عمومی

«واویلوف» اولین شهید ذخایر ژنتیکی

اولین آنها گونه های گچ است که مانند سنگ های سبز به دیواره چسبیده اند (Gypsophila aretioides). معجزه ای رخ داد و سنگ به گیاه تبدیل شد. اما در کنار آن یک گیاه پیاز مستقیم با سر محکم قرار دارد و نیمه پایینی ساقه سبز بدون برگ متورم است. این گیاه را زمانی کشف کردم که در سال 1995 مشغول انجام رساله دکتری در گلستان بودم. دسترسی امکان پذیر نبود. می توانم با آن پیاز درست کنم و به آلمان ببرم. من آن را کاشتم و توانستم آن را شناسایی کنم. نام آن Allium vavilovii است و یکی از اجداد پیاز خوراکی (Allium vavilovii) بود. مقاله او را منتشر کردم. دوست آلمانی دکتر فریتس باورش نمی شد. او به ایران آمد و ما با هم به آنجا رفتیم. وقتی گیاه را دید گفت درست است.

واویلوف کی بود؟ نیکولای واویلوف متخصص ژنتیک گیاهی بود. وی مرکز تنوع ژنتیکی گیاهان کاشته شده در سراسر جهان را نظریه پردازی کرد. تروفین لیسنکو هنگامی که در روسیه استالین کار می کرد ، یک شخصیت قدرتمند ضد بابلیف بود. بابیلوف به دلیل نفوذ در استالین ، در سال 1941 زندانی و اعدام شد. البته برادرش به 20 سال زندان تبدیل شد ، اما دو سال بعد در 56 سالگی در زندان درگذشت.

این یک اتفاق جالب است که مرگ نیکولای باویلوف همزمان با روز پس از سالها تعقیب و گریز است ، وزیر محترم جهاد کشاورزی دستور داد کاشت درختان پالونیا را متوقف کند. من بعنوان شخصی که سالها در استان گلستان کار کرده ام ، می توانم ده ها نمونه دیگر را نام ببرم ، مانند Alium Vaviloi که در سرزمین مرموز گلستان رشد می کند.
من شکایت دارم که این مدیریت نیم قرن دانشگاه گرگان نتوانسته است همکاران وی را متقاعد کند که زیباترین گیاهان بومی محلی ایران را مطالعه کنند. در پردیس و رشته های تحصیلی آن هیچ جایگاهی برای گیاهان بومی وجود ندارد.

برای این دانشگاه خوشایند نیست که واردکننده و مروج گیاهان خطرناکی شود که تنوع زیستی ، مهمترین مرکز تنوع گیاهی در جهان باستان را تهدید می کنند. این دانشگاه برای ایجاد یک گروه ادبی زشت که در تصاویر ارسال شده در اینستاگرام دیده می شود نیست ، بلکه مکانی برای بحث ، بحث و تحقیق است. طبیعی است برای کسانی که از قانون گیاهشناسی پیروی نمی کنند و از هر روشی برای از بین بردن مخالفت هنگام تبلیغ آن استفاده می کنند. لیسنکوس همیشه بوده و خواهد بود ، اما اکنون ، 80 سال بعد ، در زمانی که دانش بشریت بسیار پیشرفت کرده و ایران کنوانسیون تنوع زیستی را امضا کرده است ، قابل قبول است که این کشور قانونی داشته باشد ، اما برخی فرصت طلبان به ایران تبدیل شده اند. نمی تواند به عنوان نژادهای فرازمینی ، تهاجمی و خطرناک

دکمه بازگشت به بالا