عمومی

چشم انداز سیاست خارجی ایران؛ چالشها و تهدیدات

ایران اکنون در صحنه بین الملل با دولت جدیدی از ایالات متحده روبرو است که در تلاش برای احیای برجام و بازگشت به گروهی از بازماندگان کشور است که همچنان فشارها و تحریم های ریاست جمهوری در دوران ریاست جمهوری خود را ادامه می دهد. از سوی دیگر ، در صحنه منطقه ، تنش و اختلاف نظر با کشورهای عربی خلیج فارس ، وجود رژیم های خواجه گرای منطقه ای ، آغاز روابط دیپلماتیک با برخی کشورهای عربی ، خروج ایالات متحده از افغانستان و احتمال ظهور دوباره طالبان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و اکنون به عنوان یک کار سیاست خارجی ، ایران را شکل می دهد.

روند بازگشت ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل و لغو تحریم های این کشور در مراحل پایانی است و به گفته مقامات خارجی ما احتمالاً پرونده توسط دولت دوازدهم بسته خواهد شد ، اما دولت آمریکا و کشورهای اروپایی این کار را انجام داده اند سهم عادلانه آنها. توافق به معنای پایان دادن به درگیری ها و تعرضات به طرف مقابل نیست ، بنابراین دولت سیزدهم احتمالاً با برخی از جنبه های این پرونده روبرو خواهد شد و باید از نظر قانونی و سیاسی آماده شود. باهاش ​​روبروشو از طرف دیگر ، تعامل با روسیه و چین و بهره گیری از اختلافات بین آنها و ایالات متحده برای پیشبرد منافع ملی ، اولویت دیگر این کشور در صحنه بین المللی خواهد بود.

در مرحله منطقه ای ، اولویت دولت جدید حل اختلاف با دولت های عرب و مسلمان در خلیج فارس است. دولت دوازدهم “طرح صلح هرمز” را ارائه داد و پیام های دوستانه متعددی را برای ایجاد امنیت ارسال کرد ، که منجر به تغییر در نگرش خصمانه دولت های محلی و تشکیل یک سیستم امنیتی داخلی بدون دخالت خارجی شد. روسیه اقدامات مشابهی را برای ارائه برنامه های خود به شورای امنیت انجام داده است. با این حال ، وابستگی کشورهای عربی خلیج فارس به ایالات متحده و البته گشودگی اسرائیل نسبت به این منطقه استراتژیک تاکنون موفقیت تلاش ها در این زمینه را مختل کرده است. بنابراین ، اولین قدم در دولت سیزدهم حذف عوامل اساسی و موانع بهبود روابط بین ایران و کشورهای عربی در خلیج فارس است.

اولویت های مهم دیگر مذاکره با دولت افغانستان و طالبان و منجر به ایجاد یک دولت چند جانبه است که در آن همه گروه های نژادی و سیاسی بتوانند توازن برقرار کنند و در جهت توافق در مورد امنیت و ثبات افغانستان تلاش کنند. دولت در حوزه سیاست محلی است. بدون شک ، سناریوی سقوط یک دولت رسمی و شکل گیری جنگ و ناآرامی ، یا سناریوی حاکمیت مطلق طالبان در افغانستان پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی ، تهدیدی جدی برای امنیت جمهوری اسلامی محسوب می شود. دیپلمات ها و شهروندان ایرانی مقیم افغانستان و موج فزاینده مهاجران افغان به ایران از جمله آنها خواهد بود.

بنابراین ، دولت منتخب در ایران باید با جلوگیری از رقابت و درگیری سیاسی و درون گروهی که بیشتر به منافع ملی آسیب می زند ، نقشه راهی برای حل چالش ها و تهدیدهای بین المللی و منطقه ای طراحی و تدوین کند. و آماده اقدام با آنها باشید. در همین حال ، رویکرد حذف ، که تلاش ها و دستاوردهای کادرهای سیاست خارجی دولت سابق (12) را نادیده می گیرد و قدرت را رد و منحرف می کند ، یکی از اشتباهات اساسی است که انتظار نداریم در دولت سیزدهم شاهد آن باشیم. و به جای آن اصل شایسته سالاری. ، حرفه ای بودن و تعهد فرد برای خدمت به کشور و تأمین منافع و امنیت ملی است.

* تعداد دانشگاهها

1717

دکمه بازگشت به بالا