حوادث و رویداد

چگونه می‌توان مجازات تصادف را کاهش داد؟

معاون آموزشی و حمل و نقل پلیس راه تهران درباره موردی که در کاهش و تشدید مجازات در صورت بروز حادثه رانندگی موثر است، تشریح کرد.

سرهنگ علی هامانخانی در گفت وگو با گزارشگر یک گفت: وی در خصوص عواملی که در تشدید یا کاهش مجازات پس از تصادف موثر است، گفت: به طور کلی برای رانندگانی که از صحنه تصادف فرار می کنند، مجازات تشدید شده در نظر گرفته شده است. در این خصوص ماده 719 قانون مجازات اسلامی می گوید: «در صورتی که مقتول علیرغم اینکه مقتول نیاز به کمک فوری دارد و احتمالاً راننده مصدوم را به مرکز درمانی منتقل می کند یا از قانون کمک می گیرد. مأموران اجرای احکام یا در صورت عدم تعقیب دستور، به منظور جلوگیری از ترک مجروح از حادثه به مجازات حداقل دو سوم حداکثر مجازات موضوع مواد ۷۱۴، ۷۱۵ و ۷۱۶ این قانون محکوم می‌شوند. در برخی موارد قانون است و دادگاه نمی تواند اجازه دهد.

وی ادامه داد: در همین تبصره یک ماده نیز آمده است: «در صورتی که راننده نتواند برای امدادرسانی به مصدوم متوسل شود، ممکن است وسیله نقلیه برای انجام وظایف مذکور در این ماده از محل حادثه خارج شود.» تبصره دوم ماده 719 مقرر می دارد در تمام موارد مذکور، راننده مجروح را برای مداوا و استراحت به محلی می برد یا موضوع را به مسئولین مربوطه اطلاع می دهد یا در همه موارد درد را تسکین می دهد: کم کم دادگاه تمکین می کند. با قوانین تخفیف برای او.”

هارمو کارنی علاوه بر فرار از صحنه تصادف گفت: برخی اقدامات قبل از تصادف نیز مجازات را افزایش می دهد. رعایت علائم لازم در معابر یا نقاط ممنوعه در کلیه موارد راننده به حداقل دو سوم حداکثر مجازات قانونی مذکور در ماده فوق محکوم خواهد شد. علاوه بر مجازات متهم، دادگاه می تواند از یک تا پنج سال محرومیت از رانندگی را نیز تعیین کند.

وی در خصوص امتناع از نجات مصدوم و فرار از صحنه تصادف گفت: در قانون کیفری امتناع از نجات مصدوم و رفع خطر جانی نیز به این معناست که هرکس فردی را ببیند یا در خطر مرگ باشد. باید فوراً اقدام کند یا از دیگران کمک بگیرد یا با اطلاع سریع به مقام یا مقامات ذیصلاح از وقوع خطر یا تشدید عواقب جلوگیری کند و این کار را بدون اینکه خود یا دیگران با چنین اقداماتی به خطر بیاندازد، انجام دهد که ممکن است منجر به حبس تا یک سال یا جزای نقدی.

همکانی گفت: در صورتی که مرتکب در این مورد توانسته کمک موثری در حرفه خود داشته باشد به حبس تعزیری از سه ماه تا دو سال یا جزای نقدی محکوم خواهد شد. بر اساس این قانون، وقتی شخصی در چنین شرایط اضطراری دیگری را در خطر مرگ ببیند، موظف است به او کمک کند یا از دیگران کمک بگیرد. نکته اصلی این است که وضعیت مصدوم فوری است.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان لاهور گفت: اما در شرایط خاص، در شرایط خاصی ممکن است فردی که با فرد دیگری دچار سانحه رانندگی شده است، مشمول اشد مجازات شود. خسارت ناشی از آن.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا