اقتصادی

هاشم خانی: حیف و میل ارز ترجیحی ۲۵ برابر کل یارانه نقدی بود

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه به دلیل افزایش قیمت مواد غذایی در حمله روسیه به آنها می‌گویند، افرادی که قصد دارند دسترسی دولتی را داشته باشند، می‌توانند به سود و رانت‌های بزرگی دست پیدا کنند، گفت: اما سه موضوع وجود دارد که اگر آن‌ها باید رعایت شود ، حذف ارزی (۴۲۰۰ تومانی) می‌تواند مفید باشد.

میثم هاشم خانی در گفت‌وگو با گزارشگر یک، با بیان اینکه می‌خواهم دولتی یا همان چیزی باشد که یکی از بزرگترین پایه‌های فساد و ناکارآمدی در چند سال گذشته بوده است، اظهار کرد: من این رقمی است که در این مدت در قالب ارز دولتی حیف و میل شد. بیش از ۲۵ برابر کل یارانه نقدی بود که سالانه در کشور پرداخت می‌شد.

از طرفی دیگر به گفته‌های دیگر، بحران‌های ناشی از حمله به روسیه به مردم باعث افزایش قیمت برخی از محصولات غذایی جهانی می‌شوند، پیچیدگی‌هایی ایجاد می‌کنند که در نتیجه آن افرادی که به ارز دولتی دسترسی دارند، می‌توانند به سود و رانت‌های بزرگ دست پیدا کنند. چون این افراد می‌توانند کالاهایی را که با ارز دولتی وارد می‌شوند، به قیمت کریمت کایاد شم چون این که یی که با آرزوست.

اگر این کارشناس اقتصادی حذف شود، نمی‌شود، مستقل از بحث رانت‌ها و آسیب‌های ناشی از آن، کمتر از چهار ماه هزینه در تامین مواد غذایی ایجاد می‌کند. چرا این منابع از کشور خارج می‌شد.

هاشم خانی در ادامه با اشاره به نکات مهم درباره اجرای این طرح تصریح کرد: سه موضوع وجود دارد که اگر رعایت شود، دولت می‌تواند مفید باشد و در غیر این صورت مفید نباشد. موضوع اول این است که باید بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، برای کاهش تورمی، مجوز برای هر کسی که می‌خواهد این کالاهای اساسی را وارد کند، صادر کند. در غیر این صورت چون انحصار نسبی در مورد واردات کالاهای اساسی با آرزوی دولتی وجود داشت، احتمالاً اینها قیمت قابل توجهی پیدا می‌کنند، اما اگر مجوز این کالاها را صادر کند و بین شرکت‌کنندگان توسعه پیدا کند، قیمت‌ها کنترل می‌شوند.

لزوم انتشار گزارش مالی شفاف از منابع آزاد شده از حذف ارز دولتی

به گفته وی موضوع دوم هم این است که باید مطمئن شد که آیا اصلاحیه دوم هم اطران ام یاران. هر چند رئیسجمهور به طور رسمی اعلام کرد که دولت پولی را که از این محل آزاد می شود به مردم برمی گرداند، اما این کافی نیست و حتما باید یک گزارش مالی شفاف ارائه کند که با حذف دولت چه پولی در حوزه های مختلف دولتی و به چه چیزی می رسد. شکلی به مردم پرداخت شده است. این دو رقم باید مساوی باشند و مردم باید قانع شوند که دولت منفعت جیب خودش رارامهر ا ارا آنلاین طرح اصلاً رقم می خورد باید مساوی باشند و مردم باید قانع شوند.

هاشم خانی ادامه داد: همچنین ابهاماتی مطرح شده است که افراد زیادی از دریافت یارانه حذف می شوند و تعداد کمتری به نسبتی که وزارت رفاه مطرح می کند، یارانه نقدی می کند که در این رابطه هم لازم است گزارش شفافی ارائه شود. به طور کلی موضوع دوم بر شفافیت و توصیف شرایط است.

این کارشناس اقتصادی موضوع سوم را نیز طرح جایگزین شدن کالابرگ الکترونیک با یارانه نقدی در آینده عنوان کرد و گفت: این مسیر روش رانت و فساد را ایجاد خواهد کرد. در دهه ۶۰ هم تجربه کوپن باعث ایجاد فساد و بازار سیاه شده بود. الان هم این روش می‌تواند فساد ناشی از دلار ۴۰۰ تومانی را به شکل دیگری بازتولد د اشی از دلار ۴۰۰.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا