فرهنگی

وظیفه رهبر ارکستر فقط تکان دادن چوب رهبری نیست!

ناصر حیدریان در مورد وظایف رهبر ارکستر صحبت می کند: “تنها مسئولیت یک رهبر ارکستر تکان دادن رهبری و برگزاری کنسرت خوب در صحنه و مرخصی نیست. اولین کار رهبر بالا بردن سطح ارکستر است.” در ایران ، رهبران بزرگی را آموزش دهید تا در آینده با ارکسترها همکاری کنند. باید یک برنامه بلند مدت برای شنیدن وجود داشته باشد. ”

به گزارش گزارشگر یک ، ارکستر سمفونیک تهران که مراحل مختلفی را قبل از ویروس تاج در کشور طی کرده بود ، در ماه مارس به دلیل وقوع ویروس ، شرایط را برای انجام شرایط جدید تمام فعالیت ها را انجام داد.

در حال حاضر هیچ رهبر مشخصی در ارکستر وجود ندارد و در این شرایط برنامه بنیاد رودکی برای این ارکستر چیست؟ آیا ارکستر به کار خود با رهبران دائمی ادامه خواهد داد یا از رهبران میهمان برای ادامه فعالیت خود استفاده می شود؟ اگر از یک رهبر میهمان یا یک رهبر ثابت برای ادامه فعالیتهای ارکستر استفاده شود ، کدام رهبر یا رهبر در این ارکستر شرکت خواهد کرد و کدام سطح و تجربه برای بهبود سطح ارکستر بهتر است؟

سرانجام ، علی رغم اعلام غیررسمی برنامه بنیاد رودکی برای فصل آینده کار ارکستر ، خبرنگار گزارشگر یک در مصاحبه با هادی و استاد دانشگاه نصیر حیدریان به بررسی این موضوع پرداخت تا به یافتن راه حل کمک کند. رهبر پیشنهاد بهبود ارکستر را داد.

در حین تلاش برای بررسی مشکل ، حیدریان ابتدا در مورد آموزش موسیقی دان در ارکستر سمفونیک تهران صحبت کرد و به گزارشگر یک گفت: شما کجا هستید؟ البته بیشتر نوازندگان ارکستر سمفونیک در دانشگاه ها و مدارس موسیقی موسیقی تحصیل می کردند.

وی ادامه می دهد: در اروپا یک تکنواز در یک کالج موسیقی می تواند هر 50 یا 100 سال یکبار فارغ التحصیل شود. به عنوان مثال ، دانشگاه موسیقی وین که اخیراً به عنوان بهترین دانشگاه موسیقی جهان شناخته شده است ، می تواند هر 50 تا 100 سال به عنوان نوازنده پیشرو مانند یهود منوچهر ، لانگ لانگ و پلاسیدو دومینگو فارغ التحصیل شود. در اروپا گزارش شده است که نوازندگان ارکستر باید در کالج ها و مدارس موسیقی موسیقی ارکستر تحصیل کنند. به عنوان مثال ، در دانشگاه موسیقی گراس که من تدریس می کنم ، اساتید دانشجویان را برای شرکت در ارکسترها آموزش می دهند. دوره ها و آثاری که دانشجویان هنگام تحصیل از آنها تمرین می کنند ، آثاری هستند که در ارکستر اجرا می شوند. در نتیجه ، شما لازم نیست که همراهی را فقط از ارکستر بدانید که بعد از اتمام تحصیل و ورود به ارکستر ، چگونه می توانید همراهی کنید.

نوازندگان ایرانی آموزش نواختن ارکستر را ندارند.

حیدریان اظهار داشت: اگر دوست دارید می توانید یک ارکستر استاندارد جهانی داشته باشید. زیرا فرهنگ ما بسیار غنی است و ایرانیان بعد از شعر در موسیقی بسیار با استعداد هستند. با این حال ، سیستم هایی که در مدارس موسیقی و دانشگاه ها وجود داشتند ، فاقد کار در زمینه آموزش موسیقی نوازنده ارکستر بودند. برای مثال ، ارکستر موسیقی دانشگاه گراس هر سال میزبان پنج کنسرت رسمی و دو اپرا آزاد است. این هدف برای کمک به نوازندگان در اوایل مطالعه یادگیری نوازندگی ارکستر است.

وی ادامه داد: اما ما نمی توانیم مشکل ارکستر سمفونیک را حل کنیم زیرا هیچ سیستمی در دانشکده موسیقی ایران وجود ندارد. برخی از نوازندگان شنیده اند که چگونه در ارکستر هماهنگی و گوش دادن به یکدیگر را انجام می دهیم ، اما از آنجا که این کار هادی نیست ، سازماندهی ارکستر و گرفتن زیبایی موسیقی از ارکستر در نتیجه ، در ایران تنها نمی توان مشکلات ارکستر سمفونیک را حل کرد ، بلکه همه دانش آموزانی که در مدارس حرفه ای و دانشگاه ها تحصیل می کنند باید به همراهی ارکستر عادت کنند.

حیدریان اظهار داشت: ارکستر باید در سطح قابل قبولی باشد. به روشی که خود نوازنده باید مهارت و کارنامه مورد نیاز خود را داشته باشد ، رهبر باید به هر کنسرت کمک کند تا آهنگ خود را به زیباترین آهنگ اجرا کند. من همیشه به دانشجویان می گویم یک مرسدس بنز سالم بیاورند ، نه خودرویی که باید هر بار تقویت شود.

ارکستر سمفونیک ایران از گروه “C”

وی درباره سطح ارکستر سمفونیک تهران صحبت می کند: ما ارکسترهای “B” ، “A” و “C” را در جهان داریم. به عبارت دیگر ، برخی از بهترین نوازندگان در ارکسترهای سطح جهانی ، مانند ارکستر سمفونیک رویال ، ارکستر سان فرانسیسکو یا ارکستر فیلارمونیک وین وجود دارند. حتی ارکستر B دستمزدها و بودجه کمی پایین تر دارد. سطح ارکستر سمفونیک تهران “C” است. وقتی آخرین بار در ایران اجرا کردم ، با اعضای موسیقی دان که هستم صحبت می کنم. ما در ایران نوازندگان بسیار خوبی داریم و از سطح موسیقی دانانی که چند بار بازی می کردند شگفت زده شدیم. ما در ارکستر سمفونیک تهران موزیسین داریم و اگر زودتر ایران را ترک کنند ، نمی توانستند در خارج از کشور تحصیل کنند بلکه در بهترین ارکستر “ب” جهان بازی کنند.

مجری ارکستر ادامه می دهد: اگر موسیقی دانان ارکستر سمفونیک تهران از ابتدا به بازی در ارکستر در دانشکده ها و مدارس حرفه ای عادت کرده اند ، این ارکستر اکنون در سطح “ب” قرار خواهد گرفت. با این حال ، بیشتر موسیقی دانان سمفونیک و ارکستر در سراسر کشور یاد گرفته اند که بتوانند ارکسترهایی را نواختند.

چرا ارکستر سمفونیک هرگز به سطح “B” جهان نرسید؟

پاسخ نصیر حیدریان: نوازندگان نباید این را مقصر بدانند و مجریان ارکستر باید مسئولیت این امر را برعهده بگیرند. طبق تجربه کنسرت من با ارکستر ، احتمالاً موسیقی دانان این کار را انجام دهند. برخی از نوازندگان می گویند دوران فرهاد مشکات (انجیلی و آهنگساز) عصر طلایی ارکستر سمفونیک تهران بود. با این حال ، در آن زمان 90٪ از اعضای ارکستر هنرمندان سمفونیک خارجی بودند و هنگام ورود مستقیم به ارکستر ، استاد ترومبون بیگانه بود. البته هر سه صاحب آن دسته از ترومپت های مجارستان بودند. بنابراین ، وقتی از ایران به یک دانشگاه موسیقی در وین رفتم تا تست ترومبون ساز را بپذیرم و قبول کردم ، از من پرسیدم که در هنگام صحبت کردن در ایران ، بازی کردن ترومبون را یاد گرفتم. آنها شگفت زده شدند و استاد ترامپ از من سؤال كرد كه اسم استاد Trumpet چیست؟ وقتی نام استاد را ذکر کردم ، تعجب کردم که در ایران تحصیل می کردم.

“وقتی 90٪ از نوازندگان ارکستر نوازندگان خوب خارجی بودند ، غیرقابل قبول است که دوران طلایی ارکستر سمفونیک تهران از دوران مسیکات بود.” پس از ترک نوازندگان خارجی در سال 1957 ، تنها 20 نوازنده ایرانی در ارکستر سمفونیک ماندند که اصلاً هیچ نوازنده ای نداشت. اما اکنون می توانید سر خود را بالا ببرید. زیرا ما 3 ارکستر سمفونیک ، سراسر کشور ، رادیو و بسیاری ارکسترهای بزرگ و کوچک دیگر داریم. چرا باید این ارکستر را با یک نوازنده برجسته اروپایی مقایسه کنید که در آن زمان در ارکستر بازی می کرد؟ اگر ارکستر سمفونیک تهران نامیده شود ، بیشتر موسیقی دانان باید ایرانی باشند. البته اگر دولت اکنون از نوازندگان خارجی استفاده می کند ، مشکلی پیش نمی آید. آنها اطلاعات جدیدی را به نوازندگان ما اضافه می کنند ، اما مقایسه آن اشتباه است. تا آنجا که من می دانم ، همه نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در ایران تحصیل می کردند.

ما هادی ارکستر نیستیم

حیدریان به دلایلی که ارکستر صعود نکرده است ، از رهبران ارکستر که تاکنون رهبری این ارکستر را بر عهده داشتند ، استناد کرد. وی گفت: “ما قبل از انقلاب یا بعد از انقلاب هیچ کاری نکرده ایم تا رهبری ارکستر را آموزش دهیم.” به عبارت دیگر ، هیچ دانشکده یا آموزشگاه فنی و حرفه ای برای آموزش دانش آموزانمان برای رهبری ارکستر نداشتیم. با آموزش معلم پیانو می توانید بعداً پیانو آموزش دهید. این ارکستر توسط رهبران نیز آموزش دیده بود ، اما ما کاری در این باره نکردیم. ما درباره ارکستر فکر می کنیم ، اما چه کسی نمی تواند ارکستر ایرانی را بسازد. ما همیشه نگران این هستیم که رهبر اگر ارکستر را ترک کند ، جایگزین چه کسی شود. البته دو یا سه رهبر آخر ارکستر سمفونیک در ایران زندگی نمی کردند. با این حال ، اگر می خواهید 4 روز با ارکستر فیلارمونیک گراس چایکوفسکی سمفونی بازی کنید و یک رهبر پیدا کنید ، می توانید حداقل 20 تا 30 رهبر در اتریش پیدا کنید.

“در دانشگاهی که من تدریس می کنم ، 23 نفر برای رهبری ارکستر مشغول به تحصیل هستند و 25 نفر از رهبران نابینا در حال یادگیری چگونگی ساخت ارکستر در 6 سال هستند.” مانند یک مربی فوتبال که می تواند از پتانسیل های بازیکن بهره ببرد و تیم را به سطح جهانی برساند. مجری ارکستر باید سطح ارکستر را از “C” به “B” ، از “B” به “A” بالا ببرد و اگر “A” نباشد ، به “B” می افتد.

هادی می افزاید: “برای کار با ارکستر و صداگذاری ارکستر ، باید یک رهبر خوب را آموزش دهید.” ارکستری که نمی تواند صدای خودش را بسازد. این کار رهبر است. رهبران باید بتوانند زیبایی کار را به نمایش بگذارند و سطح موسیقی را افزایش دهند. به عنوان مثال ، در کنسرت من ، سمفونی فلیکس مندلسون در ایران عملکرد خوبی داشت. مثل کاشت گل رز زیبا بود ، اما گل رز بعد از مدتی خشک می شود. بنابراین ما باید درختانی بکاریم که حتی بعد از 200 سال نیز برای نسل های آینده میوه حاصل شود.

ارکستر سمفونیک تهران و رهبر مهمان

این نوازنده با اشاره به استفاده از رهبر دعوت به جای رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران به گزارشگر یک گفت: “تعریف رهبری ارکستر باید در ایران تعریف شود. در ایران هنوز مشخص نیست که هادی ارکستر کیست و آنها کیستند و چه کسانی هستند و چه کسانی می آیند و می روند و از ایران خارج می شوند .البته بیشتر این رهبران به جای آمدن و رفتن منافع خود را دارند. تکان دادن کارکنان رهبر و برگزاری کنسرت خوب ، رسالت رهبر نیست ، کافی نیست ، اولین مأموریت رهبر بالا بردن سطح ارکستر است.

“وقتی کیروش را به ایران آوردیم و مربی تیم ملی شدیم ، انتظار داشتیم او تیم ملی را به جام جهانی بیاورد و در واقع آنچه را که انتظار داشت انجام داد ، اما اگر کسی انتظار این را داشته باشد.” او ناگهان آمد و ایران را قهرمان جام جهانی کرد ، اما این انتظار بدی بود.

کسی که رهبری ارکستر سمفونیک را به عهده دارد ، باید از نظر وضعیت مالی ، سبک زندگی ، روانشناسی ، ابزارهای مورد استفاده ، وضعیت علمی ، رهبران قبلی و غیره ، نوازندگان ارکستر را بررسی کند. متأسفانه یکی از کاستی های ما این است که کودک را از گهواره بیرون می کشیم. اما اگر گهواره شکسته شود ، باید برداشته شود.

دستمزد پایین نوازندگان مانعی برای توسعه است

حیدریان همچنین درباره تأثیر درآمد نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در کار خود صحبت می کند. اگر دستمزد نوازندگان ارکستر C اروپایی توسط اعضای ارکستر سمفونیک تهران پرداخت شود ، فکر می کنم آنها می توانند زمان بیشتری را تمرین کنند و دیگر تلاشی انجام نشود. آنها برای آموزش و ساخت و یا ساختن پروژه های استودیویی رفتند تا زندگی خود را تأمین کنند. وقتی من با اپرای گراتس کار می کردم ، نوازندگان گفتند که در این گروه ، 3 ساعت صبح تمرین می کنند ، برای ناهار به خانه می روند ، یک ساعت استراحت می کردند ، دوباره 2 ساعت تمرین می کردند و یک شب یک بار به کنسرت می رفتند. در حقیقت ، آنها نیازی به نگرانی در مورد محل کار پس از آن نداشتند و توانستند کمبود پول را جبران کنند.

وی گفت: “ما باید همه این مشکلات را یک به یک حل کنیم تا بتوانیم به یک ارکستر خوب در سراسر جهان تبدیل شویم.” ارکستر سمفونیک تهران یک سرمایه ملی است. در زیر ذره بین ، باید یک هادی انتخاب کنید. ارکستر ما باید خوب بازی کند. در حقیقت ، ما باید اشعار سعدی را به درستی بخوانیم و آنها را به درستی تلفظ کنیم. اگر یک خارجی به ایران بیاید و 10 سال بماند و اشعار سدی را بخواند ، خواهیم فهمید که او ایران نیست و ما باید دائماً او را تصحیح کنیم. موسیقی هم همینطور است. وقتی ارکستر سمفونیک تهران در کارهای باروک بازی می کند ، باید صدا و تلفظ باروک داشته باشد.

“برای مثال ، اگر یکی از سبک های کلاسیک هایدن ، موتسارت و بتهوون را بازی می کنید ، باید بدانید که آنها با باروک بسیار متفاوت هستند. ما باید این تفاوت ها را بفهمیم و رهبری را انتخاب کنیم که به نوازندگان آموزش می دهد.” باید تحصیلات دانشگاهی و تجربه داشته باشد. “

حیدریان می افزاید: “ارکستر سمفونیک تهران به یکی از شهرهای اروپا رفت و نوازندگان یکی از آهنگسازان را نواختند که زنان فهمیدند که کار آنها بازی می کند لهجه آهنگساز ندارد.” به همین دلیل است که وقتی از نمونه چایکوفسکی پیروی می کنید ، باید یک رهبر را انتخاب کنید که در ارکستر سمفونیک احساس تیره از زبان موسیقی روسیه داشته باشد.

سؤال کنید که آیا یکی از رهبران ایران برای رهبری دائمی مناسب است؟ او پاسخ می دهد: ما باید به نتایج تحقیقات آنها نگاه کنیم. آیا می توان آن را برای 50 سال دیگر مورد استفاده قرار داد یا اگر مجدداً مجدداً مورد استفاده قرار گیرد ، هنوز باقی مانده است. اکنون وقت آن رسیده است که کاشت درخت را با هر آنچه که در ریشه گفتیم شروع کنیم. شما باید رهبر مهمان مناسبی را انتخاب کنید تا بتوانید یک رهبر خوب کلاس جهانی را برای شش سال آینده پرورش دهید.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر بهتر است از میهمانان خوب ایرانی و رهبران رهبران خارجی بهره ببریم. لازم به ذکر است که اکثر رهبران ایران در ارکستر بودند و اگر کارشان خوب است باید دوباره دعوت شوند. ارکستر فیلارمونیک وین بهترین ارکستر جهان است و رهبران بزرگی همچون ریکاردو موتی ، کلودیو آبادو و دانیل بارنبوئم هنوز هم می خواهند کنسرت های خود را برگزار کنند و سالهاست که آنها رهبر دائمی نداشته اند و همیشه توسط رهبری مهمان های پیشرو هدایت می شوند. البته در هنگام تشکیل ارکستر با رهبران میهمان نباید بین برنامه ها وقفه ای ایجاد شود. به عنوان مثال ، اگر من دو هفته به ایران بیایم ، رهبر بعدی باید اندکی پس از کنسرت در تهران شرکت کند.

نقش رسانه ها در توسعه سطح مخاطب ارکستر سمفونیک

“کاربران رسانه ای و روزنامه نگاران در بهبود ارکستر سطح مخاطب نقش موثری دارند.” در اتریش ، خبرنگار از دستاوردهای خود ستایش نمی کند زیرا او هنگام اجرای برنامه حقیقت را می گوید و مثلاً با یک رهبر خاص رابطه خوبی دارد. آنها این امر را به واقعیت متهم می کنند و از اجرای این نقص یاد می کنند. این انتقاد فنی مخاطب را بیدار کرد و هیچ چیزی را لمس نکرد. روزنامه نگاران می توانند درباره کیفیت اجراهای خود بیشتر از مخاطبان خود بشنوند ، که می تواند سطح شنوایی آنها را افزایش دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا