عمومی

چگونه کورونا زندگی ما را وارونه کرد؟

در طی دو ماه دیگر کاری نیست! دو روز از روز اول گذشته که کازانتین یا فاصله اجتماعی در کشور ما جدی شد و ما مجبور شدیم در خانه بمانیم. به مدت دو ماه بدون دیدن یک دوست عزیز ، سرگرمی اجتماعی ، لذت ورزشی در اماکن عمومی و غیره وجود ندارد.

شاید در ابتدا زندگی به طور تصادفی در این خانه بسیار دشوار بوده باشد ، اما کم کم یاد گرفتم که در خانه متفاوت زندگی کنم. به عنوان مثال ، من دوست دارم وقت بیشتری را صرف آشپزی ، ورزش در خانه ، تماشای فیلم با خانواده ام یا حداقل تماشای روزهایی که هرگز در خواب ندیده ام.

اما نکته اینجاست که این دو ماه زمان مناسبی برای شکستن عادات زندگی است و هیچ فرصتی برای تغییر رفتارها و عادات شما در طی این دو ماه در ما وجود ندارد و روحیه شما تثبیت می شود. طبق “روندها” در سراسر جهان ، در این دوره کوتاه تغییری در سبک زندگی ایجاد شده است ، اما لزوماً مثبت نیست.

“آشپزی در خانه” یکی از روندهای این روزها است. افراد زیادی برای خوردن غذای سالم به نانوایی ، شیرینی پزی و پخت و پز می رفتند و بسیاری از آنها تفریح ​​می کردند. در بسیاری از خانواده ها ، مصرف کیک ، شیرینی ، پیتزا و میان وعده های مختلف افزایش یافته است. کارمند یک شرکت بزرگ صنایع غذایی با بدبینی و صدای جیر جیر به این نکته اشاره کرد: “آیا شما پیتزا زیادی خورده اید؟” “فروش مواد غذایی سریع به صفر رسید ، اما فروش فروشگاه به حدی بود که کل فروش پنیر پیتزا در تاریخ این شرکت بی سابقه بود و ما نتوانستیم به اندازه تقاضا تولید کنیم.”

صرف نظر از جنبه تبلیغاتی این مقاله ، رد کردن در مورد تغییرات غذایی افراد در این دوره غیرممکن است.

دکتر عزیزالله زرگران ، استاد انستیتوی ملی تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی در تحلیلی گفت: غذا در نظر گرفته می شود و آیا این تغییرات رفتاری ادامه خواهد یافت یا خیر. “این تغییر عمدتاً در مصرف آرد قابل توجه بود ، زیرا نسبت آرد عرضه شده به کارخانه ها و نانوایی ها تغییر می کرد.”

وی گفت: “ما در کشوری زندگی می کنیم که از نظر تغذیه ای چاق محسوب می شود و عدم تحرک جسمی این مشکل را تشدید می کند. با این وجود ، یک مطالعه نشان داد که میانگین کالری دریافتی انسان در 30 سال گذشته 500 کالری افزایش یافته است. چرا این اتفاق می افتد؟” عامل اول رشد سهم روزافزون صنایع غذایی در سفره خانواده است که در کشورهای در حال توسعه کاملاً قابل توجه است ، به عنوان مثال چند سال پیش من سالاد روغنی را در سوپر مارکت نخریدم و مجبور شدم آن را در خانه درست کنم اما در سالهای اخیر صنایع غذایی بسیاری از محصولات آماده و نیمه تمام را برای ما فراهم کرده اند. “

وی گفت: “با شیوع ویروس تاج ، مردم در کشور ما حدود دو ماه است که قرنطینه می شوند و یکی از مهمترین سرگرمی های آنها غذا بود. در بسیاری از کشورها مردم برای تهیه غذا در خانه از سیستم “لوکس” در قرنطینه استفاده می کنند ، اما طبق مشاهدات کشور ما ، مردم در این دوره عاشق آشپزی در خانه بودند. در رسانه های اجتماعی دیدیم که عکس های نان در خانه پخته می شود و بسیاری از افراد هنگام ارسال عکس های آشپزی خود عکس تمرین خود را به اشتراک نمی گذارند. در چه شرایطی می تواند این سبک زندگی خطرناک باشد؟ “مردم نباید از مصرف روزانه نمک ، قند و چربی در رژیم غذایی خود آگاه باشند.”

وی گفت: “من از مردم می خواهم هنگام خرید مواد غذایی با نشان های رنگی روی بسته بندی ، توجه کنند.” به عبارت دیگر ، هم از نظر ارزش غذایی و هم عوامل خطر مانند نمک و چربی را در نظر بگیرید. امروزه ، هنگامی که خرید آنلاین گسترده است و برنامه های مختلفی در خدمت هستند ، افراد باید از اطلاعات مربوط به غذا استفاده کنند. یکی دیگر از نگرانی های ما ، مصرف نمک است. “ما آماری داریم که 40٪ نمک در صنایع غذایی و 60٪ نمک توسط خود مردم اضافه می شود.”

پس از شیوع ویروس تاج ، خرید میوه و تره بار کاهش یافت و مردم سعی کردند توصیه های عدم مصرف خام را دنبال کنند. زرگران همچنین توضیح می دهد: درمورد انتقال ویروس کرونا از مواد غذایی ، جز در موارد خاص ، جز در تماس مستقیم با افرادی که آلرژی غذایی دارند ، هیچ گزارشی صریح و دقیق گزارش نشده است. این فقط یک توصیه پیشگیرانه است. “

چه عزیز است

یکی دیگر از تحولات فرهنگی در این دوره شستن بسته بندی مواد غذایی هنگام ورود به خانه و سپس انتقال آن به یخچال و کابینت بود. در گذشته مردم قبل از خرید مواد غذایی را در یخچال قرار می دادند. زرگران این مسئله را یک تغییر مثبت فرهنگی می داند. درست است که مردم در حال حاضر این شستشو را در مقابل ویروس تاج انجام می دهند ، اما این بسته با سطح های مختلف در تماس مداوم بوده و به سایر باکتری ها نیز آلوده شده است. “این یک روش عالی برای تغذیه مردم است.”

وی با انتقاد از عملکرد IRIB در زمینه تبلیغات تجاری گفت: این رسانه بسیار تأثیرگذار در این مدت بود ، اما متأسفانه حتی در این دوره خاص ، وی قوانین منع تبلیغ سلامت محصولات مضر را رعایت نکرد. “متأسفانه در این زمان سس ها و میان وعده های مختلفی تبلیغ می شدند.”

وی در بخش دیگری از سخنان توضیح می دهد: “ما باید در نظر داشته باشیم که در جهان با یک پدیده رو به افزایش روبرو هستیم. ما دقیقاً نتیجه این رویداد را نمی دانیم و فقط در مورد وضعیت فعلی حدس می زنیم. پیشنهاد من به مردم این است که در این مدت به طور منظم بر وزن نظارت کنند. این یک نکته اساسی است ، مشکل دیگر توجه به کودکان و نوجوانانی است که در این مدت به مدرسه نمی روند و الگوهای خواب آنها مختل می شود. در چنین مواردی اهمیت توجه به مواد غذایی دو چندان می شود. باید به ارزش غذایی محصول بسته بندی شده توجه ویژه ای شود ، عبارت “سیب سالم” به کارخانه هایی تعلق می گیرد که محصولات خود را با سلامتی بیشتری مدیریت می کنند و مردم می توانند با اطمینان بیشتری محصولاتی را خریداری کنند. در شرایطی بی تجربه است و آنچه در پیش روی ماست تصور روشنی برای این امر وجود ندارد ، اما از آنجا که این شرایط ادامه دارد ، شکی نیست که برخی از تغییرات رفتاری در عادات غذایی افراد نیز ادامه خواهد یافت: “و مردم به احتمال زیاد عادتهای جدیدی را ایجاد می کنند.”

این متخصص تغذیه گفت: “ما از مردم می خواهیم که برای انتخاب مواد غذایی و خرید محصولات سالم ، وقت بگذارند.” مهمترین کاری که باید این روزها انجام دهیم انتخاب دقیق مواد غذایی است. “اگر مردم به سلامتی خود علاقه مند هستند ، باید اطلاعات کافی در مورد رژیم غذایی روزانه خود را انتخاب کنند.”

با این حال ، در کنار اهمیت دوگانه تغذیه ، روند دیگری در کار قرنطینه کلاسهای آنلاین و وقت گیر برای این برنامه ها است. در همین حال ، مردم بیشترین توجه را به آموزش یوگا آنلاین کرده اند ، اما این روزها افراد زیادی بدون کسب تجربه ، یوگا و مراقبه آنلاین را تمرین می کنند و نمی دانند که این امر می تواند صدمات جسمی جبران ناپذیری را به مخاطب وارد کند.

سهیل عبداللهی ، مربی یوگا که از ابتدای قرنطینه کلاسهای آنلاین رایگان ارائه می داد ، درباره واکنش مردم نسبت به شرایط فعلی صحبت کرد: “با شروع کار قرنطینه ، استودیوی یوگا بسته شد و من وقت آزاد داشتم. تصمیم گرفتم از فضای مجازی استفاده کنم و اطلاعات را با افراد علاقه مند در این زمینه به اشتراک بگذارم. در واقع من وظیفه خود را به عنوان شهروند و 10 انجام دادم. می خواستم خبر خوب را با شما به اشتراک بگذارم ، “فکر نمی کنم مردم مأموریت بالاتری داشته باشند.”

وی گفت: به دلایل مختلف ، یوگا این روزها بهترین انتخاب برای بسیاری از افراد شده است. یوگا با سایر ورزشها بسیار متفاوت است. یعنی بیشتر داخلی است و ورزش تأثیر زیادی در اندامهای داخلی بدن دارد. همه برخی از فواید یوگا را شنیده اند. برخی ممکن است به فکر شروع یوگا و جستجوی فرصت های خوب باشند. قرنطینه افراد زیادی را مجبور می کند تا زندگی یوگا خود را شروع کنند. از طرف دیگر ، در شرایطی که ویروس ها روی جهان تأثیر می گذارند ، ورزش برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. وی گفت: “من سالهاست که سبک Ashtanga Yoga را مطالعه می کنم ، اما با افراد زیادی در تماس هستم ، اما با یک سیستم مخصوص تنفس یوگا ، دمای بدن من بالا می رود ، ویروس تخلیه می شود و با گذشت زمان ، بدن من قوی تر می شود و سرماخوردگی نمی کند.”

سهیل عبدالهی

“بسیاری از مردم در این دوره ممکن است در خانه بمانند و حتی در صورت تنها بودن ، ممکن است نتوانند با فشار تنها بودن در خانه کنار بیایند.” یوگا برای آرامش بدن و ذهن طراحی شده است. “بنابراین یوگا محبوبیت پیدا کرده است.”

من می خواهم از عبدالله سلام در مورد شیوع کلاس های یوگا آنلاین افراد دیگر سؤال کنم. “اگر معلمان یوگا نمی دانند و تجربه ندارند ، شرکت در این کلاس آنلاین 100٪ از ورزشکاران را آزار می دهد.” به هر حال ، سیستم آموزش آنلاین ایران در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته بسیار جدید است ، اما علاقه مندان به یوگا کمی تحقیق می کنند و تحقیقات باعث می شود سطح سواد و دانش معلمان آسان شود. “

این مربی یوگا درباره استمرار کلاسهای آنلاین در دوران پس از کرونا گفت: “حتی امروز این کلاس ها 100٪ بهتر هستند.” جهان با سرعت و پیشرفت به پیش می رود. همه ترجیح می دهند سفرهای شهری را کم کنند. “زندگی ما متفاوت از 10 سال پیش است.”

از این گذشته ، ما طی چند روز گذشته اضطراب اجتماعی را تجربه کرده ایم. ما در شرایطی هستیم که می تواند برای خیلی ها ناامید کننده باشد و در این شرایط این سؤال پیش می آید که آیا ما در دوره پسا کرون افرادی مانند ما خواهند شد.

جامعه شناس و استاد دانشگاه دکتر محمد رحیمی معتقد است که وقوع کورو ویروس ها در سرتاسر جهان به همراه مشکلات پزشکی و بهداشتی منجر به پیامدهای متنوع فرهنگی – فرهنگی برای جامعه و جهان شده است. پیامد اجتماعی این پدیده افزایش اضطراب اجتماعی و گسترش رفتار هیستریک در افراد است. ويروس كرونا ، اقشار خانواده ها و جامعه را تحت تاثير قرار داده و يك كشور ملي به وجود آورده است. جوان و پیر هر دو از آلوده شدن به این ویروس شوم هراس دارند و به وضوح می توان گفت که پیامدهای اجتماعی و روانی این پدیده کمتر از پیامدهای بیولوژیکی نیست. و به آسیب روانی برگشت ناپذیر منجر خواهد شد. در سیاست گذاری ، دولت باید بعد اجتماعی این پدیده ها را در نظر بگیرد و حمایت های لازم اجتماعی را برای گروه های آسیب پذیر اجتماعی فراهم کند. “یک الگوی سبک زندگی عادی ارائه دهید تا بتوانیم عواقب آن را در محیط زندگی خود کاهش دهیم.”

“عواقب این اضطراب اجتماعی به زودی برطرف نمی شود ، زیرا این پدیده باعث ایجاد طیف گسترده ای از تحولات اجتماعی در طبقات قابل مشاهده و پنهان جامعه شده است. اگر شما منفعلانه عمل کنید و نسبت به این تغییرات بی تفاوت باشید ، اوضاع پیچیده تر می شود.” برای مدیریت تحولات اجتماعی ، ابتدا نیاز به درک کلی از این پدیده دارید ، مردم احساس می کنند که دولت نسبت به آنها شفاف است و اجازه نمی دهند که آنها در این وضعیت آشفته حرکت کنند ، در حالی که مردم باید شیوه زندگی خود را تغییر دهند. ما در حال تغییر جهان هستیم. ما باید رویکرد خود را به زندگی تغییر دهیم: “بسیاری از ما مهارت های اجتماعی را برای مقابله با شرایط بحرانی آموخته ایم و در شرایط غیرمعمول گیج ، گیج کننده و تحت کنترل نیستند.”

محمد لا حیمی

یک جامعه شناس می گوید: “من معتقدم که جهان پس از کرتانیا متفاوت خواهد بود.” ویروس تاج ، درک خود و جهان را تغییر می دهد و نیاز به تجدید نظر در سبک زندگی ما را مجبور می کند. قبل از کرونا ، سبک زندگی ما ایرانیان بسیار فردی بود و ما به پیام های اجتماعی و به اصطلاح بازتاب های محیطی توجه نمی کردیم. این پدیده منجر به یک سبک زندگی متمرکز بر جامعه خواهد شد که تا حدودی جایگزین سبک زندگی فرد می شود. کورونا معنا ، مبانی فکری و اخلاقی زندگی را تغییر می دهد و افق معرفت شناختی را تغییر می دهد. معنای زندگی مردم به عنوان یک محصول مدرن پس از کرتانیا در جهان به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد. توجه به سلامتی و تغذیه و تقویت روابط اجتماعی از جمله تغییراتی است که در دنیای پس از زندگی مشاهده خواهید کرد. در حقیقت ، دوران پسامدرنیسم متفاوت خواهد بود و بسیاری از رفتارهای خود را رها می کنند. “

رحیمی می افزاید: وی ادامه داد: بی تفاوتی اجتماعی یکی از مشکلات اساسی جامعه ما است که علت اصلی بسیاری از آسیب های اجتماعی و ناشی از بحران تاج است دولت ها و سیستم های مراقبت های بهداشتی به مردم هشدار داده اند که در قرنطینه ، حفظ فاصله اجتماعی و پیروی از اصول سلامت باشند. برخی از مردم هنوز این هشدارها را نادیده می گیرند ، اما من دلیل این تفاوت را در دو عامل مشاهده می کنم: ضعف فرهنگی و ضعف سرمایه اجتماعی: این واقعیت است که شهروندان در جوامع دموکراتیک رفتار متدینانه می کنند و با دولت ها و سازمان های غیر دولتی همکاری می کنند به این دلیل است که فعالیت فرهنگی در چنین جامعه ای دوره مهمی نیست بلکه به طور مداوم انجام می شود ، به گونه ای که رفتار فرهنگی در ذهن نهادینه می شود عنصر بعدی بی تفاوتی اجتماعی ضعف سرمایه اجتماعی است. اجتماعی با توجه به بالا ، یکی از پارامترهای مهم برای بررسی شرایط اجتماعی ، چگونگی وقوع روابط اجتماعی از جمله میزان تعهد انسان به یکدیگر یا میزان بی تفاوت بودن به یکدیگر است. بیگانگی اجتماعی در جامعه ای با سرمایه اجتماعی پایین ، دلسردی و بی تفاوتی هر یک از اعضای یا گروه های اجتماعی به دلیل ناکارآمدی ، نارضایتی و بی اعتمادی دیگران باعث ایجاد آسیب پذیری در ساختار اجتماعی خواهد شد. من به دور از آرزوها و ارتباطات اجتماعی با انزوای اجتماعی دست و پنجه نرم می کنم. “

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا