اقتصادیعمومیگزارشگر کسب و کار

نکاتی درباره کیف پول‌های سخت‌افزاری بیت کوین

 

کیف پول یا والت سخت افزاری ارز دیجیتال چیست؟

به نقل از walletcenter.co مشابه حساب بانکی و پول فیات، برای نگهداری رمز ارزها نیز به یک حافظه ذخیره‌سازی خاص به نام والت یا نیاز دارید. امروزه گزینه‌های مختلفی در بازار در دسترس است که هر کدام از آن‌ها امنیت و کاربرد متفاوتی دارند.

اکثر تازه‌واردان بازار کریپتو، استفاده از والت داخلی خود صرافی‌های ارز دیجیتال را ترجیح می‌دهند. این پلتفرم‌ها برای معامله سریع رمز ارزها مناسب‌اند و امکان ذخیره وجوه در کیف پول آنلاین خود را برای کاربران فراهم کرده‌اند. اما نکته مهم در رابطه با این والت‌ها این است که از نظر امنیتی سطح پایینی داشته و کاربر از نظر فنی مالکیت کوین‌های خود را در اختیار ندارد. مثلا در صورت هک یا قطعی دائمی سرور، شاید امکان بازیابی وجوه هرگز ممکن نباشد. بنابراین استفاده از گزینه‌های دیگر مرسوم‌تر است.

دو نوع کلی کیف پول داریم: (Cold Wallet) و (Hot Wallet). ویژگی هر کدام نیز به شرح زیر است:

  • والت گرم که کیف پول نرم افزاری و افزونه‌های مرورگر و تحت وب را شامل می‌شود، نوعی اپلیکیشن و برنامه کیف پول ارز دیجیتال است که برای سیستم عامل‌های دسکتاپ و موبایل و مرورگرها ارائه شده است. احتمالا با کیف پول تراست والت آشنا هستید. این ولت از نوع گرم است که نسخه‌های اندروید و iOS آن برای موبایل عرضه شده است.
  • والت سرد که به آن حافظه ذخیره‌سازی سرد نیز گفته می‌شود، کلیدهای خصوصی شما را به صورت آفلاین ذخیره می‌کند. این کار امنیت رمز ارزهای شما را تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد. کیف پول کاغذی یا پیپر والت (Paper Wallet) و کیف پول سخت افزاری (Hardware Wallet) که در این مطلب درباره آن صحبت خواهیم کرد، از جمله حافظه‌های ذخیره‌سازی سرد هستند.

یک کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان شبیه یک حساب بانکی دیجیتال دانست. در اینجا قادر به ارسال، دریافت و مدیریت ارزهای دیجیتال خود هستید. حال اگر کیف پول فیزیکی و قابل لمس باشد، آن را سخت افزاری خطاب می‌کنیم. آن‌ها در قالب شکل‌ها، اندازه‌ها و با قابلیت‌های متفاوتی عرضه شده و قیمت‌های متفاوتی دارند. بیشتر والت های این چنینی شبیه یک فلش مموری بوده و به خروجی یو اس بی مجهز هستند، به همین دلیل امکان اتصال سریع به کامپیوتر دسکتاپ، لپ تاپ و حتی گوشی هوشمند اندرویدی یا آیفون فراهم است.

در آن سو والت های نرم افزاری قرار دارند که در قالب یک برنامه کامپیوتری، وب اپلیکیشن یا نرم افزار موبایل مورد استفاده قرار می‌گیرند. وقتی از یک کیف پول آنلاین استفاده می‌کنید، همه اطلاعاتتان در پایگاه داده سرور شرکت توسعه‌دهنده آن ذخیره خواهد شد. به عنوان نمونه می‌توان به وب سایت btc.com اشاره کرد. در صورتی که این سرور هک شود، ریسک از دست رفتن دارایی کاربران بسیار بالا است. اگر از یک کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال استفاده کنید، دیگر هیچ نگرانی بابت این مسائل ندارید؛ والت سخت افزاری کلیدهای خصوصی را در حافظه‌ای آفلاین نزد خود کاربر نگهداری می‌کند.

علاوه بر آن، والت های سخت افزاری به واسطه یک پین کد اضافی، یک سد امنیتی قوی در برابر دسترسی‌های غیر مجاز قرار می‌دهند. در صورتی که کیف پول فیزیکی شما به سرقت رفته یا گم شود، هیچ فردی بدون اطلاع از آن پین کد قادر به خرج کردن ارزهای دیجیتال شما نخواهد بود. در صورتی که پیشتر از اطلاعات والت بکاپ تهیه کرده باشید، مجددا به دارایی خود دسترسی پیدا می‌کنید.

کلید خصوصی (Private Key) چیست؟

پرایوت کی در واقع پاسپورت شما به سوی اکوسیستم رمز ارزهاست. این کلید از بسیاری جهات شبیه به یک کلید واقعی (مانند کارت مخصوص باز کردن درب) است. شما با استفاده از این اطلاعات قادر به باز کردن صندوق حاوی پول و خرج کردن آن هستید. اگر فردی به این کلید دست پیدا کند، امکان سرقت دارایی‌های شما را دارد. در صورت گم کردن آن نیز دسترسی به ارزهای خود را از دست خواهید داد. علت آن است که نه یک رمز عبور فراموشی در یک محیط غیر متمرکز وجود دارد، و نه بانکی هست که بخواهد آن را برای شما بازیابی کند.

به زبان ساده، چیزی است که باید همیشه آن را در جای امنی نگهداری کنید. هکرها و کلاهبرداران با ترغیب شما به افشای این رمز همیشه در کمین سرقت ارزهای دیجیتال‌تان هستند. تکنیک‌های فیشینگ از جمله استراتژی‌های این افراد است.

حال در اکثر کیف پول‌های رمز ارزی، به جای خود کلید خصوصی یک عبارت بازیابی 12 یا 24 کلمه‌ای معروف به Seed Phrase یا Recovery Phrase را ارائه می‌دهند. پس از ساخت هر نوع کیف پولی چه سخت افزاری و چه نرم افزاری، این کلمات را با ترتیب و املای درست روی یک تکه کاغذ یادداشت کرده و در جای امنی نگهداری کنید.

تفاوت و شباهت والت سخت افزاری و نرم افزاری

شبیه یک برنامه کیف پول برای موبایل، دسکتاپ یا وب، حین استفاده از یک والت فیزیکی نیز قادر به ارسال، دریافت، ذخیره‌سازی و ردیابی تراکنش‌ها و موجودی خود هستید. تفاوت اساسی در اینجا، ذخیره شدن داده به صورت آفلاین به جای قرارگیری آن‌ها در یک پایگاه داده آنلاین است. به این ترتیب از گزند مشکلات بعد از هک شدن سرورهای ذخیره‌سازی، در امان خواهید ماند.

بسیاری از تریدرها، کیف پول سخت افزاری را در حال حاضر بهترین راهکار برای نگهداری از ارزهای دیجیتال می‌شناسند. امنیت توسط آن‌ها به روش‌های مختلفی تضمین می‌شود. دستگاه، دسترسی به کوین‌ها را رمزنگاری کرده و یک لایه امنیتی اضافی حین استفاده از والت سخت افزاری در حالت آنلاین (برای دریافت یا ارسال) به دور دارایی‌تان می‌کشد. یک کیف پول نرم افزاری به صورت پیش‌فرض فاقد چنین لایه‌ محافظی است.

از طرفی دیگر، سایر افراد با سرقت کردن والت فیزیکی شما قادر به دستبرد زدن به دارایی‌‌تان نخواهند بود. همانطور که گفتیم استفاده از اغلب والت های سخت افزاری نیازمند وارد کردن یک پین کد بوده و دسترسی به ارزهای دیجیتال بدون وارد کردن آن، با وجود در اختیار داشتن والت، امکان‌پذیر نیست. این موضوع یک لایه امنیتی دیگر به شمار می‌رود. اما اگر گوشی هوشمندتان به سرقت رفته و رمز عبوری برای آن تعیین نکرده باشید، سارق با ورود به اپلیکیشن کیف پول ارز دیجیتال شما قادر به انجام هر تراکنشی خواهد بود.

اما گزینه‌های نرم افزاری نیز برتری‌هایی نسبت به رقبای خود دارند. سهولت و سرعت در استفاده، برگ برنده آن‌ها محسوب می‌شود. کافی است شبیه به هر نرم افزار موبایل، دسکتاپ یا وب اپلیکیشن دیگر، وارد اپلیکیشن والت شده و اعمال مورد نظر مثل یا فروش هر رمز ارز دیگری را انجام دهید.

فیزیکی بودن کیف پول سخت افزاری خطر گم شدن یا به سرقت رفتن آن را افزایش می‌دهد. نباید به صرف بیشتر بودن امنیت، در نگهداری از دستگاه کوتاهی کنید، در غیر این صورت باید دردسرهای بازیابی اطلاعات کیف پول مفقود شده را به جان بخرید.

چرا باید از کیف پول سخت افزاری استفاده کنیم؟

برای درک بهتر اهمیت استفاده از یک کیف پول فیزیکی ارز دیجیتال باید تفاوت نگهداری دارایی خود در یک حافظه سرد به جای هات والت را بیشتر درک کنید. این دو اصطلاح، وضعیت کیف پول از نظر اتصال به اینترنت را نشان می‌دهند. کیف پول های موبایل نظیر تراست والت برای عملکرد نیازمند اتصال به اینترنت هستند، اتصالی که دائمی بوده و خطر هک شدن را به شدت افزایش می‌دهد. یک کیف پول سخت افزاری تنها زمانی که آن را به یک دستگاه نظیر لپ تاپ، گوشی یا تبلت متصل می‌کنید، به اینترنت دسترسی پیدا می‌کند. به طور واضح، این موضوع خطر هک شدن و به سرقت رفتن دارایی دیجیتالی کاربران را به شدت کاهش می‌دهد. نحوه عملکرد برخی به گونه‌ای است که هیچ وقت به اینترنت اتصال پیدا نمی‌کنند.

ویژگی یاد شده در بالا سبب شده سرمایه‌داران دنیای کریپتوکارنسی، برای محافظت از امپراطوری خود، از والت های سخت افزاری استفاده کنند. به عنوان نمونه، (کمرون و تایلر وینکلوس) را در نظر بگیرید. این میلیاردهای بیت کوین اعلام کردند دارایی خود را در کیف پول های فیزیکی نگهداری کرده و عبارت بازیابی (Seed Phrase) را در تکه‌هایی جدا از هم، در صندوق امانات بانک‌های مختلف قرار می‌دهند. با در نظر گرفتن دارایی عظیم آن‌ها، باید به این استراتژی توجه ویژه کرد.

اگرچه ممکن است دارایی شما میلیارد، میلیون یا حتی چند صد هزار دلاری نباشد، اما همچنان بهتر است ارزهای دیجیتال خود را در یک کیف پول سخت افزاری نگهداری کنید. خوشبختانه این دستگاه‌ها در مقایسه با قبل ارزانتر شده و انتخاب‌های متعددی از نظر تفاوت در قابلیت‌‌ها، شکل، اندازه و قیمت در دسترس قرار دارند.

بد نیست بدانید منظور از ، گروهی از کلمات تصادفی است که کنار هم چیده شدن آن‌ها به ترتیب صحیح، دسترسی به یک والت را امکان‌پذیر می‌کند. عبارت بازیابی نه تنها در والت های نرم افزاری، بلکه در کیف پول های سخت افزاری و فیزیکی نیز روشی مطمئن برای برگرداندن دسترسی والت به کاربر در صورت بروز مشکل هستند. اگر فردی به کلمات، با ترتیب چینش صحیحشان، دسترسی پیدا کند، می‌تواند تمام دارایی شما را تصاحب کند، به همین دلیل توصیه شده از کپی – پیست کردن Seed Phrase در یک محیط آنلاین (و در معرض خطر هک) جلوگیری کرده و بعد از نوشتن آن روی کاغذ، در محلی کاملا ایمن نگهداری کنید.

کیف پول سخت افزاری چگونه کار میکند؟

چگونگی نگه داشتن ارزهای دیجیتال در کیف پولی که اغلب به اینترنت متصل نیست، برای برخی کاربران سوال است. در ادامه نحوه کار والت های فیزیکی را بررسی خواهیم کرد.

اهمیت کلیدی کلیدهای خصوصی

ارزهای دیجیتال هرگز داخل خود والت سخت افزاری ذخیره نشده و در بلاک چین نگهداری می‌شوند. کیف پول فیزیکی صرفا کلیدهای خصوصی کاربر را نزد خود نگه میدارد. کلید خصوصی، قفل ورود به آدرس مربوط به محل قرارگیری ارزهای دیجیتال شما در بلاک چین را باز خواهد کرد. از آن جایی که بلاکچین همه جا وجود دارد (در دسترس همگان قرار دارد)، به محض اتصال کیف پول سخت افزاری به اینترنت به واسطه لپ تاپ یا گوشی هوشمند، قادر به تعامل با توکن‌های خود خواهید بود.

کاربرد دوگانه کیف پول فیزیکی

 

  1. محافظت از کلیدهای خصوصی: کیف پول های فیزیکی اغلب به خاطر ایزوله کردن کلیدهای خصوصی کاربر از اینترنت، حافظه‌ای سرد به شمار می‌روند. به این ترتیب ریسک به خطر افتادن دارایی فرد به خاطر حملات سایبری به شدت کاهش پیدا می‌کند.
  2. امضا و تایید تراکنشها در بلاک چین: زمانی که در بلاکچین تراکنشی ایجاد می‌کنید، در حال «امضای» پیامی خاص هستید. «امضای» شما، مالکیت داشتن بر کلیدهای خصوصی مورد نظر را تایید خواهد کرد. بدون استفاده از کلید، جعل امضا ممکن نیست، به همین دلیل کاربری دیگر قادر به انجام تراکنشی غیر مجاز به جای شما نخواهد بود.

کلیدهای خصوصی ذخیره شده در والت سخت افزاری با یک پین کد اجباری و یک عبارت عبور انتخابی محافظت می‌شوند. اگر کیف پول در دستان فرد دیگری قرار بگیرد، استخراج کلیدهایتان تقریبا غیر ممکن است؛ آن‌ها هرگز در معرض اینترنت قرار نمی‌گیرند، در نتیجه به سرقت نخواهند رفت. با در نظر گرفتن این موضوع، بهتر دلیل «حافظه سرد» خطاب شدن کیف پول سخت افزاری را درک می‌کنید.

بعد از گم شدن یا به سرقت رفتن والت فیزیکی، از طریق یک عبارت بازیابی، مجددا به دارایی خود دسترسی پیدا خواهید کرد. همانطور که گفتیم یک Seed Phrase، عبارتی متشکل از کلماتی تصادفی با قابلیت ایجاد مجدد کلید خصوصی شما است. از طریق آن قادر به دستیابی مجدد کلیدها و سپس انتقال آن‌ها به یک کیف پول جدید خواهید بود.

مزایای کیف پول های سخت افزاری

کیف پول های نرم افزاری بدون نیاز به پرداخت هزینه، به سادگی دانلود و نصب یک برنامه موبایل یا دسکتاپ، قابل استفاده هستند. پس چرا باید با پرداخت مبالغی گهگاه بالا، یک والت فیزیکی خریداری کرد؟ آن‌ها چه مزایایی در اختیارتان قرار می‌دهند؟

 

دکمه بازگشت به بالا