عمومی

واقعا حیوانات قبل از انسان زلزله را تشخیص می‌دهند؟

صبح جمعه ، بسیاری از صاحبان حیوانات اهلی که پس از وقوع یک زمین لرزه به بزرگی 5.1 ریشتر در تهران ، خانه خود را با حیوانات خانگی ترک کردند ، در پاسخ به این سؤال که “آیا حیوان خانگی زود هنگام زلزله را شناسایی کرد؟”

برخی از افراد در رسانه های اجتماعی در مورد چگونگی واکنش حیوانات خانگی در برابر زلزله نوشتند. “گربه خوابید ، سرش را بالا برد ، به من نگاه کرد و دوباره خوابید.” بلفی شبها مرتباً در حال پارسیدن بود ، حتی چند بار دست ما را گاز گرفت و حتی 2 ساعت پس از زلزله مضطرب شد. “او چند دقیقه از دست رفت و ما نتوانستیم او را پیدا کنیم.”

بسیاری از مادربزرگ ها و پدربزرگ ها هرکدام داستان یا خاطره ای به یاد ماندنی از واکنش حیوانات قبل از زلزله دارند. مثل این داستان: “چند سال پیش ، سگ چرمی از یکی از روستاها به خانه رفت و نوزاد را با دندان های خود گرفت و فرار کرد. همانطور که بقیه خانواده به صحنه نگاه می کنند ، سگ سگ را پیدا می کند که کودک را از زلزله زدگی و خانه ویران شده کشور نجات می دهد. اما آیا این درست است که حیوانات می توانند چند دقیقه قبل از زلزله این موضوع را تشخیص دهند؟

جراح دامپزشک ، هومن ملوکپور ، می گوید: “حیوانات قبلاً توانسته اند این کار را انجام دهند.” “و اکنون خیلی خوب کار می کند.”

رئیس اسبق کیشی دلفیناریوم گفت: “دلفین ها می توانند زمین لرزه ها را خیلی بهتر از سایر حیوانات تشخیص دهند.” در همین زمان پیشنهاد دادیم دلفین ها را در ستاد بحران شهرداری تهران آموزش دهیم تا بتوانند آنها را 45 دقیقه قبل از زلزله درک کنند. با این حال ، به پیشنهاد ما پاسخ داده نشده است. حتی در ایالات متحده نیز دلفین ها برای انجام این کار آموزش دیده اند و وقتی زمین لرزه ای تشخیص داده شد صدای زنگ صدا را ایجاد می کنند. به طور کلی ، انسان در آب زندگی می کند ، بنابراین آنها زمین لرزه ها را قبل از سایر حیوانات تشخیص می دهند و این حیوانات سرعت صداها را سریعتر می کنند زیرا مقدار آب از مقدار هوا بیشتر است. “حتی برخی از کارشناسان ایالات متحده و هلند معتقدند که این حیوانات می توانند یک روز قبل از وقوع زلزله ، بلایای طبیعی را تشخیص دهند.”

وی توضیح داد که چرا همه حیوانات نمی توانند ترس از زمین لرزه را به انسان منتقل کنند ، گفت: “حیوانات باید برای این کار آموزش ببینند. قبل از اینکه متوجه ارتعاشات زمین شویم ، حیوانات متوجه حرکت نواحی زمین می شوند.” بسامد این صدا برای شنیدن گوش انسان کافی نیست ، اما حیواناتی مانند سگها خیلی زودتر از انسانها توجه می کنند ، به همین دلیل آنها می ترسند. البته این حیوانات مانند سگهایی که آموزش دیده برای نابینایان یا مراقبت از معلولان هستند. شما باید برای درک ترس آموزش دیده باشید ، “حتی سایر حیوانات مانند اسب ، مرغ یا خروس فرکانسهای بسیار کمی دارند.”

ملك پور با اشاره به واكنش سگ به حیوانات بومی مانند زلزله زد ، گفت: شما باید حیوانات را آموزش دهید یا آنها را تجربه كنید. برخی از سگ های بومی که ناخودآگاه در حال پاسخگویی به زمین لرزه هستند ممکن است قبلاً چنین اتفاقاتی را تجربه کرده باشند. به عنوان مثال ، الاغی که در گذشته به دام افتاده بود با اصابت اصطبل در زمین قبل از زلزله به یک فاجعه طبیعی واکنش نشان داد. “برخی از سگهایی که برای معالجه به من مراجعه کرده اند ، قادر به پاسخگویی به زلزله زدگان قبل از وقوع زلزله بودند ، اما فقط مربیان این حیوانات واکنش را حس کردند.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا