حوادث و رویداد

هواشناسی ۱۴۰۲/۰۳/۰۶؛ بارش‌های پراکنده ۵ روزه در راه است

آفتاب‌‌نیوز :

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن تشریح وضعیت جوی کشور طی پنج روز آینده، از وقوع باران در نقاط مختلف کشور و پدیده گردوغبار در استان‌های غربی خبر داد.

صادق ضیائیان در گفتگو با گزارشگر یک درباره وضعیت جوی کشور طی چند روز آینده اظهار کرد: روز‌های شنبه و یک‌شنبه (۶ و ۷ خرداد) در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در برخی نقاط شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی، سمنان، مازندران، برخی نقاط شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در برخی نقاط خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: دوشنبه (۸ خرداد) در ارتفاعات شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی، ارتفاعات کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و سه‌شنبه (۹ خرداد) علاوه بر این مناطق در ارتفاعات زاگرس مرکزی رگبار پراکنده، رعدوبرق و وزش باد مورد انتظار است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا خاطرنشان کرد: چهارشنبه (۱۰ خرداد) نیز در شمال غرب، برخی نقاط غرب، سواحل غربی خزر و دامنه‌های البرز مرکزی بارش باران رخ خواهد داد. در دو روز آینده در برخی نقاط استان‌های غربی کشور پدیده گردوغبار دور از انتظار نیست. شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان روز‌های شنبه و یک‌شنبه مواج است.

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۷ خرداد) کمی ابری، در بعدازظهر افزایش ابر و وزش باد با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد و در روز دوشنبه (۸ خرداد) کمی ابری تا نیمه ابری گاهی وزش باد با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان همچنین اعلام کرد: طی امروز و فردا (۶ و ۷ خرداد) همدان با دمای ۸ و ۹ درجه سانتیگراد سردترین و اهواز با دمای ۴۴ و ۴۵ درجه سانتیگراد گرم‌ترین مرکز استان کشور هستند.

همچنین پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی روز‌های شنبه و یکشنبه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی، سمنان، مازندران، برخی مناطق شمال شرق، شرق و جنوب شرق کشور رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

به نوشته گزارشگر یک، دوشنبه در ارتفاعات شمال غرب، ارتفاعات البرز مرکزی، ارتفاعات کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان و سه‌شنبه علاوه بر این مناطق در ارتفاعات زاگرس مرکزی رگبار پراکنده، رعدوبرق و وزش باد پیش بینی می‌شود.

چهارشنبه نیز در شمال غرب، برخی مناطق غرب، سواحل غربی خزر و دامنه‌های البرز مرکزی بارش روی خواهد داد. طی ۲ روز آینده در برخی مناطق استان‌های غربی کشور پدیده گردوغبار پیش‌بینی شده است. امروز و فردا شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مواج است.

 توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد تا حدود ۳۰ نات و افزایش ارتفاع امواج تا ۲ متر

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۶

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۷

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد تا حدود ۳۰ نات و افزایش ارتفاع امواج تا حدود ۲ متر بویژه در تنگه هرمز و با تاکید بر بعدازظهر شنبه تا بامداد جمعه.

منطقه اثر: شنبه و یکشنبه: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و غواصان، اختلال در تردد‌های دریایی با شناور‌های سبک و صیادی، احتمال اختلال در تردد شناور‌های مسافربری و آسیب به تور‌های صیادی و قفس‌های پرورش ماهی و ایجاد اختلال در فعالیت‌های دریایی را ساحل.

توصیه: اجتناب از فعالیت‌های شنا و غواصی، جلوگیری از تردد شناور‌های سبک و صیادی و انجام فعالیت‌های تفریحی به‌ویژه در جزایر، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناور‌های مسافربری و کشتی‌های تجاری و فعالیت‌های دریایی فراساحل.

توصیف سامانه: نفوذ گردوخاک

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۰۶

نوع مخاطره: نفوذ گردوخاک از کشور‌های همسایه غربی (به ویژه به نواحی مرزی)، غبار محلی.

منطقه اثر: خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل، احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار، احتمال تاخیر پروازها.

توصیه: عدم حضور افراد در فضای باز، به ویژه اشخاص آسیب پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق مقررات.

دکمه بازگشت به بالا