فرهنگی

نه فارابی نه شجریان، صفی الدین ارموی

به نظر می رسید انتخاب روز “موسیقی” در سالنامه رسمی ایران به دو گزینه “فارابی” و “شاهجریان” محدود شده است ، اما گزینه سوم بالاخره ظاهر شد و بیش از دو گزینه قبلی برجسته شد. سالروز درگذشت موسیقیدان و خوشنویس ایرانی “صفی الدین ارموی”.

اخیراً یسنا خوشفکر ، فعال فرهنگی و هنری با ارائه سندی به گزارشگر یک ، موافقت خود را با انتخاب تاریخ “صداها و ملودی های ایرانی” همزمان با سالروز درگذشت صفی الدین ارموی از سالنامه رسمی ایران اعلام کرد. 26 فوریه.

شرح این خواننده ، آهنگساز و پژوهشگر موسیقی ایرانی به شرح زیر است:

“به نام خدا

سال گذشته ، با کمک چندین فعال فرهنگی ، دو نامه تهیه کردم و به کمیته فرهنگ عمومی ارسال کردم ، زیرا سالنامه رسمی ایران باید شامل روز موسیقی می شد. نامه ای با امضای 30 استاد و فعال موسیقی مبنی بر ثبت نام فارابی ، موسیقیدان و فیلسوف بزرگ ایران در تقویم ملی روز موسیقی (فریدون جنیدی ، زبان شناس ، شاهنامه شناس و نویسنده کتابهای موسیقی) این روز را به نام فارابی نامگذاری کرده است. ، اما پیشنهاد کرد از نام قدیمی “نوا خوش” که ترجمه “هونیاک” در زبان پهلوی است استفاده شود. با توجه به اینکه روز حکمت و فلسفه فارابی نامیده می شود ، موافقت نشد که روز موسیقی به نام فارابی نامگذاری شود ، اما بحث و بحث بعدی که بعداً انجام شد ، استاد صافی را به کارشناسان موسیقی و فعالان میراث تبدیل کرده است. روز بزرگداشت درگذشت الدین ارموی پس از طی مراحل قانونی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

بر این اساس ، ششمین روز باخمن ، به نام روز صداها و ملودی های ایرانی ، برای اولین بار در سال 1401 در تقویم ملی گنجانده شد.

ضمن تبریک به کسانی که هنر و فرهنگ این سرزمین را دوست دارند ، من همچنین می خواهم به کسانی که با تاریخ موسیقی ایران آشنا هستند تبریک بگویم. »شناخته شده است. از آثار و دانش اجداد و بزرگان مانند صفی الدین ارموی ، اسحاق مصلی و فارابی برای تکمیل نظرات ، تصحیح فاصله ها ، ویرایش ، طبقه بندی و ضبط (یادداشت ها) دوره ها و مکان های موسیقی و انتقال آنها به نسل ها استفاده کنید ؛ اشتراک گذاری او در زمینه ضبط و تبلیغ موسیقی ایرانی سرآمد بود. شیوه ای که غزل سرایان معروف مانند عبدالقادر مراغی دوران او را توصیف کرده اند و شیوه ای که مردان بزرگ مانند قطب الدین شیرازی با الهام از آثار او رساله های موسیقی را نوشته اند. تأثیر صفی الدین ارموی در حفظ ماندگاری موسیقی این سرزمین و هنر خنیاگری و آنچه که ما تا به امروز از طریق این هنر به دست آورده ایم بر کارشناسان پنهان نیست.

“در حال حاضر ، در ششم باخمن ، من بسیار خوشحالم که خوانندگان ایرانی به نام ستاره موسیقی شرقی صفی الدین ارموی گرد هم می آیند تا این روز فرخنده را جشن بگیرند. نوازندگان بزرگ کشور خود بهتر هستند.”

بر اساس این گزارش گزارشگر یک ، پس از درگذشت محمدرضا شاهجریان در 8 اکتبر سال گذشته ، فضای نامگذاری فردای موسیقی افزایش یافت.

در سال 1999 ، خانه موسیقی گزارشی از دستیابی به تعیین روزی به نام موسیقی منتشر کرد و اعلام کرد که در اوایل اکتبر نامه ای به وزیران رهبری خود ارسال کرده و درخواست اول اکتبر ، مصادف با تولد محمدرضا شجریان را داده است. اعلامیه روز ملی ضبط موسیقی ؛ البته این درخواست پیشتر از سوی اتحادیه برای تولد فارابی مطرح شده بود ، اما در آن زمان نهایی نشد زیرا خانه موسیقی “با مسئولان آن زمان دوستانه نبود”.

با این حال ، با مرگ محمدرضا شجریان ، گزینه های دیگری (تولد استاد آهنگ ایرانی) نیز به هنرمندان برای تعیین روز موسیقی پیشنهاد شد. این درخواست توسط مدیران خانه موسیقی در روز تشییع جنازه این هنرمند اعلام و تأکید شد.

با این حال ، نامه ای از یک گروه موسیقی دان ایرانی منتشر شد که نشان می داد روز تزئین شده “فارابی” به عنوان یک جشن ملی موسیقی شناخته می شود.

اما در نهایت ، اختصاص روز موسیقی ممکن است در برخی موارد بهترین گزینه باشد ، اما واضح است که چنین اختلاف نظر هیچ سودی جز به تعویق انداختن ثبت نام روز موسیقی در سطح ملی نداشته است. و اکنون با تصویب گزینه سوم “صفی الدین ارموی” از سوی کمیسیون فرهنگی عمومی ، به نظر می رسد از این پس ما ششمین باخمان را به عنوان روز “آهنگها و ترانه های ایرانی” می شناسیم. به

گزارشگر یک برای شفاف سازی این خبر جلسه ای با مقامات شورای فرهنگ عمومی برگزار می کند. در همین حال ، این خبرگزاری آماده شنیدن صدای هنرمندان ، کارشناسان و فعالان حوزه موسیقی در این زمینه است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا