عمومی

«نفت»، اقتصاد ایران و «بایدن»

ریاست جمهوری جو بایدن در ایالات متحده چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟ اگر بایدن پس از روی کار آمدن در 20 ژانویه صریحاً اعلام کرد که ایالات متحده را به همه معاهدات بین المللی از جمله برجام بازگرداند ، شرکت های نفتی ایران منتظر بازگشت ایالات متحده به برجام نخواهند بود. در بازگشت به برجام ، بایدن به صورت رایگان حرکت نخواهد کرد و ایران شرایط خود را دنبال خواهد کرد. به عبارت دیگر ، این زمان می برد.

به گزارش گزارشگر یک ، رضا زندی روزنامه نگار و تحلیلگر انرژی به همشهری نوشت: “علامت مثبت” برای خریداران روغن و محصول کافی است. شرکت ملی نفت ایران برای جذب سریعتر خریداران ، کارت مهم “تخفیف” را روی میز گذاشته است. چرا؟ چون اول؛ به دلیل شیوع تاج ثانویه ، اوضاع بازار نفت به حدی وخیم است که حتی اوپک می تواند به مدت 30 ماه پس از ژانویه به کاهش تولید فعلی خود ادامه دهد و ثانیا. عراق ، عربستان سعودی و روسیه در جریان تحریم ها بازار نفت ایران را اشغال کرده اند و در این شرایط اقتصادی به راحتی آن را پس نخواهند داد. بنابراین سیگنال مثبت بایدن برای بازگشت به برجام و ابزار “تخفیف” شرکت ملی نفت ایران می تواند به سرعت فروش نفت و میعانات نفتی را افزایش دهد ، این به معنای “تزریق ارز بیشتر” به اقتصاد و بازارهای ایران است. . چقدر؟

1. ایران می تواند حدود 30/1 میلیون بشکه نفت خام در روز با استفاده از همان “ابزار تخفیف” حدود 30 ماه پس از اعلام بازگشت ایالات متحده به آژانس انرژی هسته ای بین المللی وارد کند. این رقم از جمله میعانات گازی می تواند به حدود 2 میلیون بشکه در روز برسد. این می تواند قیمت 39 دلاری فعلی نفت برنت را از حدود 5 دلار به 10 دلار کاهش دهد ، که این آغاز فشارهای سیاسی بر ایران است. درون اوپک و در روسیه! من می تونم بگم. اولویت مشخص ایران تصاحب بازار از دست رفته نفت به هر قیمتی است. برای این ، محکم در برابر همه فشارها ایستادگی خواهد کرد.

۲. اگر بایدن به قول خود برای پیوستن به برجام وفا کند ، 1.5 تا 2 میلیون بشکه ارز نفت و میعانات گازی وارد کشور می شود و او می تواند به راحتی در بازارهای ارز خارجی به خواب برود. حتی یک سیگنال مثبت قبل از بازگشت نهایی به برجام می تواند کانال های مالی “اینستکس” یا “سوئیس” را فعال کرده و نیازهای فوری بشردوستانه این کشور را برآورده کند. آن وقت کره دیگر قادر به بهانه جویی برای بازگرداندن حدود 8 میلیارد دلار پول ایران نخواهد بود! انتقال پول ما از چین آسان تر است. در اینجا لازم است که بر تسریع فروش به کره پس از باز شدن میعانات گازی تأکید شود. اگر محموله های روی آب را نفروشید ، ایران ماهانه 20 تا 30 میلیون دلار برای شما هزینه دارد. علاوه بر این ، بر تولید گاز کشور تأثیر می گذارد.

سه. به نظر نمی رسد ریاست جمهوری بایدن زمینه را برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی در سال آینده در صنعت نفت ایران فراهم کند. سال آینده انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می شود. مذاکرات برای بازگشت ایالات متحده به برجام قطعاً طولانی است. به منظور توسعه میدان نفت و گاز و صنایع پایین دستی پتروشیمی ، برای تصمیم گیرندگان مهم است که سرمایه و فناوری شرکتهای خارجی را جلب کنند و از استراتژی و چشم انداز باز مطابق با منافع ملی برخوردار باشند. البته ، درسهایی را که از قرارهای قبلی خارجی ها آموخته اید فراموش نکنید.

4- برای ساختن اقتصاد بدون نفت ، باید از پول نفت استفاده کنید. برای این کار شما باید به سرعت میادین نفتی را توسعه داده و نفت را بفروشید. راه حل پریشانی اقتصادی ایران در نهایت “داخلی” است. به عنوان مثال ، پشتیبانی از تولید داخلی ، حل مشکلات بانکی بین المللی ، مبارزه با فساد و … لیست های زیادی وجود دارد. در طولانی مدت ، شکی نیست که استراتژی درست ایران ایجاد اقتصادی است که بودجه کنونی آن از پول نفت مستقل باشد. شرایط جدید نباید سرعت توسعه این استراتژی را که خواستار “بینش درست و عملی” است ، کند کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا