عمومی

ناپلئون بناپارت در بیروت و بغداد

مارک لانگ پیش از دیدار با مقامات لبنانی ، در میان حیرت ناظران سیاسی جهان در بیروت ، با خواننده مشهور لبنانی-فلسطینی “Pie Rouge” ملاقات کرد و نشان “لژیون اهدا کنندگان” را اهدا کرد. مارک لانگ از بیروت دارای ادبیاتی است که هنوز بوی بازگشت استعمار فرانسه به لبنان را احساس می کند و از آنجا که کمک های مالی جهانی به لبنان منوط به چنین اصلاحاتی است ، وی از مقامات لبنان خواست تا اصلاحات فوری سیاسی را انجام دهند. اصطلاح اصلاح سیاسی در لبنان به معنای فرقه گرایی و حزب گرایی سیاسی در نظر گرفته شد ، اما رئیس جمهور فرانسه ویژگی های این اصلاحات را به روشنی توضیح نداد.

از نظر مقامات فرانسوی ، اصلاحات در لبنان می تواند به معنای حذف تعدادی از جریان های سیاسی باشد که همزمان با محور مقاومت اسلامی از چرخه قدرت و انحصار قدرت قبایل خاص است. سفر اخیر مارک لانگ به بیروت ، دومین سفر وی پس از بمب گذاری در بندر بیروت در 5 آگوست 2016 ، دستاوردهای مالی و سیاسی قابل توجهی برای مردم رنج دیده لبنان به همراه نداشت. پنج روز پس از فوران انفجاری در بندر بیروت ، رهبران برخی از کشورها و مناطق غربی با برگزاری جلسات مجازی ، متعهد شدند که 350 میلیون دلار کمک مالی به لبنان ارائه دهند.

در شرایط فعلی ، لبنان به 15 میلیارد دلار کمک فوری نیاز دارد که تنها 5٪ هزینه بازیابی خسارت ناشی از انفجار در بندر بیروت است.
اما صرف نظر از دلایل واضح سفر مارک لانگ به بیروت و بغداد ، مشکل پنهان این سفر توجه ناظران سیاسی را از محلی و جهانی جلب کرد و این تلاش دولت فرانسه برای بازگشت قدرتمندانه به خاورمیانه است. به گفته امانوئل مارک لانگ ، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و ناکامی در برنامه های سیاسی ، امنیتی و نظامی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا یک خلا سیاسی در منطقه ایجاد کرد.

شکستها و بحرانهای اجتماعی گسترده در ایالات متحده و همچنین نفرت عمومی ملتهای اسلامی و عربی از اقدامات سلطه طلبانه ایالات متحده ، فرانسه را برای یک نقش فعال منطقه ای آماده کرده است. حدس و گمان هایی وجود دارد که دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر آینده توسط جویدن ، رقیب دموکرات شکست خواهد خورد.

این شکست می تواند ایالات متحده را در یک بحران داخلی طولانی مدت قرار دهد ، بنابراین فرانسه باید آماده باشد تا بر اساس مدل ملی و منافع خود بر خاورمیانه حکومت کند.
پس از جنگ جهانی اول و پس از ابتکار عمل سایکس پیکو ، انگلستان که فرانسه را به عنوان یک شریک استراتژیک در خاورمیانه و شمال آفریقا می دید ، اکنون به دلیل خروج از اتحادیه اروپا و خفه کردن مشکلات اقتصادی ، قادر به نقش جهانی نیست.

بنابراین ، صحنه برای انحصار فرانسه کاملاً آماده بود ، بنابراین ماکرون در قالب یک ناپلئون جدید از بیروت و بغداد دیدار کرد و زمینه را برای اجرای سیاست فرانسه در لبنان و عراق فراهم کرد. رئیس جمهور فرانسه یک بار دیگر اصلاحات سیاسی شمال عراق را شکست ، با این استدلال که عراق از برخی مداخلات خارجی رنج می برد ، اما فراموش کرد که این اظهار نظرها به خودی خود دخالت در امور داخلی کشورهای مستقل مانند عراق است.

بنابراین ، به نظر می رسد که امانوئل مارک لانگ ، سفری اخیر به لبنان و عراق ، در تلاش است نقش ایالات متحده و انگلیس را در منطقه کاهش دهد و زمینه را برای بازگشت قوی به خاورمیانه فرانسه فراهم کند.

310311

دکمه بازگشت به بالا