اقتصادی

نرخ‌ ارز حتما تعدیل می‌شود/افزایش عرضه ارزهای پرطرفدار

رئیس کل بانک مرکزی، علت افزایش نرخ دلار را در افزایش نرخ بهره در بیش از 90 کشور دنیا، نوسانات فصلی و ناآرامی‌های اخیر در کشور دانست و گفت: افزایش نرخ در بازار آزاد ارز واقعی نیست و حتماً تعدیل خواهد شد و ما به عنوان بازارساز خواهد بود. برای آن برنامه داریم.

به گزارش گزارشگر یک، علی صالح آبادی ساعاتی پیش در یک برنامه تلویزیونی بیان کرد: تورم ریشه‌های متعددی دارد؛ یک اصل آن عوامل عرضه و هزینه است که به عنوان مثال قیمت های جهانی باعث آن می شود. عامل دومست که به نقدینگی پایه پولی برمی‌گردد. عامل سوم انتظارات تورمی است.

وی افزود: پایه پولی، پولی است که بانک مرکزی به جامعه تزریق می‌کند، بخشی از آن به خرید ارزهای دولتی برمی‌گردد که بانک مرکزی برای خرید آن ریال می‌پردازد و به جامعه تزریق می‌شود. منطقه دوم بدهی دولت به بانک مرکزی و مرکز سوم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی‌ست و دولتی که خریداری می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ابتدای امسال یک برنامه پولی نوشتیم که تا پایان سال به چه میزان از پایه پولی بسیم. از سال گذشته کمیسیون پایه پولی و نقدینگی تشکیل دادیم و ماه به ماه رصد و پایش شد. یکی از رشد پایه پولی تنخواه بود که آن را حذف کرد و جلوی تزریق حدود 60 همت تزریق پول پرقدرت به جامعه جلوگی.

رشد نقدینگی زیر ۳۰ درصد تا پایان سال

صالح‌آبادی از کاهش رشد نقدینگی به کمتر از ۳۰ درصد تا پایان سال خبر داد و گفت: روند رشد نقدینگی کاهدنگی کاهدنگی. روند ۱۲ ماهه نقدینگی در ابتدای دولت سیزدهم ۴۲.۸ درصد بوده است که در آبان ماه ۱۴۰۱ به ۳۲.۹ رسیده است. رشد دارایی های بانک های خارجی مرکزی نیز در سال گذشته 17.5 درصد بود که امسال در آبان ماه به 3.8 درد رسیده است.

وی افزود: بانک‌های قانونی را از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزایش داد تا ترازنامه بانک‌ها کنترل شوند. کنترل نقدینگی از هدف اصلی بانک مرکزی است و برای تحقق آن کاملا جدی هستیم. بانک‌ها بر اساس شاخص‌های رتبه‌بندی سلامت بین ۱.۵ تا ۲.۵ درصد رشد ترازنامه دارند و بیشتر از آن اجازه نمی‌دهیم.

افزایش سرمایه ۳۵ همت در بانک‌های دولتی

صالح‌آبادی بیان کرد: امسال در بانک‌های دولتی با کمک دولت ۳۵ همت افزاشیه سرمایه‌گذاری دارد. برای اصلاحات بانک‌ها هم با کمک برنامه اصلاحی در نظر گرفته‌ایم. اصلاح تراز نقدینگی و فروش اموال مازاد بانک‌ها، با همراهی خود بانک‌ها به خوبی پیش می‌رود.

ئی باک م اداه داد: م و ی ا ا ابای و یز ۸۲ که که ا ا ا ا ی ی ه ه ه ا ا ا اس. تورم نقطه به نقطه تولید کننده ۱۰۳ درصد بود که اکنون به ۳۲ درصد رسیده است. تورم سالانه مصرف کننده هم در ابتدای دولت ۵۹.۳ درصد بود که اکنون به ۳۹.۹ درصد رسیده است.

کاهش چشمگیر تورم در سال آینده

وی گفت: تورم ماهانه در ابتدای سال بالا رفت که دلیل اصلی آن اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها و افزایش حقوق ها و تقیّق ها و تقیّق ها و تقیّقات ها و تقیّقات ها است. اگر این ۳ عامل نبود تورم کنود تورم فعلی بسیار کمتر بود اما در سال آینده این عوامل را نخواهیم داشت و تورم به صورت چخمفودیر چخمگدیر ی کاه بود. بدون شک انتظارات تورمی و روند تورمی در ماه‌ها و سال آینده آینده خواهد بود و سایر شوک‌های سال ۱۴۰۱ را نخواهیم داشت.

صالح‌آبادی افزود: اگر طرح مردمی سازی یارانه‌ها و تغییر حقوق گمرکی امسال تورم به ۲۵ درد می‌رسید. بعد از بهبود وضعیت وضعیت در کشور رشد ۵.

وی با بیان اینکه بخشی از کنترل تورم به انضباط بودجه‌های دولت برمی‌گردد و امیدواریم بودجه با منابع واقعی دیده و بسته شود، گفت: تسهیلات تکلیفی در بودجه هم مهم است. بر اساس محاسبات ما در توان بانک‌ها برای تسهیلات تکلیفی مشخص می‌شود که در لایحه بودجه درج می‌شود، از مجلس انتظار داریم که در چهارچوب آن مقدار تکلیفی را در نظر بگیریم. باید هدف اصلی همه از مجلس تا دولت کنترل تورم باشد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: نرخ دلار نیمایی در ابتدای آبان ۱۳۹۹ به ۲۸ هزار تومان رسید. ارز نیما ارزی است که برای تامین کشور می‌شود و حجم بالای ارز کشور در این سامانه ارزی می‌شود.
دولت و صادرکنندگان عرضه کننده ارز در سامانه هستند و واردکنندگان از این طریق ارز واردات می‌کندند.

وضعیت ارزی از سال قبل بهتر است

وی با اعلام اینکه از سال ابتدایی 32.1 میلیارد دلار ارز در سامانه نیما عرضه شده است، گفت: سال گذشته در همین مدت 19.6 درصد بود که از افزایش 64 درصدی در سامانه نیماست. این نشان می دهد که وضعیت ارزی کشور نسبت به سال گذشته بسیار بهتر بوده است.

نرخ افزایش نرخ دلار از دید صالح‌آبادی

صالح آبادی افزود: دلار در بازار غیررسمی از اواخر سال ۱۳۹۸ افزایش وحشتناکی داشت و در اواسط ۹۹ به ۳۱ هزار سوامان د در گذشته در مقاطعی نرخ ارز جهش داشت و دوباره کاهش یافت. اخیرا بخشی از افزایش قیمت ارز به تقویت دلار به دلیل افزایش نرخ بهره از بیش از 60 کشور دنیا به ویژه در آمریکا بود. البته ۳ ناآرامی‌های گذشته نیز در بازار آرزو اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: هزینه نوسانات فصلی هم درمان است، در پایان سال میلادی همیشه نوسان داشته‌ایم که دوباره اثرش از بین خواهد رفت. بازار غیرسمی با حجم بسیار کم ارزیابی می‌کند و نرخ واقعی نیست.
افزایش نرخ در این بازار واقعی نیست و حتما تعدیل خواهد شد و ما به عنوان بازارساز برای آن برنامه داریم.

رئیس کل بانک مرکزی از افزایش پیشنهادهای پرطرفدار خبر داد و گفت: در سیاست‌گذاری ارزی برنامه‌های متعدد و متنوعی داریم. نقشه ارزی و نقشه تجاری کشور باید باهم منطبق باشد تا نیاز به سهولت و سرعت تامین شود. در این زمینه، کمیته مشترکی بین وزارت نفت، وزارت صمت و بانک مرکزی ایجاد شده است تا خرید بهتری داشته باشد.

افزایش سقف ارزی کالاهای اساسی

وی با بیان اینکه تخصیص کالاهای اساسی از 30 روز به 48 ساعت کاهش پیدا کرده است، گفت: کالاهای دیگری هم که در بازار عرضه نمی‌شوند در آینده نزدیک می‌شوند. سقف تسهیلات ارزی برای کالاهای اساسی را از ۲۰ به ۶۰ میلیون دلار افزایش دادیم. پیشنهاد صادرکننده و ارز توسط واردکننده به صورت مستقیم را در هفته‌های آینده دریافت می‌کند.

صالح‌آبادی افزود: بدون برجام بسیاری از مطالب ارزی را وصول کردیم و روابط ایران و چین راهبردی است و حواشی اخیر هدیاچ بدیاچ بدیاچ.

وی درباره تغییر معاون بانک مرکزی نیز گفت: معاون جدید مناسبی را دنبال خواهد کرد تا به ودی شاهز ثبارش کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا