سلامت و دانش

پیشگیری از سرطان روده با یک داروی روان‌پزشکی

به گزارش شفاف ، این متخصصان معتقدند که قرص های لیتیوم می توانند به سلامت سلول های بنیادی در دستگاه گوارش کمک کرده و در برابر عوارض جانبی جهش های سلولی ایجاد کننده سرطان مقاومت کنند.

این کشف منجر به شروع آزمایشات بالینی جدید برای لیتیوم ، یک داروی رایج که برای درمان چندین نوع بیماری روانی استفاده می شود ، می شود که احتمالاً از رشد سرطان روده جلوگیری می کند.

این تست افراد مبتلا به ژن “خانواده آدنوماتوز پولیپوز” (FAP) را مورد مطالعه قرار می دهد.

FEP نوعی اختلال ژنتیکی نادر است که از هر 7 تا 22 نفر 1 نفر را درگیر می کند. این وضعیت تقریباً همیشه منجر به سرطان روده می شود مگر اینکه کل روده بزرگ با جراحی برداشته شود.

تصور می شود بیشتر موارد سرطان روده در اثر جهش ژنتیکی به نام EPC ایجاد می شود.

نشان داده شده است که سلولهای بنیادی روده تحت تأثیر جهشهای EPC از سلولهای سالم بهتر عمل کرده و آنها را از بین می برند.

به گفته متخصصان ، این روند منجر به رشد بی نهایت سلولهای جهش یافته و تشکیل توده های سرطانی می شود. بیماران FEP دارای جهش ژنتیکی “EPC” هستند و صدها پولیپ و توده غیر سرطانی را در روده تولید می کنند.

پروفسور لوئیس ورمیلن ، نویسنده اصلی مقاله منتشر شده در Nature ، گفت: “ما اولین مرحله رشد توده سرطانی در روده را شناسایی کرده ایم.”

وی افزود: “ما دریافتیم كه پس از جهش در ژنهای مهمی كه سلولهای بنیادی روده را كنترل می كنند ، این سلولها به سلولهای فریبنده تبدیل می شوند كه سلولهای طبیعی محیط را به طور فعال سرکوب می كنند.” این درک کاملاً جدید است زیرا همیشه تصور می شد سلولهای جهش یافته ای که می توانند به سرطان تبدیل شوند سریعتر رشد می کنند یا در برابر آپوپتوز مقاومت بیشتری دارند. با این حال ، مطالعه ما نشان می دهد سلول های در آستانه بدخیمی می توانند سلول های بنیادی اطراف را سرکوب کرده و عملکرد بهتری داشته باشند. این همان چیزی است که ما از آن به عنوان رقابت برتر یاد می کنیم.

دکتر هلن لیپن ، مدیر آژانس بین المللی تحقیقات در مورد سرطان گفت: “یافته های پروفسور ورمیلن و تیم وی یک نقطه عطف مهم در درک ما از سرطان روده است.” ما از دیدن نتایج این آزمایش بالینی و تأثیر آینده آن بر بیماران مبتلا به سرطان ارثی بسیار هیجان زده هستیم.

طبق گزارش ایندیپندنت ، سرطان روده بزرگ چهارمین نوع شایع سرطان در انگلیس است که هر ساله بیش از 48000 نفر به سرطان روده مبتلا می شوند.

علائم سرطان روده همچنین شامل تغییر در عادات روده ، درد شکم و خون در مدفوع است.

دکمه بازگشت به بالا