اجتماع

چرا فهرست دارویی کشور را باز نمی‌کنید؟

رئیس کمیته اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران گفت ایران به دلیل سیاست های دارویی وزارت بهداشت در صنعت عقب است.

محمود نجفی عرب در مصاحبه با گزارشگر یک گفت: “ایران در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری در صنعت داروسازی داشته است و می توان گفت كه تمام داروهای قابل تأیید و تجویز در جهان تحقیقات زیر را در ایران انجام می دهند. می تواند آن را راه اندازی و تولید كند.

به گفته وی ، در چنین شرایطی بسیار مهم است که دست تولیدکنندگان را باز نگه داشته و زمینه را برای فعالیت آنها در بازارهای داخلی و صادراتی فراهم کنیم ، متأسفانه ، نشان دهنده دستاوردهای وزارت بهداشت است.

اتاق بازرگانی تهران ، رئیس کمیته اقتصاد سلامت ، گفت که لیست داروهای کشور طی دو سال گذشته توسط وزارت بهداشت بسته شده و منتشر نخواهد شد. در حالی که وزارت بهداشت به تولیدکنندگان داخلی فرصت ورود به این زمینه را نمی دهد ، بسیاری از این داروها ظرفیت کافی برای تولید در داخل را دارند.

نجفی عرب ادامه داد: “توجیه اصلی درخواست تجدیدنظر این است که داروهای جدید هزینه های بیمه و بیمار را افزایش می دهند.” در عین حال ، ایران در زمینه تولید داروسازی پیشرفت چشمگیری داشته است و اگر استفاده از این قابلیت ها همچنان نادیده گرفته شود ، عقب نشینی های جدی در پزشکی متوقف نخواهد شد.

وی گفت: یک مشکل جدی دیگر در زمینه پزشکی مربوط به سیاست های تجاری است. از طرف دیگر ، مجوزهای صادرات دارو هنوز توسط وزارت بهداشت صادر می شود. با این وجود انتقال به سازمان توسعه تجارت می تواند کار را تسریع کند و وزارت بهداشت تنها در صورت ممنوعیت صادرات دارو می تواند اعتراض کند. از طرف دیگر ، در 4200 بخش رضایت بخش همچنان ادعا می شود كه بخش خصوصی علیرغم اظهار مكرر مبنی بر توقف تخصیص ، به پرداخت خود ادامه می دهد و این بخش را برای فعالان این بخش دشوارتر می كند.

به گزارش گزارشگر یک ، این دارو همچنان در لیست این اقلام است ، حتی اگر دولت در سال های اخیر تعداد کالاهای دریافتی خود را 4200 تومان کاهش داده باشد. فعالان بخش خصوصی می گویند اوضاع برای شرکت های دارویی دشوارتر است و هزینه های آن بیشتر از هزینه های واردکنندگان است ، زیرا این ارز فقط شامل مواد اولیه وارداتی و دارویی است. بخش خصوصی معتقد است که حذف این ارز می تواند حمایت بیمار را با اختصاص اعتبار به شرکت های بیمه جبران کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا