اقتصادی

نقدشوندگی بورس فدای دامنه نوسان؟!

برای بیش از دو ماه ، نوسانات بازارهای سرمایه از تقارن به منفی 2 و منفی 6٪ تغییر کرده و انتظار می رود از چهارشنبه از منفی 2 به منفی 3 تغییر یابد. این تصمیم تحت شرایط خاصی از بازار سرمایه اتخاذ شده است و سایه آن تا حد زیادی بر نقدینگی بازار تأثیر می گذارد ، اما بسیاری از کارشناسان آن را یک ترمز برای کاهش احساسی بازار سهام می دانند.

به گزارش گزارشگر یک ، چراغ قرمز مداوم در بازار سرمایه در پایان سال گذشته مسئولان را وادار به تغییر قوانین این بازار کرد و بر این اساس نوسان از 16 فوریه 2016 مثبت است و تغییر از منفی 5 درصد به اضافه 6 ، منهای 2٪ است. در واقع از تقارن دور شد و به تقارن بدل شد.

دامنه ارتعاش چقدر است؟

دامنه نوسان از کمترین قیمت تا بالاترین نرخ ممکن است در طی یک یا چند جلسه رسمی معاملاتی در بورس سهام نوسان داشته باشد و نوسانات اوراق بهادار محدودیتی برای جلوگیری از ایجاد اختلال در بازار دارد.

تغییر نوسان بازارهای سرمایه ملی از متقارن به نامتقارن اتفاقی بی سابقه برای تعادل بازارهای سرمایه بود.

در حالی که این تغییرات به نوعی هیجان منفی بازار را کاهش می داد ، اما نقدینگی بازارهای سرمایه ، مهمترین ویژگی این بازار را زیر سال می برد. به عنوان مثال ، سهام 1500 تومان قیمت دارد ، اما دلیل این امر این است که برخی معتقدند این سهام 1300 تومان ارزش دارد. بنابراین ، برای یافتن خریدار ، باید قیمت سهام کاهش یابد.

با این حال ، محدود کردن دامنه منفی میزان اشغال را در 1400 تومان ثابت نگه می دارد. در این شرایط ، فروشنده نمی تواند سهام را با قیمت پایین تری بفروشد (حتی اگر فکر می کند سهام بهای پایین تری دارد) و خریدار نمی تواند با 1400 سهم خرید کند. این روند نقدینگی بازار را کاهش می دهد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازار سرمایه تحت تأثیر ابهام شرایط اقتصادی و سیاسی کشور مانند قیمت دلار ، وضعیت مذاکره با ایالات متحده ، انتخابات ریاست جمهوری و … قرار دارد. نمی توان گفت یک تصمیم نامتقارن 100٪ نادرست است.

دو سکه نامتقارن دامنه

در همین راستا ، روزبه شریعتی ، تحلیلگر بازار سرمایه ، در مورد دامنه نوسانات نامتقارن به گزارشگر یک گفت: با وجود ابهام خرید کنید. “هیچ قیمت جذابی وجود ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از سهام یک ماه پیش با قیمت معامله می شوند. من نمی خواهم از این تصمیم حمایت یا مخالفت کنم. با این حال ، این تصمیم درست بر اساس منطقی بود که گرفته شد. این به این دلیل است که اتفاقات زیادی در بازاری رخ می دهد که رفتارهای توده ای خارج از فرایندهای طبیعی و عادی را در خود دارد.

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: “اگر نوسانات منفی در 5٪ باقی بماند ، بازار نقدینگی خواهد بود ، اما بسیاری از سهام بی دلیل سقوط خواهند کرد.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا