بین الملل

چهار فرد اصلی در لیست ترور اسرائیل چه کسانی هستند/ آیا نتانیاهو جرأت اجرای تهدیدهایش را دارد؟

اصل و قاعده «چوبی» که دولت‌های متوالی اسرائیل از حدود ۷۰ سال قبل در پیش گرفته‌اند، در مطرح کردن تهدیدهایی برای ترور فرماندهان فلسطینی خلاصه می‌شود تا آنها را بترسانند و وادار کنند که دست به هیچ عملیات نظامی علیه اشغالگر و شهرک‌نشینانش نزنند، اما تمامی این تهدیدها نتیجه نداده و کاملاً نتایج معکوس داشته است.

به گزارش گزارشگر یک، به نقل از رأی الیوم، بنیامین نتانیاهو که با شکست و ناکامی داخلی و خارجی به صورت بی‌سابقه‌ای در تاریخ بسیار کوتاه دولت اشغالگر که به صورت شتابزده نیز به پایانش نزدیک می‌شود، مواجه است، شب گذشته طبق گفته افراد نزدیک به او، به همان اصل و قاعده متوسل شد و تهدید کرد که سیاست ترورها را در کرانه باختری و نوار غزه و جنوب لبنان بعد از پایان آتش بس «اجباری» ماه رمضان به جریان می‌اندازد.

برجسته ترین چهار فردی که قرار است هدف قرار بگیرند، سید حسن نصرالله، زیاد نخاله، صالح العاروری (معاون رئیس دفتر سیاسی حماس) و فرد چهارم یحیی السنوار، فرمانده حماس در نوار غزه است که چند روز قبل سخنرانی آتشینی در نوار غزه ایراد کرد و اسرائیل را به چالش کشاند.

نتانیاهو ترسوتر از آن است که دست به اجرای این تهدیدهایش بزند، چراکه او به خوبی می‌داند در سایه وحدت میدان‌ها و جبهه‌های کنونی، پاسخ مقاومت زلزله‌ای به پا خواهد کرد و فقط به چند راکت محدود نخواهد شد بلکه ممکن است به جنگ ویرانگر منطقه‌ای فراگیر و حمله زمینی سنجیده شده با حمایت موشکی جهت آزادسازی اراضی فلسطین که مهمترین آنها منطقه الجلیل است، کشانده شود.

آنچه که ما را به رسیدن به این نتیجه سوق می‌دهد، چند داده و اطلاعات اصلی است:

نخست: هشداری بود که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در سخنرانی اخیرش به دستگاه‌های جاسوسی اسرائیل و مزدوران داخلی‌اش نسبت به اقدام به هرگونه ترور در خاک لبنان علیه شخصیت‌های لبنانی و فلسطینی یا هر تابعیت دیگری داد و گفت که این اقدام با پاسخ قاطعانه و فوری مواجه خواهد شد.

دوم: پاسخی که جنبش حماس و جهاد اسلامی نسبت به این تهدیدها مبنی بر ترور فرماندهانشان مطرح کردند، از طریق سخنگویان این دو جنبش خیلی سریع و قاطعانه مطرح شد و گفتند که آماده بودن دست‌ها برای شلیک موشک بسیار گران تمام خواهد شد.

سوم: زمانی که سازمان جاسوسی اسرائیل اقدام به ترور شهید یحیی عیاش در نوار غزه در سال ۱۹۹۵ کرد، حماس تهدید کرد که چهار عملیات استشهادی را برای انتقام انجام می‌دهد و این عملیات‌ها را یکی پس از دیگری در تل‌آویو، الخضیره و قدس غربی اشغالی اجرا کرد که باعث کشته شدن حدود ۵۰ اسرائیلی و زخمی شدن صدها نفر شد. جنبش حماس و مقاومت اسلامی در جنوب لبنان در آن زمان برخلاف الان موشک‌های نقطه زنی نداشتند.

چهارم: وضعیت سکوت در جنوب لبنان شکسته شده و پایگاه‌های موشکی در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی به نمایندگی از تمامی گروه‌های مقاومت از جمله حماس، جهاد، جبهه مردمی، فتح، گردان‌های القسام و با نظارت و آموزش و مسلح کردن مستقیم از جانب حزب الله و فرماندهی اتاق عملیات نظامی یکپارچه تاسیس شده است‌.

دولت اشغالگر اسرائیل و آمریکا، به عنوان حامی اصلی آن کاملاً از جزئیات این تحولات هولناک باخبرند و آمریکا تلاش می‌کند نشست سران سوم عقبه در شهر شرم الشیخ مصر را تا قبل از پایان ماه آوریل جاری با حضور اردن، مصر، تشکیلات خودگردان فلسطین و مشاور امنیتی نتانیاهو و به ریاست آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا برگزار کند.

اسناد محرمانه آمریکا که دو هفته قبل افشا شدند تاکید بر این دارند که تشکیلات خودگردان فلسطین هیچگاه هماهنگی امنیتی با دولت اشغالگر را متوقف نکرده بود بلکه روند آن را در مقطع اخیر بعد از افزایش عملیات گردان‌های مقاومت در جنین، قدس، نابلس و طولکرم بیشتر کرده بود، همه آنچه که از زبان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مورد توقف یا تعلیق این هماهنگی مطرح شد یک دروغ فاحش بود و در هر صورت این مسئله جدیدی نیست‌.

با رشوه چند میلیون شِکلی به این تشکیلات خودگردان از جانب دولت اشغالگر، تشکیلات برای مشارکت در دو کنفرانس عقبه و شرم الشیخ و پذیرش طرح امنیتی مشترک آمریکا و اسرائیل برای از بین بردن گردان‌های مقاومت در کرانه باختری و فراهم کردن حفاظت از شهرک‌نشین‌ها و یورش آنها به محوطه‌های مسجد الاقصی و کلیسای قیامت، شتاب زده عمل کرد. اما خداوند متعال مهلت میدهد اما اهمال نمی‌کند.

نتانیاهو زمانی که یورش‌ها را تا پایان ماه رمضان متوقف کرد این اقدام را از روی کرم و بخشش یا اهتمام به مقدس بودن این ماه مبارک انجام نداد بلکه از سر ترس از تغییر حتمی اصول درگیری و تقویت وحدت جبهه‌ها برای پاسخ مشترک از جنوب لبنان، نوار غزه، کرانه باختری، یمن، عراق و سوریه بود. وی همچنین جرئت نخواهد کرد تهدیدهایش را برای فعال کردن سیاست ترورها اجرایی کند چرا که به خوبی می‌داند این امر تمامی درهای جهنم و پنجره‌هایش را به روی اسرائیل باز خواهد کرد. اگر گروه کوچک جهاد اسلامی که اراده‌ای بزرگ دارد، ۴۰۰۰ موشک را به شهرک‌های یهودی‌نشین اطراف غزه به ویژه اسدود و عسقلان برای گرفتن انتقام از ترور شهید بها ابوعطا شلیک کرد، دیگر ببینید که چه تعداد موشک‌هایی در صورت ترور هر یک از مجاهدان مذکور که در فهرست ترورهای اسرائیل قرار دارند شلیک خواهد شد. ما در این امر تردید  داریم که نتانیاهو این کار را بکند، اگر این کار را کند گویی که وصیت خود و وصیت اسرائیل را می‌نویسد.

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا