اقتصادی

نوری قزلجه: حل بحران آب زمان‌بر است/ موضوع «آب‌های زیر زمینی» باید در اولویت قرار بگیرد

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «باید موضوع آب در ایران اولویت پیدا کند»، تصریح کرد: درست است که مسئله آب در کشور خیلی مطرح می‌شود و هم اولویت دارد اما این اولویت برای آب شرب است. اس و آه آای زی ا اعاضی ن و یی ایی ی ی ی ی ن که آ ه ه ه ه ه ه ه ا اش اس وات موضوع آب‌های زیرزمینی باید در اولویت قرار گرفتن و به آن منابع تخصیص داده شود.

غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌وگو با گزارش درباره وضعیت منابع آبی در کشور و هشدار درباره وضعیت بحرانی خاص با بیان اینکه «موضوع بحران آب آن‌قدر مهم است که حتی با یک سال، دو سال یا چند سال و خشک‌سالی و ترسالی، به آن توجه کنید». این زودی حل نمی‌شود»، اظهار کرد: علت طولانی بودن حل بحران آب این است که توجه به منطقه‌ای که در این منطقه وجود دارد، منطقه‌ای است.

حل بحران آب زمان‌بر است

وی افزود: همچنین در حال حاضر در حال استفاده از حدود ۸۰ درصد آب‌های انرژی است و کاهش می‌یابد این میزان به شرایط استاندارد که ۴۰ تا ۴۵ درصد است، خیلی زمان‌بر است و به خاطر همین مسئله است که گفته می‌شود نباید بحران آب را آغاز کند. ارتباط.

این مجلس گفت: حتی اگر کشور در ترسالی هم باشد و این شرایط به مدت 5 سال ادامه داشته باشد، کماکان در کشور با مشکل آب مواجه بود چراکه این بحران در سالهای متمادی و به پایان در حال حاضر است. زمانی که چاه‌ها آب حفاری شد و موتور پمپ‌ها فعال شدند و توسعه کشاورزی افقی اتفاق افتاد، بحران آب در کشور آغاز شد و در چند دهه به نقطه امروز رسید که جبران آن نیز زمان‌بر است.

توسعه کشور باید بر منابع آب کل صورت بگیرد

نوری قزلجه با تاکید بر اینکه از همین امروز باید به فکر جبران و رفع بحران آب باشیم و نگوییم چون مشکل بزرگ و بحرانی است، آن را رها کنیم. اگر می‌خواهیم نرخ جمعیت را تغییر دهد یا اینکه موضوع خودکفایی را در محصولات کشاورزی و امنیت غذایی را مطرح کنیم حتماً باید به وضعیت منابع آب در کشور نیز توجه داشته باشد.

موضوع «آب‌های زیر زمینی» باید در اولویت قرار گرفتن باشد

وی با بیان اینکه «باید موضوع آب در ایران اولویت پیدا کند»، بیان کرد: درست است که الان مسئله آب در کشور خیلی مطرح می‌شود و ترجیح می‌دهد اما این اولویت را برای آب شرب است و کسی درباره آب‌های زیرزمینی اعتراضی نمی‌کند و صدایی در می‌کند. این زمینه شنیده نمی‌شود که آب‌های زیرزمینی در حال حاضر تمام می‌شود و در حال حاضر منتشر می‌شود. موضوع آبهای زیر زمینی باید در اولویت قرار گرفتن و به آن منابع تخصیص داده شود.

با افزایش بهره‌وری کشاورزی می‌توان بحران آب را تغییر داد

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس همچنین با اشاره به 80 درصد از بخش کشاورزی در مصرف آب در کشور تاکید کرد: در بخش کشاورزی مصرف بهینه آب مهمترین مسیر برای غلبه بر بحران آب در کشور است. امروز نزدیک به 8 درصد آب در این بخش با بهره‌وری پائین مصرف می‌شود که اگر بتوان 152 درصد این بهره را افزایش داد، می‌توان گفت که بر بحران آب فائق آمده‌ایم که این موضوع نیز نیازمند سرمایه‌گذاری است و باید منابع خوبی در این زمینه داشته باشد. زمینه اختصاص دادن.

نوری قزلجه با تاکید بر اینکه چه چیزی را در بودجه های سنواتی برای برون رفت از بحران های اختصاصی پیدا می کند، زمانی که نیست، گفت: بر اساس محاسباتی که انجام شده است، روش های آبیاری به روش های نوین با روند منابعی که طی 5 سال انجام می شود، اصلاح می شود. قبل از وجود دارد حدود 50 تا 60 سال طول می‌کشد تا بتوان موضوع مصرف را در کشاورزی به طور کامل اجرا کرد و تا آن زمان بسیاری را از دست یافتن به دست آورد.

اجرای طرح اصلاح الگوی کشت در تامین منابع آب کشور است

وی درباره تأثیر اجرای طرح‌هایی مانند اصلاح الگوی کشت و جمع‌آوری آب‌های سطحی در تأمین منابع آب کشور، اظهار کرد: اجرای طرح اصلاح الگوی کاملاً دقیق است و می‌توان گفت که بعد از بهینه سازی مصرف آب، اصلاح الگوی ایجاد در حل بحران آب. است. درباره آب‌های سطحی معتقدم می‌توانم آب‌های سطحی مرزی و آب‌هایی را که به دریاها می‌ریزند را با اجرای طرح‌هایی انجام دهیم.

این نماینده با بیان اینکه «نمی‌توان گفت که همه آب‌های سطحی در حال حاضر هستند و جمع آوری آن‌ها به تأمین منابع آب می‌شود»، ادامه داد: در یک نگاه اولیه می‌گوییم آب‌های سطحی هدر می‌روند، اما این آب‌ها را نمی‌توان در نظر گرفت. محیط زیست و تغدیه آب‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوری قزلجه در پایان با تاکید بر لزوم بهینه سازی مصرف آب شرب در کشور گفت: درست است که میزان مصرف آب شرب نسبت به بخش‌های کشاورزی و صنعت کم است اما این آب گران‌ترین آب است و مانند بخش‌های صنعت و کشاورزی در این بخش باید به آن بپردازد. سمت بهینه کردن مصرف حرکت کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا