سلامت و دانش

چه شوخی بگویی چه جدی همیشه عده‌ای ناراحت‌اند

عباس محبی که هم اکنون با رویکردی انتقادی در حال نگارش و نگارش برنامه طنز و موسیقی “نیشتر” برای رادیو است ، می گوید: انتقاد لازم است. یک نکته منفی برای آن وجود دارد!

عباس محبی ، گوینده و بازیگر یک برنامه طنز رادیویی ، مدتی است که در برنامه کمدی “نیشتر” رادیو سلامت در مورد مسائل پزشکی و بهداشتی بحث می کند و در مصاحبه با گزارشگر یک درباره این برنامه صحبت کرد “ما سعی در ایجاد عامیانه محتوا داریم. این قابل درک است تا همه بتوانند از این برنامه استفاده کنند.” نیشتر “بهانه ای است برای هشدار دادن هم به جامعه پزشکی و هم به بیماران. این هشدار دهنده خط قرمز و اتاق عمل برای مراقبت از بیمارستان است و مراقبت های بهداشتی جامعه. از هشدار به بیمارستان ها و مراکز درمانی گرفته تا: ما زخم های این سیستم را کالبد شکافی می کنیم ، کمبودها را به صورت شوخ طبعی رفع و اطلاع رسانی می کنیم.

محبی نام برنامه رادیویی “نیشتر” را توضیح داد. عنوان برنامه “نیشتر” است. در گذشته از پستانداران چرکی برای بازکردن پستانک استفاده می شد و پس از تشخیص و تأیید شدت بیماری ، داروهایی تجویز می شد. این برنامه به دلیل شرایطی که برای خودش ایجاد کرده بود “نیشتر” نام داشت.

این هنرمند سابق که به طور مشترک برنامه “نیشتر” را نوشت ، در مورد این واقعیت گفت که نگاه طنز آمیز به موضوع ویروس کرونا ممکن است پیامی را که باید به مخاطب می رساند منتقل نکند؟ وی گفت: ما به عنوان نویسندگان برنامه با کارگردان (خانم خواجه نصیر) و دیگر نویسندگان صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر می خواهید در یک برنامه کمدی جدی باشید ، دیگر این یک کمدی نیست. این یک کار طنز است. به گفته یکی از دوستان ، شوخ طبعی مانند کپسولی با داروی تلخ است ، اما با داشتن روکش شیرین ، بیمار می تواند آن را بخورد و از طعم تلخ دارو احساس امنیت و راحتی کند. در دنیای شوخ طبعی سعی می کنیم تا حد امکان مراقب باشیم. من سعی می کنم با گنجاندن نظرات پزشکی و مسائلی که پزشکان در آهنگهایی که خودم می نویسم بسیار تأکید دارند ، ترویج و فرهنگ سازی کنم. من به هشدارهای پزشکی و آموزش پزشکی توجه می کنم ، و در عین حال سعی می کنم بدون از دست دادن جنبه طنز امور ، خنده را به ارمغان بیاورم ، مگر اینکه زشتی مشکل ایجاد شود.

این راوی در ادامه گفت که وی در زمینه های مختلف در شبکه های مختلف فعالیت می کند و شاهد عدم تحمل طنز انتقادی در زمینه های دیگر بوده است. “برخی از افراد از آنچه شما می گویید یا شوخی می كنند عصبانی می شوند و به هیچ وجه منتقد نیستند.” متاسفانه ما ایرانی ها ظرفیت کمی برای انتقاد داریم. با انعکاس برنامه ها و درخواست هایمان ، متوجه می شویم که برخی افراد این کار را دوست ندارند و چرا آنها همیشه می خواهند ما را راهنمایی کنند. ما نسبت به محیط ، به چراغ راهنمایی و ترافیک واکنش یکسانی نشان می دهیم برخی از افراد دوست دارند بایستند و در مقابل مردم بایستند. آنها دفاعی می شوند و فکر می کنند ما آنها را مسخره می کنیم.

محبی افزود: “هرکسی کنایه کنایه آمیز بزند ، خواه تاج باشد یا ترافیک یا چیز دیگری ، قطعاً خودش آن را مشاهده نخواهد کرد.” اگر انتقادپذیر باشیم ، به سخنان یکدیگر گوش فرا دهیم و خود را اصلاح کنیم ، این مشکلات رخ نمی دهد یا کمتر اتفاق می افتد. سعی می کنیم تا جایی که می توانیم بخندیم و صحبت کنیم.

گوینده و نویسنده برنامه رادیویی “نیشتر” همزمان با اشاره به ایرادات این برنامه گفت: “محتوای برنامه” نیشتر “مشکلی دارد. همه ما در یک شبکه بهداشتی کار می کنیم که در زمینه های مختلف تخصص دارد پزشکی. من خودم را به عنوان نویسنده مدیریت شبکه مبدل می کنم ، و از اینکه ما باید از پزشکان حرفه ای استفاده کنیم و وقتی از اصطلاحات پزشکی استفاده می کنیم و در مورد موضوعات تخصصی صحبت می کنیم شکایت می کنیم ، این موارد را داریم و می پذیریم که برنامه ما بی عیب و نقص ، ما در حال گوش دادن به دستورات بررسی برنامه “Nishtar” و سایر برنامه ها هستیم ، انتظار داریم مردم انتقاد کنند ، و با همکاری مردم می توانیم یک برنامه بهتر برای آنها ارائه دهیم.

سرانجام ، محبی درباره فعالیت رادیویی خود صحبت کرد: “علاوه بر برنامه سلامتی رادیویی” نیشتر “و” صبح جمعه “، من در رادیو فرهنگ کار می کنم و هر هفته برنامه هایی مانند: نیشتر “این به مدت دو ساعت و نیم مسائل فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی را پوشش می دهد. این برنامه زنده و موسیقی است. ما همچنین با شنوندگان خود به طرق مختلف ارتباط برقرار کردیم و برنامه را در نظر گرفتیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا