سلامت و دانش

چند نشانه هشدار دهنده بیماری کبد

بیش از ۱۰۰ نوع بیماری مختلف کبدی وجود دارد که دلایل مختلفی از جمله عفونت‌ها، مصرف الکل، داروها، چاقی و سرطان دارند.

به گزارش گزارشگر یک به نقل از نشریه پزشکی “وب ام دی”، گاهی اوقات آسیب کبدی یا حتی نارسایی کبد و علائم مرتبط با آن حاد هستند یا به‌سرعت ظاهر می‌شوند. این عارضه ممکن است در صورت مصرف بیش از حد استامینوفن یا سایر داروها اتفاق بیفتد. مکمل‌های گیاهی، ویروس‌ها و بیماری‌های خودایمنی نیز می‌توانند باعث این امر شوند. اما بیشتر اوقات بیماری‌های کبدی و نارسایی کبد مزمن هستند و به‌تدریج رخ می‌دهند زیرا کبد به‌آرامی در طول زمان آسیب می‌بیند.

علائم اولیه بیماری کبدی عبارتند از: شکم درد، عدم احساس گرسنگی، خستگی یا کمبود انرژی و اسهال. اما بعضی مواقع علائم دیگری در بدن ظاهر می‌شوند که شاید ندانید دلیل آنها مشکلات کبدی است. با مشاهده هر کدام از علائم زیر باید برای بررسی عملکرد کبد به پزشک مراجعه کنید.

* زردی پوست یا چشم (یرقان)

همانطور که کبد آسیب بیشتری می‌بیند، علائم دیگری به‌ غیر از علائم اولیه بیماری کبدی ظاهر می‌شوند. ممکن است پوست شما همراه با سفیدی چشم، زرد به‌نظر برسد. پزشکان به این عارضه یرقان می‌گویند. یرقان ناشی از بالارفتن بیلی‌روبین خون است.

* خارش پوست

خارش پوست ناشی از بیماری کبدی زمانی اتفاق می‌افتد که شما حتی راش یا چیز دیگری روی پوست خود نداشته باشید. خارش می‌تواند انجام کارهایی مانند خواب را سخت کند و در صورت خاراندن پوست هم برطرف نشود.

* آب‌آوردن شکم (آسیت)

آسیت عارضه‌ای است که در آن مایعات در فضای داخل شکم جمع می‌شود. این عارضه دلایل گوناگونی از جمله بیماری‌های کبدی مانند سیروز کبدی و سرطان‌های دستگاه گوارش و نیز مسدودشدن سیاهرگ کبدی دارد. در مبتلایان به آسیت، شکم بسیار بزرگ شده و به ناف فشار می‌آورد. گاهی آسیت عفونی می‌شود و نیاز به آنتی‌بیوتیک دارد. گاهی اوقات هم آسیت نیاز به جراحی دارد.

* تورم مچ پا

در برخی از افراد مبتلا به آسیت، پاها و مچ پاها نیز متورم می‌شوند و مایعات در آنها تجمع می‌یابد. مصرف نمک کمتر یا مصرف داروهایی که باعث ادرار بیشتر شما می‌شود، به رفع این عارضه در پاها کمک می‌کند.

* مدفوع کم‌رنگ و ادرار تیره

عملکرد سالم کبد، علت رنگ قهوه‌ای مدفوع است. این رنگ از نمک‌های صفراوی ساخته‌شده توسط کبد می‌آید. اگر کبد به‌طور طبیعی عمل نکند، مدفوع کم‌رنگ به‌نظر می‌رسد. مدفوع کم‌رنگ اغلب همراه با پوست زرد (یرقان) است. بیلی‌روبین اضافی که پوست شما را زرد نشان می‌دهد نیز می‌تواند ادرار را به‌طور غیرمعمول تیره کند.

* خستگی و سردرگمی

بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کبد از خستگی طولانی‌مدت رنج می‌برند. این امر ممکن است به‌دلیل تجمع سموم باشد زیرا کبد آن‌طور که باید آن‌ها را پاک نمی‌کند. تجمع سموم در بدن و جریان خون نیز می‌تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد. بنابراین ممکن است گیج شوید یا به سختی تمرکز کنید.

* کبودی پوست

در حالی که افراد مبتلا به بیماری پیشرفته کبدی مستعد خونریزی هستند، احتمال لخته‌شدن خون و کبودی پوست نیز در آنها بیشتر است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا