عمومیگزارشگر کسب و کار

نکات کاربردی روزانه برای موهای خشک

موهای خشک به راحتی قابل تشخیص‌اند. وقتی به موی خشک دست می‌زنیم، شکنندگی و خشکی آن به خوبی احساس می‌شود. موهای خشک مشکلات و دردسرهای خاص خودش را دارد. اما خبر خوب این است که با انجام یک سری کارها می‌توانید از موی خشک‌تان مراقبت کنید و تا حد زیادی از آسیب به آن جلوگیری کنید. روش‌های درمان موهای خشک را اغلب می‌توانید در خانه هم به راحتی انجام دهید. این راهکارهای کاربردی را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

روش‌های درمان موهای خشک و شکننده

موهایتان را اصلاح کنید اگر موهای شما بیش از حد خشک شده‌اند، یکی از راه‌های پیشنهادی تغییر فرم و سبک موی سر است. حتی اگر موهای شما خیلی بلند نیست، موخوره و شکاف نوک مو باعث احساس زبری و خشکی می‌شود. بنابراین پیشنهاد می‌شود موهایتان را به طور مرتب کوتاه کنید. به آرایشگر بگویید موهای موخوره‌دار را کوتاه کند تا موهای تازه جای رشد داشته باشد. همچنین از آرایشگر بخواهید براساس حجم و خشکی موهایتان، استایل مناسبی پیشنهاد دهد. روتین دوره‌ای مناسب برای کوتاه کردن مو می‌تواند از آسیب دیدن موها جلوگیری کند. پس ساده‌ترین روش درمان موهای خشک و شکننده کوتاه کردن دائمی است.

مولتی ویتامین و مواد معدنی مصرف کنید از آنجا که مولتی‌ویتامین‌های مخصوص دوران بارداری حاوی تمام موارد ذکرشده هستند، برخی از پزشکان برای سلامت مو و ناخن همین مکمل‌های بارداری را پیشنهاد می‌دهند. همچنین امروزه، مکمل‌های حاوی بیوتین برای بهبود ظاهر موها بسیار محبوب شده‌اند. هرچند، پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که مصرف بیوتین به تنهایی زیاد تفاوتی در سلامت موها ایجاد نمی‌کند.

امگا 3 و آنتی اکسیدان‌ها را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید مصرف ماهی و به طور کلی پروتئین‌های غذاهای دریایی از ریزش موها جلوگیری می‌کند و علاوه بر آن باعث می‌شوند موها خشکی کمتری داشته باشند و درخشان‌تر به نظر برسند. اگر مایل به مصرف مکمل‌های دارویی (مولتی‌ویتامین-مینرال‌ها) نیستید، به راحتی می‌توانید مصرف غذاهای دریایی در رژیم غذایی‌تان را افزایش دهید. بدین منظور لیست زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

  • ماهی سالمون
    میگو
    ماهی تن
    ساردین

تمام این غذاهای دریایی حاوی پپتیدها و امگا-۳ بالایی هستند که می‌توانند باعث درخشش بیشتر مو شوند. همچنین می‌توانید در سبد غذایی‌تان مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها را برای مبارزه با استرس اکسیداتیو که باعث پیر شدن ظاهر مو می‌شود، افزایش دهید. برخی مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها عبارتند از:

هر روز موهای‌تان را نشویید هرچند شامپوها به خوبی عرق، چربی و کثیفی روی موها و پوست سرتان را تمیز می‌کنند، اما در عین حال، سبوم چربی مفید موها را نیز از بین می‌برد. سبوم چربی طبیعی مو است که برای سلامت و ایجاد درخشش مو بسیار مفید و ضروری است. کمبود سبوم باعث خشکی و شکنندگی موها می‌شود و همچنین اگر هر روز حمام بروید و موهایتان را بشویید، سبوم موهایتان از بین می‌رود. توصیه می‌کنیم هر دو روز یک بار موهایتان را بشویید تا موهای سالم‌تری داشته باشید. اگر زیاد عرق می‌کنید و نمی‌توانید حتی یک روز هم بدون حمام دوام بیاورید، حداقل از شامپوهای مخصوص موهای خشک یا شامپو بچه استفاده کنید. این شامپوها به دلیل فرمولاسیون‌شان سبوم کمتری را از بین می‌برند. پس استفاده از شامپو بچه یک روش درمان موهای خشک است.

بستن موها به جای خشک کردن طبیعی اگر موهایتان پس از شستشو شکننده است و به سختی حالت می‌گیرد، این احتمال را در نظر بگیرید که حین خشک‌شدن رطوبت زیادی از دست می‌دهد. توصیه می‌کنیم پس از شستشوی موها، به جای خشک شدن طبیعی، آنها را با حوله یا پارچه‌ای بپیچید. البته اگر با موهای خیس می‌خواهید بخوابید، از بالشت ابریشمی استفاده کنید تا رطوبت موها جذب بالشتان نشود. یک پژوهش در سال 2011 نشان می‌دهد که اگر موها را برای مدت زمان طولانی خیس نگه دارید، آسیبی مشابه خشک کردن با سشوار به آنها وارد می‌شود. خلاصه کلام اینکه، موهایتان نباید به مدت طولانی خیس بماند، ولی در عین حال نباید از سشوار استفاده کنید. بستن مو با پارچه یا حوله بهترین گزینه است.

اتوی مو، بابلیس بیگودی برقی و…اکیدا ممنوع احتمالاً سال‌هاست که استفاده از وسایل حرارتی برقی برای فر، صاف یا حجیم کردن، جزیی از روتین روزانه مراقبت یا شکل‌دهی موهای شماست. اما دقیقاً همین کار ممکن است، دلیل خشکی و شکنندگی موهایتان باشد.

براساس یک پژوهش معتبر، خشک کردن موها با سشوار آسیب قابل توجهی به موها وارد می‌کند. در این آزمایش، موهای شرکت‌کنندگان، قبل و بعد از سشوار کشیدن مورد بررسی قرار گرفتند و نتیجه نشان داد که سشوار علاوه بر خشک کردن، آسیب زیادی به موها وارد می‌کند. اگر هم می‌خواهید موها را حتماً با سشوار خشک کنید، حداقل فاصله دستگاه با موهایتان باید ۱۵ سانتی‌متر باشد.

دوش آب سرد بگیرید دوش آب گرم باعث خشکی موی سر و حتی گاهی سوختگی مو و پوست سر شود. در عوض دوش آب سرد یکی از راه‌های درمان موهای خشک است. براساس، پژوهش‌های انجام‌شده، دوش آب ‌سرد حتی باعث تسریع رشد موی می‌شود. توصیه می‌کنیم پس از شامپو زدن و استفاده از نرم‌کننده‌ در حمام به مدت یک یا دقیقه موهایتان را زیر آب سرد بشویید تا باعث تقویت سلامت‌ مو و پوست سر و البته خشکی موها شود.

از اسانس‌ها و روغن‌های گیاهی استفاده کنید روغن‌های گیاهی نظیر روغن لاکچری کوین به عنوان یک درمان خانگی مؤثر و محبوب برای درمان موهای خشک شناخته شده‌اند. هرچند، پژوهش‌های چندانی در مورد تأثیر دقیق درمانی این روغن‌های گیاهی انجام نشده است، اما هر کس می‌تواند به آسانی تأثیر آن را امتحان کند. بنابراین، استفاده از اسانس‌های گیاهی برای درمان موهای خشک یکی از راه‌های پیشنهادی این لیست است.

مثلاً گزارش‌شده است که استفاده از چند قطره روغن آرگان موها را درخشان‌تر می‌کند. روغن اسطوخودوس نیز ممکن است از ریزش مو و از شکستگی آنها پیشگیری کند. اسپری کردن مخلوط روغن نعناع، روغن لاواندل و یک روغن دیگر مثل روغن آرگان یا نارگیل در بلند مدت نیز می‌تواند به درمان موهای خشک کمک کند. از کلاه استفاده کنید پرتوهای فرابنفش می‌توانند به موها و پوست سر آسیب برسانند. اگر موهایی خشک دارید، باید توجه بیشتری به پرتوهای فرابنفش داشته باشید. بنابراین، در فعالیت‌های روزانه از کلاه استفاده کنید و خیلی زیر نور خورشید قرار نگیرید. اگر هم چند ساعت بدون کلاه زیر نور آفتاب بودید، مالیدن کمی ژل حاوی به ترمیم آسیب‌های واردشده کمک می‌کند.

روغن نارگیل استفاده کنید روغن نارگیل یک مرطوب‌کننده طبیعی است. یک پژوهش انجام‌شده در سال 2005 نشان داده است که روغن نارگیل به راحتی به موها نفوذ می‌کند و به سلامتی و زیبایی آنها کمک می‌کند. روغن نارگیل باعث نرم شدن تارهای مو و درخشان‌تر شدن آنها می‌شود. توصیه می‌کنیم حتماً یک روز در هفته روی موها روغن نارگیل بمالید. بنابراین، روغن نارگیل یک درمان ساده برای موهای خشک است. در هنگام استفاده از روغن نارگیل حتماً به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • ابتدا موها را خشک کنید و بگذارید روغن نارگیل به دمای اتاق برسد.

کمی روغن رزماری دکتر بیز را بین دو کف دست بمالید و روی انتهای موها، فرق سرخشکی موها یکی از مسائلی است که طیف گسترده‌ای از مردم با آن مواجه هستند. خشکی مو هنگامی ایجاد می‌شود که پوست سر فرد به اندازه کافی روغن تولید نکرده و رطوبت کافی به موها نرسد. علل این عارضه موارد متعددی می‌توانند باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت. برخی از علل خشکی مو عبارتند از:

  1. زندگی در آب و هوای گرم و خشک
  2. قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید یا باد
  3. شنا در آب‌شور یا آب کلردار

همچنین سبک زندگی و برخی مراقبت‌های غیراصولی نیز می‌توانند زمینه‌ساز خشکی موها شوند. برخی از مواردی که در این مسئله مؤثر هستند عبارتند از:

  1. شستن بیش‌از‌حد موها
  2. استفاده از شامپوها و محصولات شیمیایی
  3. استفاده از اتوی مو و سشوار مو
  4. استفاده از تجهیزات صاف کننده یا فر کننده مو

برای رها شدن از این مسئله توسط متخصصین پوست و مو راهکارهای مراقبتی و برخی دستورالعمل‌ها ارائه شده است که در طول این مقاله کاربردی از کلینیک هلیا به آن‌ها خواهیم پرداخت.

علل شایع موهای خشک

موهای شما به دلایل مختلفی دچار خشکی می‌شوند اما ریشه این مشکل در این نکته نهفته است که پوست سر شما به اندازه کافی چربی طبیعی یا همان سبوم برای مرطوب کردن موها تولید نمی‌کند، یا موهای شما به راحتی رطوبت خود را از دست می‌دهند.
با افزایش سن، به طور طبیعی چربی پوست شما کمتر می‌شود. البته افزایش سن یکی از این دلایل است و نرسیدن میزان آب کافی به بدن، برخی بیماری‌ها و مصرف داروها، زندگی در شرایط محیطی خاص، گرما و سرمای بیش از حد و رژیم غذایی نامناسب از دیگر دلایلی است که به خشک شدن موها و شکننده‌تر شدن آنها می‌انجامد.

البته این مشکل با رعایت نکاتی قابل حل و درمان است اما در صورت حاد شدن و به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل شوره زدن شدید مو، برای درمان موهای خشک باید از یک متخصص پوست و مو کمک بگیرد. زیرا همان گونه که اشاره شد برخی از دلایل پزشکی احتمال شکل گیری موهای خشک را بیشتر می‌کند از جمله بی‌اشتهایی عصبی، بیماری Menkes ، کم کاری تیروئید و سایر ناهنجاری‌های هورمونی.

علائم موهای خشک

بعضی از متداول‌ترین علائمی که نشان‌دهنده خشکی موها هستند عبارتند از: به طور کلی، موهای خشک کدر و صاف به نظر رسیده و براق نیستند. مدیریت این موها نیز عموماً دشوارتر است و زمانی که آن‌ها را لمس می‌کنید، بافتی شکننده را احساس می‌کنید. اگر موهای شما به راحتی سشوار نمی‌شوند نیز می‌تواند نشانه‌ای از خشکی موها باشد. برخی دیگر از علائم موهای خشک عبارتند از:

  1. آسیب و شکنندگی: موهای خشک عموماً ضعیف‌تر و شکننده‌تر از سایر موها هستند. آن‌ها آسیب‌پذیرتر بوده و به راحتی شکسته می‌شوند. نواحی انتهایی این موها به طور خاص تمایل به شکستگی و ترک‌خوردگی دارند.
  2. لطافت کم: موهای خشک معمولاً از لطافت و نرمی کمتری برخوردار هستند.
  3. پیدایش موخوره: موهای خشک ممکن است راحت‌تر به موخوره دچار شوند. خشکی مو باعث خشک شدن پوست سر شده و این مسئله در نهایت باعث تجمع سلول‌های مرده و به وجود آمدن موخوره می‌شود.
  4. سختی در حالت‌دهی: نگهداری و حالت‌دهی موهای خشک معمولاً امری سخت خواهد بود؛ زیرا موهای خشک به راحتی از حالت خارج می‌شوند.

علت خشکی مو کمبود چه ویتامینی است؟

دلایل متعددی می‌توانند در خشکی موها مؤثر باشند، که در طول مقاله به همراه  قیمت روغن آرگان لاکچری کوین و برخی از آن‌ها پرداختیم. علاوه بر موارد بیان‌شده، کمبود ویتامین‌ها نیز می‌تواند به عنوان یکی از علت‌های خشکی موها شناخته شود. در ادامه، کمبود ویتامین‌هایی که می‌توانند در خشکی موها مؤثر باشند را معرفی می‌کنیم:

  1.  کمبود ویتامین A می‌تواند باعث خشکی موها گردد. این ویتامین در حفظ رطوبت موها مؤثر بوده و کمبود آن می‌تواند باعث کاهش تولید چربی طبیعی موها شود.
  2.  ویتامین E یک آنتی‌اکسیدان قوی است و کمبود این ویتامین می‌تواند باعث خشکی و ضعف موها شود.
  3.  ویتامین C به سلامتی و کیفیت موها کمک می‌کند. کمبود این ویتامین نیز می‌تواند باعث کاهش لطافت در موها شود.
  4.  بیوتین یا ویتامین B7 نقشی کلیدی در سلامتی موها داشته و کمبود آن می‌تواند موجبات خشکی و شکنندگی موها را فراهم آورد.
  5. کمبود ویتامین D نیز می‌تواند باعث خشکی موها شود.

در این راستا می‌بایست مطمئن شوید که رژیم غذایی شما شامل مواد غذایی غنی از ویتامین‌های ذکرشده بوده و در صورت نیاز، از برخی مکمل‌ها با مشورت پزشک بهره‌جویی کنید. شایان‌ذکر است که مصرف خودسرانه مکمل‌ها و برخی ویتامین‌ها می‌تواند عوارض جانبی زیادی را به دنبال داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا