اجتماع

نظر متخصصان آکسفورد درباره یکی از عوارض واکسن‌های کرونا

بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Nature Medicine منتشر شده است، خطر ابتلا به بیماری های عصبی نادر ناشی از COVID-19 به طور قابل توجهی بیشتر از خطر ابتلا به این بیماری ها پس از دریافت واکسن کرون است.

به گزارش گزارشگر یک، در این مطالعه که توسط دانشمندان علوم پزشکی دانشگاه آکسفورد انجام شد، سوابق سلامت 32 میلیون نفر در بریتانیا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت تا خطر ابتلا به بیماری های مغزی نادر قبل، بعد، و قبل و بعد از تست کوید در آنها مشخص شود. و پس از دریافت اولین دوز واکسن Astrazenka و Pfizer.

کارشناسان تعداد عوارض عصبی را در یک دوره زمانی خاص مقایسه کردند. اگرچه نشان داده شده است که واکسن ها خطر عوارض عصبی مانند فلج بل و سندرم گیلن باره را افزایش می دهند، این مطالعه ابتلا به Quid 19 خطر بسیار بیشتر و عامل موثرتری در ایجاد چنین اختلالات عصبی است.

بسیاری از کشورها با مشاهده موارد نادر این عوارض جانبی، استفاده از واکسن آسترازنکا را به افراد مسن محدود کرده‌اند.

مارتینا پاتون، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: “ما خطر ابتلا به انواع مختلف بیماری های عصبی را بسته به واکسن هایی که افراد دریافت می کنند، پیدا کردیم، اما این خطرات بسیار کمتر از خطر آسیب رساندن به خود بود. بیماری کووید بر افراد تاثیر می گذارد.

یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، جولیا هپیسلی-کاکس، گفت واکسن کووید-19 در کاهش خطر عواقب جدی عفونت کووید-19 بسیار مؤثر است.

به گزارش هندوستان تایمز، مقامات انگلیسی هفته گذشته سندرم گیلن باره را به فهرست عوارض جانبی نادر واکسن آسترازنکا اضافه کردند.

سندرم گیلن باره یک بیماری التهابی نادر است که سیستم عصبی محیطی را تحت تاثیر قرار می دهد و به سرعت باعث ضعف و گزگز عضلانی می شود.

فلج بل نیز در نتیجه فلج عصب 7 مغزی یا صورت رخ می دهد. در این حالت، ماهیچه های صورت به طور ناگهانی و موقت فلج می شوند و اغلب فقط یک طرف صورت را تحت تاثیر قرار می دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا