اجتماع

نقد عملکرد رسانه ها با تمرکز بر پرونده خرمدین ها

یکی از محققان رسانه گفت: “آنچه این روزها در رسانه ها می بینم این است که همه دوربین ها و تلفن های همراه از اینکه در صف اول اخبار هستند صحبت می کنند ، با ویس ضبط و دوربین صحبت می کنند.” آیا مشخص نیست که داستان های یک زن و مرد (پدر و مادر بابک خردمین) که هنوز پرونده را تمام نکرده اند (به عنوان یک قاتل) چقدر واقعی است و سخنان آنها چقدر واقعی است ، چقدر تلفیق تخیل یا خیال و واقعیت است ؟ »

مریم سلیمی ، دکتر و محقق علوم ارتباطات در مصاحبه با گزارشگر یک ، با استناد به جمله فوق ، همچنان خاطرنشان می کند که وقایع و وقایع مختلف سنگ محک رسانه و عملکرد مخاطبان و کاربران است. رسانه های وقایع جنایی ، بحران ها و … تفاوت ها را نشان می دهند. می توان اذعان کرد که تأیید و تأیید ، هم از نظر رسانه ها و هم از داستان مخاطبان آن غایب است.

وی خاطرنشان می کند: حرکت و حرکت برخی از روزنامه نگاران دارای قلم به سطح روزنامه نگاری زرد مشهود است و آنها هرگونه بحث و جدال را بدون تأیید یا تأیید برای مخاطبان و کاربران امکان پذیر می کنند. سرعت و هیجان رقابت ، چه کسی و چه کسی برای کسی ناشناخته است (شبکه های اجتماعی یا؟) ، اخبار اخبار ، تا زمانی که نیازی به ارائه شفافیت در روند برقراری ارتباط ، گزارش و گزارش دقیق ، سریع و دقیق نباشد دقت به محراب منتقل می شود.

چرا رسانه ها حاضر به انتشار مطالب و ادعاها هستند ، صرف نظر از هزینه آنها؟

سلیمی در پاسخ به اینکه چرا رسانه های ما می خواهند محتوا و ادعا کنند بدون توجه به هزینه ای که دارد؟ او می گوید: هنگامی که جای خالی روزنامه نگاری حرفه ای احساس می شود و روزنامه نگاری ما با ضعف هایی روبرو است ، انتقاد مخاطبان از کمبود مهارت رسانه خواندن و اخبار چیست؟ این گیرنده چه مشکلی دارد وقتی به گیرنده می گوییم “صحت منبع را بررسی کند” و او اخباری را از منبع معتبری دریافت می کند که به دلیل صحت و نحوه روایت به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است؟ آیا مطبوعات رسمی نباید بهشت ​​واقعی برای اخبار باشند؟ وقتی رسانه های اصلی این کار را برای مخاطبان خود انجام می دهند ، آنچه از رسانه های اجتماعی و رسانه های غیر رسمی و غیره انتظار می رود می تواند جای پای خود را در این وسط پیدا کند.

هدیه ای از جامعه رسانه ای که مردم را شوکه و استرس می دهد!

این محقق در این زمینه ادامه می دهد. فقدان دستورالعمل ها ، منشورها و چارچوب هایی که طیف گسترده ای از اخبار از جمله جرم ، بحران و موارد دیگر را پوشش می دهد ، این روزها جامعه رسانه ای را تحت فشار و فشار روانی مردم قرار داده است. حداقل علاقه به اخلاق و مسئولیت اجتماعی. به نظر می رسد کسی که در این مسابقه عناوین احساسی بیشتری را به خود اختصاص دهد کسی است که رویدادهای مشابه بیشتری از قتل ، جنایت و سایر اخبار منفی را برای پیروزی آموزش می دهد.

جامعه کرونا درگیر ماجرا شد و از اخبار منفی خسته شد.

سلیمی در مورد وضعیت رسانه ها در برابر انتشار اخبار منفی می گوید: “افتخار نیست که جامعه کرونا را که از اخبار منفی و جعلی خسته شده ایم ، پر کنید و یا روزنامه های ما یا روزنامه های مطبوعاتی را با هر گونه ادعا پر کنید یا بازدید کنید … و سعی کنید لایک و نظر بیشتری در رسانه های اجتماعی بگیرید. ما از نظر حرفه ای تأیید شده ایم. این افتخار این است که از طریق تأیید و تشخیص گزارش دهم و گام های لازم را برای کشف و انتشار حقیقت برداریم. ما همچنین از عواقب اعمال ، نحوه اطلاع رسانی و گزارش دهی و حتی کلماتی که در قلب و روح پراکنده شده اند مفتخریم در حال حاضر و در آینده جامعه باید درک کنید که بذر بار محسوس و معنایی چیست ، غیر از آنچه در رسانه های غیر رسمی و اجتماعی در جریان است.

آزمون سواد اخبار مخاطبان / کاربران

در قسمت دیگری از مصاحبه ، محقق می گوید: به نظر می رسد این رویداد سطح و سطح سواد مخاطبان و کاربران مختلف را از نظر رسانه ، اخبار ، اطلاعات ، دیدگاه و موارد دیگر آزمایش می کند. گاهی اوقات این یک آزمون با حداقل تعداد قبولی است.
در همین حال ، مخاطبان و کاربران تمام تلاش خود را برای ارسال و ارسال مجدد اخبار مربوط به رویدادها و نظرات مختلف انجام می دهند. به خصوص از طریق پنجره ای حاوی اخبار و اطلاعات از رسانه های اجتماعی به جهان. با کمک این رسانه ها می توانند هم انتشار و هم بازنشر را انجام دهند. اینجاست که بازار جهانی اخبار و اطلاعات غلط و گمراه کننده داغ می شود و در نهایت جریان اخبار و اطلاعات دقیق را به چالش می کشد. ..

وی در این زمینه ادامه می دهد. از قضا ، این داستان در مورد اعتبار سنجی و اعتبار سنجی نیست. آنها به همه آنچه می بینند و می خوانند ، بدون بررسی دقیق منبع ، نام نویسندگان ، تاریخ تولید و انتشار و غیره و بدون كنترل صحت مطالب ، اعتقاد دارند. هرچه بیشتر تحت تأثیر تفکر قرار بگیرند ، تعصبات متنوع ، به ویژه تعصبات خانوادگی و غرایز مادر و پدر تحریک می شوند ، رفتارها تقویت می شوند و این اعتبارسنجی ها و اعتبار سنجی ها به صفر آمپر نزدیک می شوند. دلیلش این است که در چنین شرایطی ، افرادی هستند که تمایل بیشتری به لایک ، اظهار نظر و افزایش بازدیدها ، مقالات و ادعاها ، به ویژه جعلی ، غیر دقیق ، گمراه کننده و … مربوط به حوادثی مانند قتل زنجیره ای خانواده خرمدین دارند. بالا بردن

صفحه ذهن عمومی منفی و پر از اخبار جعلی است

سلیمی با اشاره به ترور اخیر بابک خرمدین و نقش هر دو طرف در داستان رسانه ای ، به عواقب منتهی به آن اشاره می کند و به زوال ارزش ها ، معیارها و الگوهای اخلاقی و تغییر نمادها اشاره می کند. نماد والدین ، ​​که باید در آغوش و پناهگاه امن باشند ، دیگر درست نیست و این نماد آسیب می بیند. این یک بازی بین یک قهرمان و یک ضد قهرمان است که مخاطب را گیج می کند ، اما اعتراف به جایی نمی رسد که خود قربانی احساس کند بخشی از یک پروژه قتل قبلی است ، در این صورت بلغم قاتل و قربانی جامعه را گیج می کنند. به ویژه کسانی که تحت تأثیر حرکات احساسی ناشی از اخبار رسانه ها ، به ویژه اخبار غیر خانگی قرار دارند.

وی می گوید: “مسئله بعدی در سطح روزنامه نگاری است ، با كمتر اثری از حرفه ای بودن بر اساس همان اقدامات ، اقدامات و عکس العمل های انجام شده در مورد تأثیرات رسانه ای.” خطر بعدی صفحه افکار عمومی پر از اخبار منفی و جعلی است ، با اخبار واقعی و جایی برای محکومیت و تشخیص. بیدار ساختن افکار عمومی با حوادث و وقایع ، به ویژه شوکی که حوادث اخیر به جامعه وارد کرده است ، ضروری است ، اما مطبوعات نباید از انتخابات ، مذاکرات ، رویدادهای محلی و … غافل شوند و نباید بازی مخاطب را پر کنند. خبر قتل خانواده ای سریالی …

مسائل تأیید و تأیید

سلیمی تأکید می کند که چگونه در رسانه ها از این وضعیت خارج شویم. صدور گواهینامه و تأیید باید یک نگرانی جدی برای جامعه رسانه ای باشد. مدیران رسانه همچنین باید این مسئله مهم را برجسته و به معیارهای رتبه بندی رسانه توجه جدی داشته باشند. حساسیت مورد نیاز فعالان رسانه ای.

نیاز به یک دروازه بان خبر حرفه ای جرم و جنایت

“اخبار مربوط به جرم و جنایت یکی از آن اخباری است که به سرعت و به شدت اضطراب ، اضطراب و احساس جامعه را برمی انگیزد و می تواند تأثیر کوتاه مدت ، میان مدت و یا حتی طولانی مدت داشته باشد.
“بنابراین ، ما باید کمیته ای را با حضور روانشناسان ، اساتید ارتباطات و رسانه ها و همچنین کارشناسان قضایی و انتظامی تشکیل دهیم تا نوعی دروازه بان حرفه ای بتواند در مورد نحوه انتشار و مدیریت این اخبار بحث کند. نظر کارشناس”.

وی ادامه می دهد: در این راستا ، عدم نظارت و مدیریت مناسب می تواند خطر دیگری ایجاد کند. وقتی درد از آستانه فراتر رفت ، هیچ واکنشی مشاهده نمی شود. برخی از فاجعه ها نباید به شما اجازه دهند از شر زشتی خلاص شوید یا برخی از رفتارها را عادی کنید. زیرا حداقل نتیجه این است که یا از آنها الگو بگیرید یا آنها را نسبت به بدترین و بدترین فاجعه ها بی تفاوت کنید. وقتی این اتفاق می افتد ، باید افول اخلاق و انسانیت جامعه را پیش بینی کرد.

لزوم ارتقا مهارت های خواندن خبر و ارتباطات

“محققان در زمینه سواد خبری بر این باورند که توانایی تمایز بین اخبار درست و درست ، و تشخیص آنها از اخبار دروغ و دروغ ، ویژگی مهم شهروندان مسئولیت پذیر و مطالبه گر و بخشی جدایی ناپذیر از زندگی در قرن 21 است.” همزمان ، از مخاطبان و کاربران انتظار می رود مهارت خواندن اخبار شما را ارتقا دهند تا بتوانید اخبار جعلی را از اخبار جعلی تشخیص دهید. “

وی با تأکید بر اینکه مخاطب باید به هفت سوال در مورد توانایی خواندن خبر از طریق اخبار ، مطبوعات و غیره پاسخ دهد ، هفت سوال را ذکر می کند:
“این چه خبر و گزارشی است که می خواهد بگوید؟”
آیا به هر خبری در یک خبر یا گزارش پاسخ داده اید؟
آیا خبرنگار تمام تلاش خود را برای یافتن حقیقت انجام داده است؟
آیا منابع مورد استناد گزارشگر در اخبار یا گزارش های خود به اندازه کافی قابل اعتماد هستند؟
آیا خبرنگار اخبار یا پوشش خبری را به صورت شفاف ارائه داده است؟
آیا شما دلیلی بر صحت خبرها یا مطالب مطبوعاتی دارید؟
“آیا انصاف در اخبار یا گزارش ها وجود داشت؟”

وی همچنین بر لزوم بهبود سواد رسانه ای و بصری ، بهبود اطلاعات برای اخبار و پردازش تصویر تأکید و ادامه می دهد. ما برای دریافت اخبار ویژه خود و خانواده خود نیاز به مراقبت داریم. اخبار منفی را به ویژه در مورد قتل و جرم پیوسته دنبال نکنید. پیام فاجعه را با خانه و فرزندان خود ، به ویژه جوانان ، تبلیغ نکنید. تمام وقت خود را به درصد و دریافت اخبار اختصاص ندهید (حداقل صبح این کار را نکنید). در ارسال و بازنشر اخبار جعلی و جعلی شرکت نکنید. برای کاهش استرس در برخورد با اخبار ، یک لپ تاپ را کنار بگذارید که می تواند این کار را انجام دهد و با یک دوست معتمد بنویسید یا با او صحبت کنید. با ایجاد لحظات خوش در خانه و خانواده و ابراز عشق بیشتر به فرزندان ، نگرانی فرزندان خود را کاهش دهید.
درباره بعد یک فاجعه بیشتر بدانید ، لحظه به لحظه آن را مشاهده کنید و علت آن را شناسایی کنید تا از حوادث مشابه جلوگیری کند.

تمام تلاش خود را برای سالم و دقیق نگه داشتن اخبار و اطلاعات انجام دهید.

سالی می ، نویسنده کتاب های “تفکر و سواد رسانه ای” و “سواد خبری” ، در ادامه در مورد کمک به جریان سالم و صحیح اخبار و اطلاعات صحبت می کند: “قطعاً ، این یک تلاش مشترک برای جریان سالم و صحیح اطلاعات و اخبار است.” روزنامه نگاران ، دانستن حقیقت ، تشخیص واقعیت و همه چیز به عنوان نادرست از طریق قابلیت اطمینان و تأیید ، و انجام اخلاق رسانه ای و مسئولیت اجتماعی. شهروندان همچنین باید آموزش ببینند تا با اخبار و تصاویر برخورد کنند و مهارت های سوادآموزی خود را ارتقا دهند.
شهروندانی که مهارت های مختلف سواد آموزی در رسانه ها و اخبار را می دانند ، به دیدگاه های انتقادی و مهارت های تفکر نیاز دارند و با انتشار و بازنشر اخبار جعلی از طریق تحقیق و کنترل در زنجیره نشر و بازنشر شرکت می کنند. و آنها بر اساس اطلاعات یا شایعات غلط عمل نمی کنند و نحوه دریافت اخبار و اطلاعات ، به ویژه انواع منفی ، توسط خود و خانواده آنها اداره می شود.
علاوه بر این ، مقامات دولتی که دارای سازمانی هستند که جامعه را با دید استراتژیک ، دستاوردهای حرفه ای و اطلاعات دقیق و دقیق به مسیر درست هدایت می کند. همچنین دستورالعمل ها ، منشورها و هیئت های مشورتی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. البته روزنامه نگاری حرفه ای نیز مسیری در این مسیر است.

وی افزود: “آنچه در جرم و جنایت ، فاجعه و غیره می بینیم ، گاهی اوقات دود نمایانگر آتش سوزی است و ما باید علت آن را پیدا کنیم و از وقایع مشابه جلوگیری کنیم ، اما بدون اینکه مسئولیتی در قبال آن داشته باشیم ، باید نقشی را به عهده بگیریم. ” صحیح به عنوان یک رسانه ، شهروند و … مسئول خود است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا