اجتماع

وضعیت بارش‌ها در ایران طی نوروز ۱۴۰۰

مدیر مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی می گوید نوروز وضعیت بارندگی کشور طی 1400 سال را توصیف می کند ، “اکنون با بارش کم روبرو هستیم.”

به گزارش گزارشگر یک از ابتدای آنلاین ماه ، سازمان هواشناسی کشور پیش بینی کرده است که وضعیت بارندگی در ایران در پاییز و زمستان کمتر از حد نرمال خواهد بود. بنابراین ، طبق اعلام مرکز ملی مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی در ماه اکتبر ، میزان بارندگی 1.5 میلی متر کمتر از متوسط ​​بلند مدت بود و در ماه نوامبر ، 19 درصد کمتر از حد معمول بارندگی بود.

اگرچه گزارش شده است که این دو ماه از شرایط نگران کننده است ، اما با ورود سیستم بارشی به کشور در دسامبر 1999 ، اوضاع تا حدودی بهبود یافته و باعث شده است که با بارندگی های خوب در دسامبر ، ایران حدود 10٪ کاهش یابد. بارش در مقایسه با متوسط ​​بلند مدت افزایش می یابد.

آژانس هواشناسی اعلام کرد شرایط خوب بارندگی کشور مدت زیادی طول نکشید زیرا زمستان های ایران بسیار کمتر و گرمتر از حد معمول بود ، زیرا کم بارشی ایران نگران کننده است و انتظار می رود در ایران با خشکسالی شدید روبرو شود. پایان سال بارانی.

در تهران زمستان 99 گرما را ثبت کنید

از طرف دیگر ، در این دوره ، دما در برخی مناطق به بالاترین حد خود رسیده است. احد وظیفه ، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران در سازمان هواشناسی در فوریه با مصاحبه با گزارشگر یک ، اعلام کرد که دمای تهران در فوریه به بالاترین حد خود رسیده است. به گفته وی ، کمترین دمای تهران در ایستگاه مهرآباد در 14 فوریه به 9 درجه سانتیگراد رسید که در مقایسه با متوسط ​​بلند مدت در تهران بی سابقه است.

وظایف مصاحبه جدید با گزارشگر یک وی در مورد وضعیت بارندگی های اخیر کشور گفت: “از ابتدای آنلاین ماه حدود 108 میلی متر باران در سراسر کشور داشته ایم.” این رقم در حدود 34٪ ​​کمتر از میانگین کشوری بلند مدت است و میزان بارندگی ایران 39٪ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

سال گذشته (2009) یکی از سالهای بارانی خوب در این کشور بود. در 99-98 سال ، میزان بارش در کشور ما بیش از 290 میلی متر بود که در بلند مدت حدود 31 درصد افزایش داشت.

بارش در برخی مناطق 50 تا 90٪ کمتر از حد طبیعی است.

اگرچه میزان بارندگی در بیشتر استان ها در سال بارانی گذشته افزایش یافته است ، گروه ویژه می گوید اکنون برخی از استان های جنوبی و شرقی 90 تا 50 درصد کمتر از حد معمول بارندگی دارند. به عنوان مثال ، میزان بارندگی در سیستان و بلوچستان 93 درصد کمتر از متوسط ​​بلند مدت ، هرمزگان 90 درصد ، کرمان 64 درصد ، خراسان شمالی 43 درصد ، خراسان رضوی 50 درصد و فارس 40 درصد کمتر است.

وی ادامه می دهد: شرایط بارندگی در شمال غربی کشور و در استان های تهران ، البرز و کازبین به شرایط طبیعی نزدیک است اما به طور کلی در تمام ایالت های کشور بارندگی کمتری دارد.

من نگران وضعیت بارندگی در حوضه رودخانه جنوب غربی هستم.

یکی از نگرانی های اصلی در سالهای خشک و کم باران وضعیت رودخانه ها و تالاب هایی است که حق آبه دریافت نمی کنند. مدیر مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به این نکته می گوید: وضعیت بارندگی در حوضه رودخانه های جنوب غربی کشور از جمله سرشاخه های کرخه ، زاینده رود ، دز و کارون نگران کننده است. اکنون در شرایطی هستیم که میزان بارندگی کشور رو به کاهش است و در ماه های آینده جبران کم باران ایران نمی شود.

زمستان امسال دما حدود 1.3 درجه سانتیگراد بیشتر از حد معمول بود.

هوا در زمستان امسال ، به ویژه فوریه ، گرمتر از هر زمان دیگری بود و همانطور که گفته شد ، دما در برخی مناطق ، از جمله تهران ، در بالاترین سطح قرار داشت. بر اساس اطلاعات موجود ، میانگین دمای ملی در نیمه دوم فوریه در دراز مدت حدود 3 تا 4 درجه سانتیگراد افزایش یافته است ، میانگین دما در استان اردبیل 6.4 درجه سانتیگراد و جانزان و گیلان 6.4 درجه سانتیگراد است. چربی آن 6.3 درجه سانتیگراد و سانتیگراد بالاتر از اندام بود.

این وظیفه وضعیت دمای معمول زمستان امسال را توصیف می کند. میانگین دمای زمستان امسال حدود 1.3 درجه سانتیگراد بیشتر از حد معمول بود. این ناهنجاری دما به ویژه در غرب و شمال غربی آشکار شد. دما در کردستان از سال قبل 2.4 درجه سانتیگراد ، 2.2 درجه سانتیگراد در لرستان ، 2.1 درجه سانتیگراد در چهار محال و بختیاری و 2 درجه سانتیگراد در جنجان و ایلام بود. گزارش شده است.

به گفته وی ، دمای بالاتر از فوریه امسال قابل توجه بود و متوسط ​​دما برای این ماه در حدود 2 تا 3 درجه سانتیگراد در شرایط بسیار عادی بود.

در نوروز 1400 میزان بارش بسیار کم است.

همانطور که مدل های آب و هوایی پیش بینی می کنند ، بارندگی کم در این کشور ادامه خواهد داشت و ایران مقدار زیادی از باران بهاری را به خود اختصاص نخواهد داد. مدیر مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: پیش بینی های نوروز 1400 باران کمی را نشان می دهد. از شمال شرقی است اما انتظار می رود در شمال غربی و غرب باران ببارد و در قسمت مرکزی تقریباً باران ببارد.

نتیجه گیری می کند. از روز چهارشنبه آینده (4 آوریل) در مناطق شمالی بارش باران بیشتر پیش بینی می شود. با این وجود وضعیت بارندگی در کشور نگران کننده است و طبق همه مدل ها میزان بارندگی در ایران در پایان بهار کمتر از حد معمول خواهد بود. بنابراین ، در برخی مناطق ، با خشکسالی بسیار شدیدی روبرو هستیم. در همین حال ، پیش بینی می شود دمای بهار نیز به دلیل کاهش ورودی سیستم های بارشی داخلی و کاهش بارندگی ، از متوسط ​​بلند مدت بالاتر باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا