اقتصادی

واکنش همتی به انتشار پول بی‌پشتوانه  

رئیس کل سابق بانک مرکزی به اظهارنظر درباره انتشار ارزهای بدون پشتوانه طی دو سال گذشته و تاثیر آن بر رشد ارزی واکنش نشان داد.

به گزارش گزارشگر یک، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه تعدیل بودجه سال 1401 گفت: بخشی از رشد پایه ارزی در سال های اول و چهارم مربوط به مبادلات و پرداخت دارایی های بلوکه شده است و تفاوت ارزها. مورد علاقه بانک مرکزی است.» تورم افزایش یافته است.

عبدالناصر همتی در واکنش به این اظهارات در اینستاگرام خود نوشت: در سال های اخیر زمزمه هایی مبنی بر انتشار پول های بدون پشتوانه به گوش می رسد که دلیل رشد بالای پایه ارزی است. لازم به ذکر است که انتشار پول بدون وثیقه بر اساس اصول حسابداری امکان پذیر نیست و در سال اول و چهارم هیچ گونه وجهی صادر نشده است و خرید وجه بدون وثیقه بر اساس تعهدات قانونی بانک مرکزی صورت گرفته است. خالص ذخایر ارزی بانک مرکزی با پرداخت ریالی دولت در ازای ارز دولتی و اعتبارات توسعه ملی برای هزینه های ضروری کشور افزایش یافت.

وی افزود: در نتیجه پول به عنوان پشتوانه ارز بلوکی طبق تعهدات قانونی صادر شد. کاهش جزئی رشد مبتنی بر ارز در ماه‌های اخیر به دلیل استفاده از حدود 2 میلیارد دلار از همان ذخایر ارزی است که قبلاً از عراق و چین برای واردات واکسن کرونا و واردات محصولات کشاورزی خریداری شده بود. بانک مرکزی باعث بازگشت ریال به بانک مرکزی شد.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: لغو تحریم ها و امکان مسدودسازی و استفاده از ارزهای صادراتی، فشار بر دولت ها برای گسترش پایه پولی و آزادسازی وجوه برای حل مشکلات و همچنین کاهش مداوم ارز را کاهش می دهد. رشد مبتنی بر نقدینگی.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا