اقتصادی

نقشه‌برداری از رودخانه هیرمند مرزی برای تحویل حقابه ایران آغاز شد

مدیر رودخانه مرزی و اداره منابع آب مشترک وزارت انرژی اعلام کرد که یک کارگروه مشترک دو کشور تحقیق در مورد رودخانه هیرمند مرجی برای تأمین آب رودخانه های ایران را آغاز کرده است. کار نقشه برداری ماه آینده انجام می شود. ”

به گزارش گزارشگر یک ، عیسی بزرگ زاده با اشاره به حضور بیش از 20 هیئت افغان در ایران گفت: با حمایت مرزبانان ایران و افغانستان. “

وی در مورد نتایج نشست مشترک ایران و طرف های افغان در سیستان و بلوچستان بر روی رودخانه هیرمند مرزی گفت: در این نشست وزارت نیرو ، وزارت کشور ، وزارت امور خارجه ، فرماندهی مرز و دفاع و مقامات محلی حضور داشتند. مقاماتی از مقامات ایران و افغانستان بودند.

بزرگزاده خاطرنشان كرد: رهبري هيئت ايراني وزارت نيرو و معاونان ايران و افغانستان در اين نشست حضور داشتند. “این جلسه دیروز به پایان رسید و من امیدوارم که هیأت افغانی به مدت یک ماه شرکت کند. ایران ، کار نقشه برداری در مرز هلمند را آغاز می کند.

وی گفت: هدف از نقشه برداری از رودخانه هیرمند مرجی که بیش از یک سال است در حال مذاکره است ، ساخت سازه ای با قابلیت دریافت املاک و مستغلات ایران است. سازه هایی که باید با دقت طراحی و مجهز به تجهیزات دقیق شوند.

رئیس دفتر مشترک منابع آب نیروهای مرزی و وزارت نیرو تأکید کرد: این تجهیزات باید مدرن باشند تا مطابق مفاد معاهده رودخانه هلمند در سال 1351 از تحویل منابع آب به ایران اطمینان حاصل کنند.

وی گفت: “پس از تهیه طرح ، در گام بعدی معاونین هر دو كشور باید این طرح را تأیید و مبادله كنند.” این نقشه یک نقشه توپوگرافی از رودخانه هیرمند است ، جایی که ایران ساختار آبگیری را طراحی و اجرا می کند.

بزرگ زاده گفت: “اگر این برنامه ها را در دست نداشته باشید ، نمی توانید سازه ای را طراحی كنید.” این مسئله هم برای ایران و هم برای افغانستان مهم است و هر دو طرف باید اطمینان حاصل کنند که پول پرداخت می کنند و آب دریافت می کنند.

وی افزود: “پس از تحویل طرح ، باید ساختار را با توجه به بودجه لازم طراحی و اجرا کنیم.”

رئیس اداره انرژی مرزی رودخانه و اداره منابع آب مشترک گفت که لازم است یک کانال بتونی دقیق برای جمع آوری آب از رودخانه طراحی شود. تحویل ایران شد. “ما سعی خواهیم کرد این را سال آینده به پایان برسانیم ، بنابراین اجرای آن در سال آبی فعلی آغاز می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا