فرهنگی

«چامه» برای ضیاء موحد – گزارشگر یک

بیست‌و نهمین شماره مجله ادبی «چامه»، ویژه آرا و نظریات ضیاء موحد، با شعرها و داستان‌هایی از شاعر و نویسندگان امروز ایران منتشر شد.

به گزارش گزارشگر یک، در معرفی این شماره از مجله آمده است: این شماره با سردبیری صادق رحمانی در ۱۵۶ صفحه منتشر شده است. محور اصلی این شماره گفت‌وگو با ضیاء موحد شاعر و فیلسوف ایرانی است که مهدی مظفری ساوجی آن را انجام داده است. در بخشی از پرسش و پاسخ‌ها چنین آمده است:

« در تنهایی و خلوت خود بیشتر دوست دارید به کدام شاعر پناه ببرید و شعر او را بخوانید؟ 

من واقعاً یک شاعر خاص ندارم. مثلاً همین اواخر به نیما خیلی مراجعه می‌کردم. یک مقدار از روی کنجکاوی. گاهی به حافظ و گاهی به سعدی مراجعه می‌کردم. گاهی به بعضی قصیده‌سراها مراجعه می‌کردم. بین شاعران غربی هم می‌شود گفت تقریباً شعر خیلی‌ها را دوست دارم. بعضی‌ها را در «شعر و شناخت» معرفی کرده‌ام».

در بخش داستان آثاری از این نویسندگان منتشر شده است: روح‌اله کریمی، فاطمه بدیعی‌فرد، فاطمه حیدری مراغه، شیوا ظریف، ریچارد براتیگان و راحله بهادر.

مدیریت بخش داستان را محمدجواد جزینی به عهده د ارد. 

در این شماره از چامه گفت‌وگوهایی از آرشیو قدیمی رادیو برگزیده شده است که برای نخستین بار به صورت مکتوب منتشر می‌شود. گفت‌وگوی داوود رمزی با احمدرضا احمدی شاعر سوررئال ایرانی، گفت‌وگوی حسن هنرمندی با منوچهر شیبانی و گفت‌وگوی رادیویی با عبدالعلی دستغیب از جمله این گفت‌وگوهاست.

در بخش «شعر زمان» آثاری از رجب افشنگ، صالح بوعذار، حمید فرحناک، مهشید کاوه، ملاحت شاه‌علیزاده «م. سومینا»، آیدا مجیدآبادی، محمد مستقیمی «راهی»، حامد صمیمی، سجاد حقیقی، سیدجلیل سیدهاشمی و امیر امامقلی‌زاده منتشر شده است.

دبیری بخش شعر مجله چامه به عهدۀ ضیاءالدین خالقی است.

همچنین در بخش شعر، نقد و ترجمه این نام‌ها به چشم می‌خورد: موسی بیدج، لمیعه عباس عمارة، صابر سعدی‌پور، چایان اوکودوجی، حمدان طاهر المالکی، صادق رحمانی، عباس نادری، شکور آرین‌خواه، سعید یوسف‌نیا، حامد معراجی، ضیاءالدین خالقی، الهام جوادی‌فرد و فردریش فون لوکا.

صمد مهمان‌دوست هم خاطراتی را درباره «منصور اوجی»، «امین فقیری» و «سیروس رومی» با عنوان یاد بعضی نفرات، در این شماره از مجله به چاپ رسانده است. همچنین گزارش ادبی این شماره از مجله به رونمایی کتاب «مسافرخانه بهشت گیلان» سروده علیرضا پنجه‌ای اختصاص دارد.

این شماره و شماره‌های پیشین مجله ادبی «چامه» را از فروشگاه‌های اینترنتی فیدیبو، طاقچه، جار و مگیران بخواهید. شماره آینده مجله ادبی چامه به  قطب‌الدین صادقی اختصاص دارد.

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا