فرهنگی

پنجمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران به ایستگاه پایانی رسید/ اسامی برگزیدگان

جایزه پنجمین جشنواره سال سینمای ایران عصر روز سه شنبه ۲۹ آذرماه با حضور مسئولان سینمایی و چهره‌های دانش‌گاهی برگاخه‌ای برگاخه‌ای

به گزارش گزارشگر یک به نقل از روابط عمومی، آیین اختتامیه پنجمین جایزه سال سینمای ایران عصر روز سه شنبه ۲۹ آذرماه در سالن سینماتوگراف موزه سینما با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، امیررضا مافی دبیر پنجمین جایزه سال سینما، اعضای شورای سیاستگذاری و اعضای شورای علمی و هیئت داوری این دوره و جمعی از مدیران فرهنگی، چهره‌های دانشگاهی و گران‌قدر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که با پخش تیزر پنجمین جایزه سال سینمای ایران آغاز شد، امیررضا مافی دبیر پنجمین جایزه یک پژوهشگر سال، ضمن تشکر از حضور مدیران فرهنگی، استادان دانشگاه و پژوهشگران بیان کرد: خداراشکر می‌کنم که به این نقطه رسید که امروز اختتامیه جایزه گرفت. را برگزار می کنیم. شخصیت‌های طراز اولی دبیری این جایزه را برعهده دارد و شاید من جسارت به خرج دادم که پنجمین جایزه پژوهش سالام.

وی با اشاره به این که در پنجمین دوره جایزه سال از 92 اثر به دبیرخانه رسید، 38 اثر به مرحله داوری نهایی راه پیدا کرد و انتشار جزئیات روند برگزاری و ارزیابی آثار در کتاب جشنواره، بیان کرد: سینمای ایران سینمای برتر است. آنچه به عنوان میراث فرهنگی از نسل امروز می‌ماند دیگر بناهای تاریخی و معماری‌ها نیست بلکه سینمات می‌ماند دیگر بناهای تاریخی و معماری‌ها نیست بلکه سینمات ده ماساث است. این میراث نیازمند این است که به چیزی تکیه کند.

دبیرین جایزه سال سینما تاکید کرد: در سال‌های اخیر به نظر می‌رسد پیوند پژوهش و سینما ساخته شده است و این مسئله را باید به بدنه سینما یادآوری کرد که حیات آن پیوند پیوندی با پژوهش دارد. ناگفته نماند که در سینمای بدون پشتوانه، اغتشاش وجود دارد و برای اینکه این میراث فرهنگی میرا به پتوسانی په نباشند.

مافی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ما بیش از آن هستند که به محتوای نگاه به شکل و شکل و ساختار پژوهش‌ها می‌گویند، بیان می‌کند: ما فقدان ادبیات بومی سینما هستیم، زیرا نیازمند همت هستیم که در این حوزه فعالیت می‌کنند. امیدوارم این قبیله جوایز اهتمام‌ پژوهشگران علوم انسانی را به سینما جلب کند.
وی در پایان سخنان خود نشان داد: به لحاظ شرایط اجتماعی در وضعیت امروز هستیم و اتفاقا از مواردی که باید به ما در این شرایط می‌آمد، سینما بود که اگر یکی و نظری محکمی داشت، نسبت به مسائلی که اتفاق افتاده بود، واکنش نشان داد. است، متفاوت بود.

امیدواریم دست اندرکاران سینمای عاری از هیجان با پدیده‌های اجتماعی، یعنی سیاست بورزند، ولی سیاست‌دزه نباشند. همه‌ی ما فرزندان یک سرزمین‌ هستیم و آن‌چه از روزگار ما باقی می‌ماند، سینمای ماست که باید دس‌تبه دست هم باشد تا غشید تا غشید.

قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی سخنرانان این مراسم بود که در سخنانی گفت: بعد از توفیقات فراوان در عرصه علمی و پژوهشی، دیگر به این نتیجه رسیدند که دستگاه‌های اجرایی باید به این سمت بروند که فعالیت‌هایشان پژوهشی و علمی داشته باشد. باشد. ر ای اس از ز ز ازاه هش خ اخاص خاص آف چ آکه ه ف ا م هشی هشی شاش و قایی وایی ب فیقای ناگفته نماند که چند سالی است که این امر با قانون تبدیل شده است.

وی ادامه داد: حوزه پژوهشی برای وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان سینمایی سوره به دلیل گستردگی و مخاطبان اسلامی و خانواده بزرگی که بهره‌مند هستند، اولویت جدی دارد و همه مشکلات، باید به حوزه نظر و عمل توجه داشته باشند.

معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی با بیان جوایز آثار سال سینما از خالقان پژوهشی تجلیل می‌کند، مطرح می‌کند: توجه به موضوع سینمای مهم، مهم است که باید به آن توجه شود. همچنین جایزه پژوهشی برای کسانی است که قلم می‌گیرند و آثار فاخر خلق می‌کنند.

آشا ر ایان ص ه ای خاط:: اسال باپژ های ک اه و از زاس خای ای یای یاه یاز یاز یام یام. این اتفاق نشان می‌دهد جستجومان بر این است که در حوزه پرورش‌های کاربردی مورد توجه قرار گیرد. قرار است تمام پژوهش‌های تدوین و اجرا شده در یک سایت بارگذاری و بانک اطلاعاتی پژوهشگران کامل شود.
این کار هم برای دانشجویان و هم برای تهیه‌کنندگان، بازیگران، کارگردانان و غیره مفید است تاسینما بالنده‌تر از ادو.

در ادامه، مینو خانی، به نمایندگی از شورای علمی و هیأت داوری به قرائت بیانیه هیأت داوران پرداخت.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم، ویدئوی تولید شده در دبیر پنجمین جایزه سال سینمای ایران با همکاری رادیو نمایش، به یادبود مرحوم «دکتر امیرحسن ندایی» از اساتید دانشگاه در حوزه سینما که سال‌ها اهتمام ویژه در این عرصه پخش می‌شود، پخش می‌شود. پ ک م اا از زاران داشگاهی هاد خایی یایی ی یان د: ن ا ای امیر به واسطه یوم الاطراف بودنش فردی خاص در حوزه آموزش سینما بود. این به ما کمک می‌کرد که وارد بحث‌های بینارشته‌ای شویم، چون ذات سینما هنر بینارشته‌ای‌ است.

وی یادآور شد: نسل امیرحسن ندایی نسلی بود که هم فیلم می‌ساخت، هم درس می‌خواند و هم عاشق سینما بود که این اتفاق حوازر آمور بود. من معتقدم از دانشگاه‌ها و پایان‌نامه‌ها باید بسیار مورد استفاده قرار گیرد و به استادان حوزه پژوهشی بسیار مهم گفته شود و حتی از آن‌ها در زمان حیاتشان تجلیل شود تا بتوان آن را به سمت سینمای ایران گسیل کرد. دریافت جایزه امیرحسن ندایی به پنجمین جایزه پژوهش سال سینما بسیار مغتنم و باارزش است.

در این اهدای جایزه ویژه دبیر به یادبود دکتر امیرحسن ندایی، به پایان‌نامه «بررسی تداخلی‌های تداخل روایی در سینما و ادبیات» اثر فاطمه احمدی با اهدای پلاک یادبود، لوح و جایزه به مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال اهدا شد.

در ادامه این مراسم که با پخش ویدیوی مرور ادوار گذشته جایزه و گزارش تصویری فرآیند پنج ماهه برگزاری پنجمین دوره همراه بود برگزیدگان پنجمین جایزه سال سینمای ایران در هفت بخش به شرح زیر معرفی شدند:

بخش پژوهش بصری:

تقدیر شایسته: «روزنه آبی» اثر فرزاد فره‌وشی
لوح و جایزه 100 میلیون ریال

بخش پایان نامه کارشناسی ارشد:

شای ق: «« زیازی ژانای یایی ر اساس ه ه ای، فی فی فی فی ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ا ی »درون ثاث ثاث ثاث ثاث ثاث »اج »اج
لوح و مبلغ 60 میلیون ریال

بخش پایان نامه کارشناسی ارشد:

برگزیده: «گفتمان، هویت، روحانیت: تحلیل نشانه‌شناسی گفتمانی روحانی در سینمای دهه 70 و 80 ایران» اثر حجت‌اله نظری.
تندیس، لوح مبلغ و 120 میلیون ریال

بخش طرح‌نامه پژوهشی:

پیشنهاد شایسته حمایت: «اطلس جامع هنر سینمایی کشور (با برنامه تدوین الگوی راهبردی توسعه هنر سینما در ایران انر سلامی)»
مبلغ 200 میلیون ریال

بخش مقاله علمی:

برگزیده: «ارائه نگاشت راهکارهای مرجعیت جشنواره جهانی فیلم فجر» اثر احسان سالمی، مهدی عبدالحمید، فرشاد عسگری‌کیاومی
تندیس، لوح مبلغ و 200 میلیون ریال

بخش رساله دکتری:

شایسته تقدیر: «مطالعه تطبیقی ​​مفهوم سینمای ملی در سینمای ایران و مصر با روایت الگوی روایت (مطالعه‌ای بر سه فیلمساز ایرانی و مصری)» کاری از محمدخیر دریب
مبلغ 125 میلیون ریال

بخش طرح پژوهشی:

تقدیر شایسته: «مطالعه تجربه مخاطب در مواجهه با فیلم‌های سازمان سینمایی سوره در چهلمین جشنواره فجر: فیلم‌های سینمایی هناس، شادروان، ضد و دسته دختران» اثر سیاوش صلواتیان
مبلغ 100 میلیون ریال

بخش طرح پژوهشی:

برگزیده «بهره‌گیری از ظرفیت‌های هاپتیکی هنر ایرانی‌اسلامی در سینمای ایران» اثر علیرضا یاد
تندیس، لوح مبلغ و 300 میلیون ریال

بخش جستار علمی:

هیئت داوران هیچ اثری را حائز دریافت جایزه ندانست.
انیمیشن مافی: شایان ذکر است در این مراسم که پایان‌بخش آن را پخش نماهنگ «قول مادرانه» با موضوع شهدای حادثه تروریستی شاهچرا، چهره‌هایی به عنوان مجتبی اسماعیلی رئیس موزه سینما، مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم فجر، حبیب ایل‌بیگی، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر ارشاد، دارند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا