سلامت و دانش

پیگیری تعرفه‌های خدمات پرستاری در وزارت بهداشت / لزوم ساماندهی خدمات پرستاری در منزل

با توجه به شفافدکتر بهرام عین اللهی در مراسم روز پرستار گفت: “ما در ایران هستیم. ایران نام فوق العاده ای است و وقتی در مجامع بین المللی از آن نام برده می شود همه با احترام این نام را می بینند. ایران به معنای امام و مقام معظم رهبری است. زیرا …. امروز نام ایران نامی گرانبهاست و تن ابرقدرتها و ستمگران را می لرزاند، ما ایران قدرتمند و مقتدر داریم، در واقع تاریخ را می سازیم، اگر الان از 8 سال آب مقدس دفاع کنیم، آن 8 سال را خواهید داشت. ببینید ما در تاریخ تاریخ چه کرده‌ایم، جایی که تاریخ برگشت ناپذیر است و مأموریت همه در تاریخ همزمان انجام می‌شود.

وی افزود: رفتار جامعه پزشکی را می توان به پیش کرونری، کرونری و پس کرونری تقسیم کرد. قبل از کرونا، دوران باشکوهی از دفاع الهی در پزشکی داشتیم که شاید در تاریخ جنگ جهانی دوم بی نظیر بود. نیروهای بهداشتی خط مقدم در چه جنگ‌هایی شرکت کردند؟ جامعه پزشکی و پرستاری ما در خط مقدم تیراندازی و حملات شیمیایی دشمن بوده و مجروح و شهید شده است. افتخاری تاریخی بود.

عین اللهی گفت: جامعه پزشکی ما جامعه موفقی در دنیاست، جواهر درخشان علم و دانش ما در دنیای پزشکی است، ما نه تنها در کشورمان بیماری ها را درمان می کنیم، بلکه همسایگان ما برای درمان به ایران می آیند، پزشکی ما. انسان است با افتخار می‌توانیم بگوییم که پیشرفته‌ترین دانش را هم داریم.

وزیر بهداشت گفت: برگ جدیدی از تاریخ در کرونا شکوفا شد. در کرونا، ما به امکانات خود افتخار می‌کنیم، اما دیده‌ایم که چه تعداد بیمار روی زمین مانده یا در بیمارستان بستری نشده‌اند و چه تعداد پرستار و کادر پزشکی از بیمارستان‌های بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و رسانه‌هایی که در برابر کرونا شکست خورده‌اند فرار کرده‌اند. اما کرونا نقطه عطف و افتخاری در تاریخ ماست که حرفه پزشکی و پرستاری از خود گذشتگی و هویت خود را نشان دادند و شهدای گرانقدری را تقدیم کردند که درخت بزرگ انقلاب را آبیاری کردند. درسی از تاریخ بود.

عین اللهی گفت: با تشخیص بیماری عروق بیماری کرونا، شاهد فداکاری کادر پزشکی بودم که 70 درصد ریه های خود را در بیمارستان ماسی دانسیبری از دست دادند. همزمان به عنوان رئیس بیمارستان، پرستاران را در کرونا دیدم، به خصوص در مرداد ماه، اوج وحشتناکی با نزدیک به 50 هزار مورد در روز، 700 مرگ و 15000 بستری و 7000 تا 8000 بستری در ICU. یک لحظه هم نمی توانستیم استراحت کنیم. این عزیزان وقتی همه در خانه بودند جانشان را فدا کردند.

او گفت: “ما از هنرمندان و کارگردانان انتظار داریم که این فداکاری ها را برای مردم به نمایش بگذارند.” سریال پرستاران استرالیایی نشان می دهد که با فرهنگ ما همخوانی ندارد. آنچه جامعه بهداشت و درمان و پرستاری ما انجام داده است در هیچ کجا نشان داده نشده است. وزارت بهداشت نیز آماده کمک و پرداخت است.

وزیر بهداشت گفت: پرستاران در ارتقای سلامت و پیشگیری بسیار موثر هستند. نکته ای که امروزه باید مورد توجه قرار گیرد بحث حرفه ای بودن و حرفه ای بودن در پرستاری است. پرستارانی که به ECU می روند باید متخصص و دارای مهارت ECU باشند. پرستاران باید قبل از ورود به یک حرفه آموزش ببینند. مشکل دیگر وجود دانشکده های پرستاری در حوزه درمانی است.

وزیر بهداشت گفت: مشکل دیگر این است که پرستاری به بیمارستان ها محدود نمی شود. بسیاری از بیماران را می توان در خانه درمان کرد. ما کاملا با این اقدام موافقیم. متاسفانه الان شرکت هایی هستند که اصلا پرستار ندارند و با فرستادن افراد به خانه تحت عنوان پرستار برای مردم دردسر درست می کنند. ما باید این موضوع و وضعیت را سامان دهیم. در کرونا در مواردی توانستیم به این شکل خدمات ارائه دهیم.

وی همچنین در خصوص تعرفه های پرستاری گفت: زمانی که کارم را شروع کردم به این موضوع کاملا اعتقاد داشتم.» از معاونت توسعه و پرستاری وزیر بهداشت درخواست کرده ام که این موضوع را پیگیری و نتیجه گیری کند. فرمان مقام معظم رهبری برای ما حجت و حکم شرعی است پس باید به آن عمل کنیم. از نظر تغییر شرایط، حتی در شرایط کرونا هم مردم می‌آیند و می‌میرند و حالا کرونا سبک است، باید ویژگی‌های خاصی بگیریم. در بحث شهدای سلامت، کار نباید در پیچ و خم کارهای اداری و بروکراتیک باشد.

وی در خصوص لزوم آموزش مستمر از سازمان نظام پرستاری خواست این وظیفه را بر عهده بگیرد. آموزش باید به روز شود. نکته دیگر بحث سلامت معنوی است. ما ریشه های مذهبی قوی داریم اما از سلامت معنوی خود اصلا استفاده نمی کنیم. ما باید از سلامت معنوی خود برای بهبودی استفاده کنیم.

وی گفت: توجه به مراقبت های سخت افزاری و نرم افزاری نیز مهم است. ثبت اطلاعات و امکان دسترسی پرستاران به بیماران از طریق نرم افزار و سخت افزار.

وزیر بهداشت افزود: نظارت بر بخش خصوصی باید تقویت شود. اگر افراد غیر پرستاری اصلا در این بخش استخدام نشوند، تحمل نمی کنیم. صدور گواهینامه نیز باید واقع بینانه باشد.

وی گفت: دوستانم در این 100 روز واکسینه شدند و حدود 110 میلیون دوز واکسن دریافت کردیم که بی سابقه است. 86 درصد جمعیت واکسینه شده بودند. در تهران 89 درصد اولین دوز خود را مصرف کردند. این کار سخت همه بود و باعث افتخار بود.

دکمه بازگشت به بالا