی، خسرو گلسرخی، کرامت الله دانشیان، عباسعلی سماکار و محمدرضا علامه زاده به اعدام و هفت نفر دیگر به سه سال زندان محکوم شدند.

به گزارش گزارشگر یک، مهمترین رویدادهای باخمن سوم عبارتند از: پژوهشکده تاریخ معاصر ایران شما در حال خواندن هستید

مورد سوم باخمن

۹ سال ۱۲۹۴

ایرانیان مقیم آلمان روزنامه ای به نام کاوه در برلین منتشر می کردند. سردبیر این روزنامه سید حسن تقی زاده نماینده سابق مجلس است.

1300

هیئتی به سرپرستی سید حسن تقی زاده برای امضای قرارداد تجاری بین دولت ایران و شوروی عازم مسکو شد.

شماری از نمایندگان در هنگام معرفی وزرا به جلسه امروز مجلس شورای ملی به اختیارات دبیرکل، وزیر دارایی و نیرالملک وزیر معارف که از اعضای سیدضیاء الدین بودند اعتراض کردند. کابینه رئیس.

مشیرالدوله نخست وزیر وزرا را به شرح زیر معرفی کرد: سردار سپه وزیر جنگ، حکیم الملک وزیر امور خارجه، دبیر کل، وزیر دارایی، سردار معظم خراسانی وزیر عدلیه، عطاءالسلطنه. وزیر پست و تلگراف، ادیب السلطنه، وزیر فواید عامه، نیر الملک، وزیر معارف.

سال 1301

روزنامه قیام در شماره امروز خود با توهین به سلطنت و احمدشاه، شاه را به بحران داخلی متهم کرد و خواستار برکناری نخست وزیر قوام السلطنه شد.

1307

امیر امان الله خان افغانستان استعفای خود را از سلطنت پس گرفت و به تشکیل ارتش پرداخت.

1325

درجات و درجات افسران پلیس با افسران پلیس نظامی به شرح زیر تبدیل شد: گروهبان (ستوان با ستاره به جای تاج) رئیس – سروان، دستیار، سرگرد – پاشیار، سرهنگ – سرپاس، سرتیپ.

سال 1328

زلزله شدیدی در کنگان رخ داد. بسیاری کشته شدند.

1329

حکومت نظامی جدید در مجلس تصویب شد. این قانون برای اعلام حکومت نظامی در سراسر ایران به تایید هر دو مجلس نیاز دارد.

1330

رای گیری در تهران بسته شد در مجموع 143163 نفر رای دادند.

1332

اولین جلسه رایزنی درباره موضوع نفت به ریاست عبدالله انتظام وزیر امور خارجه و با حضور علی امینی وزیر دارایی، فخرالدین شادمان وزیر اقتصاد کشور و نصرالله انتظام سفیر فوق العاده و تام الاختیار برگزار شد. ایران با وزیر حاجی محمد ناماج در آمریکا وزارت خارجه تشکیل داد.

سال ۱۳۳۳

هیئتی دوستانه از باکو به تهران آمده است.

1340

اعتراضات دانشجویان در میدان بهارستان اوج گرفت. پلیس به سوی دانشجویان تیراندازی کرد. در این حادثه یک نفر کشته و چند نفر مجروح شدند.

1341

شهر قم از صبح امروز در وضعیت خاصی قرار دارد و همه اصناف و کسبه مغازه های خود را بستند و دسته جمعی به رهبری چند روحانی دست به راهپیمایی زدند و شعارهای ضد رفراندوم سر دادند. درگیری های شدیدی بین معترضان و پلیس در خیابان های آستانه رخ داد، اما پلیس خیلی زود شکست خورد و از صحنه گریخت. در این درگیری فرمانده انتظامی قم و تعدادی از ماموران نیروی انتظامی به شدت مجروح شدند.

1341

کمیته مرکزی نهضت آزادی ایران با صدور بیانیه ای توطئه شاه و انقلاب سفید را افشا کرد.

ارتش وارد قم شد و مدرسه فیضیه را محاصره کرد. در همان زمان درگیری هایی بین دانشجویان و نظامیان به وجود آمد که به تدریج شدت گرفت. بنابراین ارتش تقریباً در سراسر شهر پراکنده شد. پلیس پس از اشغال شهر، روحانیون را دستگیر کرد و تعدادی نیز دستگیر و زندانی شدند.

معلمان، معلمان و کارکنان زن در اعتراض به شرکت نکردن زنان در رفراندوم، با توزیع تراکت ها و بروشورهایی با شعارهای «زنان ایرانی را بزرگ کنید» و «ما را در زمره ورشکستگان، جنایتکاران و بیگانگان قرار ندهید» استعفا دادند. .

دولت علم یک روز قبل از تظاهرات بیانیه ای صادر کرد و اعلام کرد که تظاهرات را سرکوب می کند و در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که نیروهای تخریبی را سرکوب خواهد کرد. ارسنجانی وزیر کشاورزی گفت: 15000 کشاورز برای اعتراض و جلوگیری از مخالفت با اصلاحات ارضی به تهران آمده اند، اما وانمود کردند که آرام هستند و به روستاهای خود بازگشتند.

تظاهرات گسترده ای دوباره در جنوب تهران و دانشگاه ها آغاز شد و پلیس از هرگونه حمله ای که هدفش ایجاد تفرقه بین مردم بود خودداری کرد. افراد زیادی در جریان عمل جراحی دستگیر شدند.

از بعدازظهر امروز بسیاری از کارکنان سازمان اتوبوسرانی تهران و کارکنان حراست از تهران به قم رسیدند و نقطه حساسی از شهر را به تصرف خود درآوردند و مأموران مسلح از تمامی کوی ها و پادگان ها محافظت کردند.

سال 1343

اعلامیه های پزشکان حکایت از بهبود نسبی در نخست وزیری داشت.

1345

مؤسسه جرم شناسی و جرم شناسی در تهران تأسیس شد.

شاه دومین کتاب خود را به نام انقلاب سفید منتشر کرد.

1346

پنجمین چاه خلیج فارس به نفت رسید.

شاه و فرح وارد بانکوک شدند.

1350

برف سنگین در آذربایجان 3000 روستا را مسدود کرده است.

1352

دادگاه تجدیدنظر نظامی به ریاست سرلشکر احمد بارون حکمی علیه متهم صادر کرد. با توجه به آرای صادره[ه] طیفور بطحایی، خسرو گلسرخی، کرامت الله دانشیان، عباسعلی سماکار و محمدرضا علامه زاده به اعدام و هفت نفر دیگر به سه سال زندان محکوم شدند.

1355

گزارش ها حاکی از کشته شدن پنج زن و مرد در درگیری مسلحانه با پلیس در ساری، گرگان و آمل است.

1356

مراسم استقبال به مناسبت روز ششم باخمن برگزار شد. علیرغم اعتراض دانشجویان، دانشگاه تهران چندین مجلس تشکیل داد و برخی نیز سخنرانی کردند. در یکی از این گردهمایی ها، معلم، نخست وزیر و دبیر حزب رستاخیز گفت: «ایدئولوژی های فریبنده و راه های وسیعی برای جوانان وجود دارد».

1357

زندانیان اهواز دست به شورش زدند، سه مامور امنیتی را گروگان گرفتند و خواستار مصاحبه با رسانه ها شدند، اما با مجازات سختی مواجه شدند.

گروهی از سربازان گارد سلطنتی در پادگان راویژان تظاهرات می کنند. این سربازان مدعی بودند که آخرین قطره خون را برای بقای شاه قربانی می کنند.

بازرگان اعلام کرد: بختیار باید استعفا دهد. در غیر این صورت او باید از ارتش خود برای زنده ماندن استفاده کند.

شهر قم به دست مردم افتاد. دولت تانک ها و گشت ها را جمع آوری کرد.

محمدرضا جلالی نائینی از نمایندگی مجلس سنا استعفا داد.

روحانیت مبارز تهران ستاد ویژه ای را برای آمادگی برای پذیرایی از آیت الله العظمی خمینی تشکیل داده است. این فرماندهی متشکل از روحانیون و نمایندگان تمامی اقشار و گروه های اجتماعی و سیاسی، وظایفی را که با انجام بزرگترین توهم در تاریخ رهبر قیام ملی ایران مرتبط است، انجام می دهد. کمیته استقبال اولین ارائه خود را انجام داد.

ناصر قشقایی با 50 هزار استقبال وارد شیراز شد و گفت که در حال خدمت آیه بزرگی هستم.

در پاریس، دانشجویان ایرانی کنسولگری را اشغال کردند.

آیت الله طالقانی گفت: وقتی ارتش بمیرد مردم مسلح می شوند.

امام خمینی به خبرنگاران ایرانی گفت: «در حکومت اسلامی دیکتاتوری وجود ندارد.

آیت الله العظمی خمینی در آخرین مصاحبه با تلویزیون فرانسه گفت: برای تغییر نظام، فشار عمومی یعنی قانون. با این قانون ما قدرت را به دست می گیریم و حکومت را تشکیل می دهیم. ما می خواهیم ارتش با تمام افسرانش برگردد. البته یگان هایی هستند که در حال حاضر در کنار مردم هستند، اما به نظرم به نفع ارتش است که همه به کشور خود برگردند. افکار عمومی شاه سرنگون شده است، بنابراین ما باید با همان فشار عمومی که قوانین در واقع یکسان است، قدرت را به دست بگیریم و حکومت را ایجاد کنیم. روحانیون ایرانی از هیچ کشور و هیچ کجا کمک مالی یا حمایتی دریافت نمی کنند. ما با آثار تمدن موافقیم. ما می‌خواهیم کشورمان آثار همه تمدن‌ها را داشته باشد، اما نه مانند پادشاه. شاه همه آثار تمدنی را تباه کرد، سینما فساد را ترویج کرد، اخلاق جوانان را تباه کرد، مراکز فحشا را افزایش داد و برای جوانان وسیله اعتیاد فراهم کرد.

ژنرال کاراواقی گفت: «ارتش از یک دولت قانونی حمایت می کند.

حضرت امام فرمودند: راهی را که باید در بهشت ​​زهرا برویم، اعلام می کنم.

شوروی دستور عقب نشینی از روستاهای کشور در مرز ایران را صادر کرد.

سفارت ژاپن به شهروندان این کشور هشدار داده است که در اسرع وقت ایران را ترک کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا